Komunikaty PR

Efektywność rekrutacji – wyniki badania eRecruiter

2020-07-15  |  01:00
Biuro prasowe

eRecruiter – dostawca platformy do zarządzania rekrutacjami – przeprowadził badanie dot. efektywności procesów rekrutacyjnych wśród praktyków branży HR. Z danych zamieszczonych w raporcie „Efektywność rekrutacji” wynika, że choć większość firm pozytywnie ocenia skuteczność prowadzonych procesów rekrutacyjnych, nadal według 52% badanych są one zbyt długie. Główny wpływ na niewystarczającą wydajność procesów zatrudniania nowych pracowników mają zarówno niska jakość nadsyłanych aplikacji, mała liczba zgłoszeń od kandydatów, jak i długi czas oczekiwania na ocenę kandydata przez menedżerów. Do najbardziej czasochłonnych zadań w procesie rekrutacji ankietowani zaliczyli spotkania z kandydatami (69% wskazań) oraz selekcję aplikacji (35% wskazań).

Odmrożenie i reaktywacja gospodarki coraz mocniej wpływają na aktywność pracodawców także na rynku pracy. Choć trzy wiosenne miesiące 2020 roku przyniosły spadek liczby publikowanych ofert i wstrzymanie procesów rekrutacyjnych, najnowsze dane napawają już optymizmem.  Z danych portalu Pracuj.pl wynika, że w czerwcu tego roku liczba ofert pracy dostępnych w serwisie była zaledwie o 3,5% niższa w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Dla porównania w maju była ona niższa o 24%, a w szczycie pandemii przypadającym na kwiecień - aż o 52%.

 

Po długich tygodniach lockdownu firmy szukają pracowników, którzy pozwolą zarówno podjąć przerwane pandemią działania, jak i szybko odbudować pozycję rynkową. Nadal znaczna część procesów rekrutacyjnych odbywa się zdalnie, dlatego pracodawcom szczególnie zależy na podniesieniu skuteczności prowadzonych rekrutacji, by z jednej strony skrócić czas pozyskania pracownika, z drugiej obniżyć koszty organizacji wynikające z nieobsadzonych wakatów – komentuje Monika Różycka, redaktor naczelna badania „Efektywność rekrutacji”, Marketing Specialist w eRecruiter.

 

Mierzyć efekty, by ulepszać procesy

W przeprowadzonym przez eRecruiter badaniu praktycy HR podkreślali konieczność mierzenia skuteczności prowadzonych rekrutacji. Według Doroty Gotowickiej, HR Manager w Igus i ekspertki wypowiadającej się na łamach raportu „Efektywność rekrutacji” - Procesy rekrutacyjne są bardzo złożone więc im więcej czynników monitorujemy, tym większa jest nasza wiedza. Każdy z mierników informuje nas o jakości konkretnego etapu rekrutacji, co przy weryfikacji wszystkich czynników daje nam całościowy obraz procesu. Dzięki temu wiemy, nad czym konkretnie powinniśmy pracować.

Z badania eRecruitera wynika, że do najważniejszych mierników efektywności przez 64% badanych uznawana jest liczba nadesłanych aplikacji. Na kolejnych miejscach znalazły się czas trwania rekrutacji (57% wskazań) oraz liczba kandydatów zatrudnionych z konkretnych źródeł (53%). Koszt zatrudnienia pracownika oraz jakość aplikacji mierzona liczbą spotkań przeprowadzanych w danym procesie rekrutacji były tak samo istotne dla 36% ankietowanych.

                                                                                                                  

Co wpływa na efektywność?

 

Wśród czynników mających największy, negatywny wpływ na efektywność procesów rekrutacji zapytani respondenci na pierwszym miejscu stawiają niską jakość aplikacji. Twierdzi tak 8 na 10 badanych. Bolączką rekruterów jest także zbyt mała liczba aplikujących kandydatów. Przed wybuchem pandemii deficyt zgłoszeń odczuwała połowa  przedstawicieli HR, a dodatkowo blisko 44% z nich borykało się z nieprzychodzeniem kandydatów na umówione spotkania.

