Ekonomia aplikacji stymuluje transformację cyfrową
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl
Raport F5 Networks State of Application Services 2020
Jak wynika z nowego badania F5 Networks, rozwijająca się ekonomia aplikacji w bezprecedensowy sposób stymuluje transformację cyfrową w regionie EMEA[1]. Najnowsze wydanie publikowanego od sześciu lat raportu State of Application Services (SOAS) ujawnia, że 91% ankietowanych organizacji w regionie EMEA posiada szczegółowe plany realizacji transformacji cyfrowej. Są one tym samym najbardziej konsekwentne w planowaniu transformacji cyfrowej. Dla porównania w USA jest ich 84%, a w regionie APCJ (Azji i Pacyfiku, Chin i Japonii) – 82%.
Głównym powodem, dla którego organizacje z regionu EMEA decydują się na transformację cyfrową, jest zwiększenie tempa wprowadzania nowych produktów lub usług (61% odpowiedzi). Kolejnym jest lepsze reagowanie i dostosowywanie się do zachowań nowych klientów (40%) oraz rosnąca konkurencja (33%). Cyfrowa transformacja to wyjątkowa okazja, by zmienić tradycyjnie pojmowany biznes – mówi Lori MacVittie, Principal Technical Evangelist w biurze CTO firmy F5 Networks. Co istotne, transformacja cyfrowa napędza wzrost portfolio aplikacji i zmienia sposób, w jaki są one projektowane, dostarczane, integrowane, a ostatecznie także konsumowane. Przynosi również zmiany w tym, jak są zabezpieczane, skalowane oraz wykorzystywane – dodaje.
Obecnie najbardziej pożądanymi korzyściami z transformacji cyfrowej są optymalizacja IT (64%) i optymalizacja procesów biznesowych (55%). Najnowsze wyniki są zgodne z rezultatami badań z poprzednich lat. Pokazują, jak działy IT dokonują oceny struktur, procesów i przepływów pracy w dochodzeniu do kolejnej fazy transformacji. Wśród innych ważnych celów transformacji cyfrowej są: zwiększenie wydajności pracowników (47%), uzyskanie przewagi konkurencyjnej (45%) oraz wejście na nowe rynki (43%).
Dalej w transformację cyfrową
Jak wynika z raportu SOAS, organizacje zaczynają wkraczać w drugą fazę transformacji cyfrowej, która charakteryzuje się wzrostem liczby aplikacji i rozwojem automatyzacji. Ostatecznie to aplikacje są motorem napędzającym globalną gospodarkę – tłumaczy Lori MacVittie. Wszystkie firmy – niezależnie od branży – koncentrują się na aplikacjach w celu szybszego działania, zwiększania wydajności oraz zapewniania doskonalszej obsługi klienta i pracownika, zgodnie z wymaganiami rynku.
Potwierdza to raport SOAS, który wykazał, że 66% ankietowanych organizacji z obszaru EMEA polega na aplikacjach w prowadzeniu działalności gospodarczej – to najwyższy poziom spośród wszystkich regionów na świecie. Prawie co trzeci respondent (32%) uważa, że aplikacje zapewniają strategiczną przewagę konkurencyjną.
Wyniki raportu pokazują, jak duży wpływ w ubiegłym roku miała transformacja cyfrowa na podejmowanie decyzji w oparciu o aplikacje.
Co do tego, że transformacja cyfrowa wpływa na automatyzację i orkiestrację, jest przekonanych 57% badanych. Z kolei dla 51% respondentów jest inspiracją do odkrywania nowych architektur aplikacyjnych, takich jak kontenery i mikrousługi. 38% stwierdziło, że transformacja zmienia sposób tworzenia aplikacji, a 33% uważa, że spowodowała migrację większej liczby aplikacji do chmury publicznej. Ponadto, 31% badanych dokonuje refaktoryzacji starszych aplikacji w nowoczesnych środowiskach, a 26% dąży do wykorzystania technologii open source tam, gdzie jest to możliwe. Gdy działania w ramach cyfrowego biznesu dojrzewają, organizacje chcą łączyć usługi cyfrowe z wcześniej niepowiązanych branż i segmentów. Budują w ten sposób nowe ekosystemy w celu tworzenia wartości – wyjaśnia Lori MacVittie.
W rezultacie liczba wywołań API (Application Programming Interface) gwałtownie rośnie. Obecnie 29% organizacji w regionie EMEA zgłasza ponad milion wywołań API miesięcznie.
Według raportu SOAS w optymalizowaniu celów transformacji cyfrowej ważne jest skoncentrowanie się na usługach aplikacyjnych wymaganych do zabezpieczenia, skalowania i digitalizacji procesów informatycznych i biznesowych. Automatyzacja i orkiestracja mają w tym kontekście kluczowe znaczenie.
Podczas drugiej fazy transformacji cyfrowej kluczowe staje się instrumentowanie usług aplikacyjnych i wprowadzanie telemetrii w celu uzyskania ujednoliconego wglądu i kontroli egzekwowania polityk. Później, w trzeciej fazie, telemetria z usług aplikacyjnych może być badana za pomocą opartych na chmurze narzędzi analitycznych. W ten sposób otrzyma się przydatne informacje operacyjne i biznesowe (umożliwiające przewidywanie pojemności, zapobieganie stratom i zapewnianie zróżnicowanych doświadczeń klientów). Obserwujemy, jak organizacje z regionu EMEA wychodzą poza pierwszą fazę transformacji cyfrowej, polegającą na automatyzacji procesów biznesowych, skalując swój cyfrowy ślad przy użyciu chmury, automatyzacji i kontenerów - dodaje Lori MacVittie. Tworzone są nowe ekosystemy, a wolumen wywołań API gwałtownie rośnie. Tych, którzy będą w stanie wykorzystywać i reagować na dane pochodzące z aplikacji i API, czeka nagroda w postaci znaczącej wartości biznesowej.
[1] Raport powstał na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród niemal 2600 respondentów na całym świecie (525 w regionie EMEA), zajmujących rozmaite stanowiska w firmach o zróżnicowanej wielkości i z wielu branż. Uczestników pytano o wyzwania i szanse, jakie niesie za sobą trwający proces transformacji cyfrowej. Ich odpowiedzi tworzą wyjątkowy obraz trendów kształtujących środowisko aplikacji i pokazują, jak organizacje na całym świecie zmieniają się, chcąc sprostać stale rosnącym wymaganiom gospodarki cyfrowej.

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.