Komunikaty PR

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

2025-06-30  |  15:00
Biuro prasowe

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co jest zasługą sprzedawców. Wsparciem dla pracowników sklepów i punktów gastronomicznych jest bezpłatne, internetowe szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”. Skorzystało z niego już ponad 10 tys. pracowników polskich sklepów.

Młodzież rzadziej sięga po alkohol

Między 1995 a 2024 rokiem odsetek młodzieży w wieku 15-16 lat, która kiedykolwiek w życiu piła alkohol, spadł o ponad 20 proc. W ocenie tej samej grupy wiekowej dostępność piwa i wina zmniejszyła się w tym czasie o prawie 40 proc., a dostępność wódki o 14,9 proc.

Odsetek uczniów klas pierwszych szkół średnich, którzy w ciągu 30 dni przed badaniem dokonali zakupu piwa spadł między 2003 a 2024 rokiem o 64,3 proc., wina – o 36 proc., a wódki – prawie o 26 proc. Czemu zawdzięczamy te pozytywne zmiany? Eksperci zwracają uwagę na kluczową rolę konsekwentnej, szeroko zakrojonej edukacji w zakresie bezwzględnego przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim.

Branża piwowarska od lat aktywna w łańcuchu prewencji

- Od 16 lat prowadzimy działania, których celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Zaowocowały one wyraźną zmianą podejścia Polaków do zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Zmniejszyło się przyzwolenie społeczne na takie postępowanie, przy jednoczesnym wzroście świadomości zagrożeń wynikających z picia alkoholu przez młodzież.

Szczególnie trudne zadanie stoi przed sprzedawcami. Identyfikacja wieku klienta może rodzić trudności - nie każdemu asertywna, stanowcza odmowa przychodzi łatwo, nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z konsekwencji sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Z myślą o pracownikach handlu
i gastronomii przygotowaliśmy szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”
– deklaruje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

Odpowiedzialna sprzedaż dzięki e-learningowi

Nowe narzędzie, dostępne pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl, ruszyło w lipcu 2024 roku. Od tego czasu z jego pomocą przeszkoliło się już ponad 10 tys. sprzedawców.

Do przejścia szkolenia wystarczy kilkanaście minut i urządzenie z dostępem do internetu. Interaktywne, ogólnodostępne narzędzie pozwala przećwiczyć umiejętność asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, zapoznać się z technikami proszenia o okazanie dokumentu tożsamości oraz nauczyć się, jak szybko sprawdzić, czy osoba okazująca dokument ukończyła 18 lat.

Co więcej, każdy uczestnik szkolenia dowiaduje się, jak postąpić w trudnych sytuacjach, np. gdy dochodzi do kłótni przy kasie. Szkolenie kończy krótki test online. Po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na sześć pytań, można uzyskać certyfikat Odpowiedzialnego Sprzedawcy, czyli takiego, który zna konsekwencje związane ze sprzedażą lub podawaniem alkoholu nieletniemu, wie, na jakie przepisy się powołać, odmawiając sprzedaży alkoholu młodo wyglądającej osobie, oraz rozumie, jak duże znaczenie dla zdrowia i życia młodego człowieka może mieć taka odmowa.

Partnerstwo kluczem do sukcesu

Wokół kampanii „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” zawiązała się koalicja podmiotów, które połączył wspólny cel: ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla osób poniżej 18. roku życia. Należą do niej: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Polska Izba Paliw Płynnych.

Żabka Polska, licząca ponad 11 600 sklepów, lider segmentu modern convenience i członek PIH, włączyła „Zostań OSA” do oferty e-learningowej na swojej platformie szkoleniowej dla sprzedawców i franczyzobiorców.

W Żabce, wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, przywiązujemy dużą wagę do właściwego przeszkolenia sprzedawców w zakresie profesjonalnej i etycznej obsługi. Dlatego też integralną częścią szerokiego pakietu edukacyjnego naszej firmy jest program „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”, który dostarcza zarówno wiedzę prawną, jak i praktyczne narzędzia potrzebne w codziennej pracy.

Dzięki szkoleniom pracownicy Żabek potrafią odpowiednio reagować w sytuacjach wymagających większej uważności, np. gdy klient wygląda na niepełnoletniego lub nietrzeźwego. Regularnie monitorujemy efektywność prowadzonych szkoleń za pomocą ankiet, audytów oraz tzw. tajemniczych klientów, którzy oceniają jakość obsługi w sklepach. Motywujemy także sprzedawców do odpowiedzialnej sprzedaży poprzez liczne inicjatywy i konkursy na platformie „Sprzedawca PRO”. Widzimy wyraźnie, że wzrost kompetencji pracowników sklepów przekłada się finalnie na satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa naszych klientów. – mówi Przemysław Kijewski, Chief Operating Officer (COO) jednostki biznesowej Żabka Polska.

BO_02

Źródło: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel 11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup Biuro prasowe
2025-08-13 | 11:50

11 tysięcy automatów paczkowych w sieci DPD Pickup

DPD Polska utrzymuje dynamikę rozbudowy infrastruktury logistycznej OOH – sieć DPD Pickup liczy 33 tys. automatów i punktów, z czego już 11 tys. stanowią
Handel E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?
2025-08-08 | 10:50

E-commerce w 2025. Jak budować przewagę dzięki elastycznym strategiom cenowym?

Rok 2025 niesie za sobą dynamiczne zmiany w świecie e-commerce. Znaczącą rolę odgrywają technologie predykcyjne, automatyzacja pricingu oraz coraz większe znaczenie danych
Handel Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”
2025-08-05 | 06:00

Kamil R. Gancarz: Unia została rozegrana – nowa umowa handlowa z USA - „to się nie spina”

W niedzielę na szkockim polu golfowym Donalda Trumpa podpisano nową umowę handlową między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi. Porozumienie, które miało złagodzić groźbę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

Handel

Wzrost wydobycia ropy naftowej nie wpłynie na spadek cen surowca. Kierowcy jesienią zapłacą więcej za olej napędowy

Sierpień jest trzecim z rzędu miesiącem, gdy osiem krajów OPEC+ zwiększa podaż ropy naftowej na globalnym rynku; we wrześniu nastąpi kolejna zwyżka. Kraje OPEC, zwłaszcza Arabia Saudyjska, chcą w ten sposób odzyskać udziały w rynku utracone na skutek zmniejszenia wydobycia od 2022 roku, głównie na rzecz amerykańskich producentów. Nie należy się jednak spodziewać spadku cen ropy, gdyż popyt powinien być wysoki, a pod znakiem zapytania stoi dostępność ropy z Rosji. Nie zmienia to faktu, że jesienią ceny paliw na stacjach zazwyczaj rosną, a w największym stopniu podwyżki dotyczyć będą diesla.

Nauka

Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.