Komunikaty PR

Efektywność rekrutacji – wyniki badania eRecruiter

2020-07-15  |  01:00
Biuro prasowe

eRecruiter – dostawca platformy do zarządzania rekrutacjami – przeprowadził badanie dot. efektywności procesów rekrutacyjnych wśród praktyków branży HR. Z danych zamieszczonych w raporcie „Efektywność rekrutacji” wynika, że choć większość firm pozytywnie ocenia skuteczność prowadzonych procesów rekrutacyjnych, nadal według 52% badanych są one zbyt długie. Główny wpływ na niewystarczającą wydajność procesów zatrudniania nowych pracowników mają zarówno niska jakość nadsyłanych aplikacji, mała liczba zgłoszeń od kandydatów, jak i długi czas oczekiwania na ocenę kandydata przez menedżerów. Do najbardziej czasochłonnych zadań w procesie rekrutacji ankietowani zaliczyli spotkania z kandydatami (69% wskazań) oraz selekcję aplikacji (35% wskazań).

Odmrożenie i reaktywacja gospodarki coraz mocniej wpływają na aktywność pracodawców także na rynku pracy. Choć trzy wiosenne miesiące 2020 roku przyniosły spadek liczby publikowanych ofert i wstrzymanie procesów rekrutacyjnych, najnowsze dane napawają już optymizmem.  Z danych portalu Pracuj.pl wynika, że w czerwcu tego roku liczba ofert pracy dostępnych w serwisie była zaledwie o 3,5% niższa w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Dla porównania w maju była ona niższa o 24%, a w szczycie pandemii przypadającym na kwiecień - aż o 52%.

 

Po długich tygodniach lockdownu firmy szukają pracowników, którzy pozwolą zarówno podjąć przerwane pandemią działania, jak i szybko odbudować pozycję rynkową. Nadal znaczna część procesów rekrutacyjnych odbywa się zdalnie, dlatego pracodawcom szczególnie zależy na podniesieniu skuteczności prowadzonych rekrutacji, by z jednej strony skrócić czas pozyskania pracownika, z drugiej obniżyć koszty organizacji wynikające z nieobsadzonych wakatów – komentuje Monika Różycka, redaktor naczelna badania „Efektywność rekrutacji”, Marketing Specialist w eRecruiter.

 

Mierzyć efekty, by ulepszać procesy

W przeprowadzonym przez eRecruiter badaniu praktycy HR podkreślali konieczność mierzenia skuteczności prowadzonych rekrutacji. Według Doroty Gotowickiej, HR Manager w Igus i ekspertki wypowiadającej się na łamach raportu „Efektywność rekrutacji” - Procesy rekrutacyjne są bardzo złożone więc im więcej czynników monitorujemy, tym większa jest nasza wiedza. Każdy z mierników informuje nas o jakości konkretnego etapu rekrutacji, co przy weryfikacji wszystkich czynników daje nam całościowy obraz procesu. Dzięki temu wiemy, nad czym konkretnie powinniśmy pracować.

Z badania eRecruitera wynika, że do najważniejszych mierników efektywności przez 64% badanych uznawana jest liczba nadesłanych aplikacji. Na kolejnych miejscach znalazły się czas trwania rekrutacji (57% wskazań) oraz liczba kandydatów zatrudnionych z konkretnych źródeł (53%). Koszt zatrudnienia pracownika oraz jakość aplikacji mierzona liczbą spotkań przeprowadzanych w danym procesie rekrutacji były tak samo istotne dla 36% ankietowanych.

                                                                                                                  

Co wpływa na efektywność?

 

Wśród czynników mających największy, negatywny wpływ na efektywność procesów rekrutacji zapytani respondenci na pierwszym miejscu stawiają niską jakość aplikacji. Twierdzi tak 8 na 10 badanych. Bolączką rekruterów jest także zbyt mała liczba aplikujących kandydatów. Przed wybuchem pandemii deficyt zgłoszeń odczuwała połowa  przedstawicieli HR, a dodatkowo blisko 44% z nich borykało się z nieprzychodzeniem kandydatów na umówione spotkania.