 

Analizując dane płynące z raportu warto mieć na uwadze, że obecnie sytuacja na rynku pracy dynamicznie się zmienia. Wzrostowi liczby ogłoszeń towarzyszy zwiększona liczba dostępnych kandydatów, których dotknęły zwolnienia i redukcje wywołane koronawirusem. Dla rekruterów to z jednej strony dobra wiadomość – stopniowo zwiększa się pula talentów i spływ aplikacji, z drugiej to także wyzwanie zw. z ich odpowiednią selekcją i dalszym zarządzaniem. Rozwiązaniem tego problemu mogą być systemy ATS wspierające  rekrutację – dodaje Monika Różycka z eRecruitera.

Jak wynika z badania „Efektywność rekrutacji” przedłużające się procesy to również jedna z największych bolączek rekruterów. Długotrwałe rekrutacje nie tylko skutecznie zniechęcają kandydatów, ale przede wszystkim stanowią istotny koszt dla biznesu. Dlatego kluczowe jest korzystanie z rozwiązań i nowoczesnych technologii, które mogą z jednej strony istotnie odciążyć rekrutera, z drugiej skrócić czas poświęcany na analizę danych i selekcję aplikacji. Potwierdzają to również respondenci badania - blisko 90% ankietowanych przyznało, że systemy ATS są niezbędnym narzędziem w ich pracy, a 84% respondentów, którzy hipotetycznie utraciliby dostęp do takich systemów uznaje to za znaczącą stratę.

Więcej najnowszych danych znajdą Państwo w raporcie z badania „Efektywność rekrutacji” dostępnym na stronie erecruiter/baza-wiedzy.

 

***

Metodologia badania

Dane do badania „Efektywność rekrutacji” zostały zebrane na zlecenie eRecruiter wśród przedstawicieli branży HR zajmujący się rekrutacjami, z wykluczeniem przedstawicieli Agencji Doradztwa Personalnego. Ankieta prowadzona była w dniach 3-16 marca 2020 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) wśród 250 respondentów.

***

eRecruiter to internetowa platforma do zarządzania rekrutacjami i bazą kandydatów. Wspiera HR oraz biznes w prowadzeniu wszystkich etapów rekrutacji, od publikacji ogłoszeń, poprzez selekcję i rekrutację, aż po zatrudnienie odpowiednich kandydatów. System pomaga pracodawcom w efektywnej komunikacji z kandydatami, w budowaniu pozytywnych wrażeń kandydatów wyniesionych z rekrutacji (Candidate Experience) oraz pozwala podejmować lepsze decyzje w obszarze zarządzania procesami rekrutacji. Dzięki eRecruiter wszystkie dane dotyczące rekrutacji gromadzone są w jednym miejscu i dostępne dla wszystkich osób zaangażowanych w proces zatrudnienia. Usługa oferowana jest w modelu SaaS (Software as a Service).

eRecruiter jest produktem eRecruitment Solutions sp. z o.o. Firma należy do Grupy Pracuj S.A., właściciela m.in. portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl. Więcej informacji: www.erecruiter.pl.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani? Biuro prasowe
2025-05-21 | 08:00

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Aż 67% pracowników sezonowych to kobiety – wbrew stereotypom o „męskiej pracy fizycznej”. Drugą największą grupę stanowią osoby w wieku 18-24 lata –
Praca Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje
2025-04-30 | 06:00

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Wyniki badania płacowego Mercer Total Remuneration Survey (TRS) 2024 dostarczają cennych informacji na temat aktualnych zmian na rynku wynagrodzeń w Polsce. W 2024 roku zauważono kilka
Praca Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
2025-04-17 | 13:00

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.