 

Analizując dane płynące z raportu warto mieć na uwadze, że obecnie sytuacja na rynku pracy dynamicznie się zmienia. Wzrostowi liczby ogłoszeń towarzyszy zwiększona liczba dostępnych kandydatów, których dotknęły zwolnienia i redukcje wywołane koronawirusem. Dla rekruterów to z jednej strony dobra wiadomość – stopniowo zwiększa się pula talentów i spływ aplikacji, z drugiej to także wyzwanie zw. z ich odpowiednią selekcją i dalszym zarządzaniem. Rozwiązaniem tego problemu mogą być systemy ATS wspierające  rekrutację – dodaje Monika Różycka z eRecruitera.

Jak wynika z badania „Efektywność rekrutacji” przedłużające się procesy to również jedna z największych bolączek rekruterów. Długotrwałe rekrutacje nie tylko skutecznie zniechęcają kandydatów, ale przede wszystkim stanowią istotny koszt dla biznesu. Dlatego kluczowe jest korzystanie z rozwiązań i nowoczesnych technologii, które mogą z jednej strony istotnie odciążyć rekrutera, z drugiej skrócić czas poświęcany na analizę danych i selekcję aplikacji. Potwierdzają to również respondenci badania - blisko 90% ankietowanych przyznało, że systemy ATS są niezbędnym narzędziem w ich pracy, a 84% respondentów, którzy hipotetycznie utraciliby dostęp do takich systemów uznaje to za znaczącą stratę.

Więcej najnowszych danych znajdą Państwo w raporcie z badania „Efektywność rekrutacji” dostępnym na stronie erecruiter/baza-wiedzy.

 

***

Metodologia badania

Dane do badania „Efektywność rekrutacji” zostały zebrane na zlecenie eRecruiter wśród przedstawicieli branży HR zajmujący się rekrutacjami, z wykluczeniem przedstawicieli Agencji Doradztwa Personalnego. Ankieta prowadzona była w dniach 3-16 marca 2020 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) wśród 250 respondentów.

***

eRecruiter to internetowa platforma do zarządzania rekrutacjami i bazą kandydatów. Wspiera HR oraz biznes w prowadzeniu wszystkich etapów rekrutacji, od publikacji ogłoszeń, poprzez selekcję i rekrutację, aż po zatrudnienie odpowiednich kandydatów. System pomaga pracodawcom w efektywnej komunikacji z kandydatami, w budowaniu pozytywnych wrażeń kandydatów wyniesionych z rekrutacji (Candidate Experience) oraz pozwala podejmować lepsze decyzje w obszarze zarządzania procesami rekrutacji. Dzięki eRecruiter wszystkie dane dotyczące rekrutacji gromadzone są w jednym miejscu i dostępne dla wszystkich osób zaangażowanych w proces zatrudnienia. Usługa oferowana jest w modelu SaaS (Software as a Service).

eRecruiter jest produktem eRecruitment Solutions sp. z o.o. Firma należy do Grupy Pracuj S.A., właściciela m.in. portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Więcej informacji: www.erecruiter.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie Biuro prasowe
2024-12-29 | 09:00

BCC: Rewolucji w kodeksie pracy nie będzie

W 2024 r. dwukrotnie zmieniła się wysokość wynagrodzenia minimalnego oraz minimalnej stawki godzinowej i innych świadczeń ustalanych na ich podstawie. Duże emocje przyniosła też długo
Praca Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami
2024-12-20 | 10:00

Kariera kobiet w IT, czyli ciągła walka ze stereotypami

Najbardziej kobietom karierę w IT utrudnia to, że mają masę przekonań w swoich głowach. Dużo słyszymy jako dziewczynki, a potem jako kobiety i to buduje nam przekonania o sobie i o
Praca 5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku
2024-12-19 | 10:30

5 trendów, które zdominują polski rynek pracy w 2025 roku

Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy Wolniejszy wzrost wynagrodzeń, przyspieszona automatyzacja i sztuczna inteligencja, jawne widełki płacowe oraz ciągły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.