Komunikaty PR

Etykiety RFID i technologia RFID od podstaw

2020-04-07  |  11:00

RFID to akronim pochodzący od angielskich słów Radio-Frequency Identification. Genialna w swej prostocie technologia RFID wykorzystuje fale radiowe do identyfikacji i śledzenia różnych obiektów. Jej obecność widoczna jest wszędzie. Używa się jej powszechnie do znakowania i identyfikacji towarów, ale znajduje zastosowanie również w wielu innych, nieoczywistych obszarach - RFID wykorzystuje się  m. in. do śledzenia położenia pojazdów, zwierząt domowych, a nawet pacjentów z chorobą Alzheimera.

RFID co to właściwie jest?

RFID powstało na podstawie wprowadzonych w latach II wojny światowej - w związku z pojawieniem się radaru - systemów IFF (Identification Friend or Foe – swój czy obcy). Służyły one głównie do identyfikacji obiektów w lotnictwie. Obecnie typowy system RFID składa się z czytnika i transpondera (nazywanego także znacznikiem lub tagiem). Fale radiowe przesyłają dane ze znacznika do czytnika oraz zasilają elektroniczny układ (etykieta RFID).

Ponieważ technologia  RFID wykorzystuje fale radiowe do wysyłania i odbierania informacji, to zarówno znaczniki, jak i czytniki potrzebują do działania anteny. Tym samym etykiety RFID składają się z miniaturowego chipa i anteny. Te dwa elementy są wspólne dla wszystkich tagów RFID, ale tagi RFID różnią się znacznie pod względem wielkości, kształtu i wyglądu. Mogą to być karty, żetony, opaski, etykiety itp. Tagi RFID przybierają dowolną formę w zależności od tego, do czego mają być używane.

Odczyt tagów umożliwiają terminale ręczne lub czytniki stacjonarne obecne na rynku w postaci m.in. urządzeń biurkowych, bramek, czy tuneli. W przypadku tagów NFC na odczyt tagów pozwalają także smartfony, coraz częściej standardowo wyposażane w czytnik NFC. Ponadto etykiety RFID mogą być zadrukowane i zakodowane przy wykorzystaniu typowych drukarek termotransferowych.

RFID wokół nas

Nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi, z technologią RFID stykamy się na co dzień. Dlaczego? Ponieważ RFID  idealnie się sprawdza w świecie, w którym wszystko jest coraz bardziej zdigitalizowane. Chipy RFID znajdują się wewnątrz identyfikatorów, aby zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić kontrolę osób na obszarach o ograniczonym dostępie. Systemy RFID znajdują bardzo szerokie stosowanie w logistyce i obrocie towarów. Etykiety RFID umieszczane na przedmiotach pozwalają na stały dostęp do informacji o produktach i ich skuteczne śledzenie - od momentu wysyłki od producenta, aż do zakupu przez klienta. Coraz więcej kart kredytowych i debetowych ma wbudowane chipy RFID, aby zapewnić lepszy i bezpieczniejszy system płatności.

Technologia RFID pozwala nadawać obiektom i istotom w świecie rzeczywistym „tożsamość cyfrową”. Ponieważ wszystko staje się bardziej zautomatyzowane, etykiety RFID to jedyny skuteczny sposób, aby upewnić się, że wiemy, gdzie dany obiekt jest i co się z nim dzieje.

Etykiety RFID – nieograniczone możliwości

Istnieją dwa różne typy tagów RFID: pasywny i aktywny. Powszechniej używany pasywny tag RFID nie ma wewnętrznego źródła zasilania - jest zasilany w momencie gdy wchodzi w kontakt z innym urządzeniem, takim jak czytnik chipów RFID. Czytnik wysyła fale radiowe do pasywnego znacznika RFID, który zasila go i odczytuje informacje na tagu. Etykiety RFID mogą dzięki temu funkcjonować przez długie lata. Odczytanie zasięgu jest możliwe z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb – etykiety RFID to rozwiązania, które można dopasować do wielkości projektu czy założeń funkcjonalnych.

Co konkretnie umożliwiają etykiety RFID? - „Technologia RFID pozwala naprawdę na wiele. Umożliwia m.in. jednoczesny odczyt wielu znaczników, co sprawia, że aktualizowanie faktycznych stanów magazynowych można przeprowadzać na koniec dnia, a nawet zmiany. Etykiety RFID umożliwiają odczyt nawet jeśli tag znajduje się wewnątrz opakowania, czy obudowy, co oznacza, że tagów nie trzeba umieszczać w widocznym miejscu, ani ustawiać przedmiotów w określony sposób” – wylicza Dariusz J. Kawecki, ekspert Etisoft.  – „Tego wszystkiego z pewnością nie uda nam się zrobić z raz wydrukowanym kodem kreskowym” – podsumowuje.

Jednym z czynników napędzających popyt na RFID jest wielokanałowa sprzedaż detaliczna. Rosnący rynek e-commerce i m-commerce wymagają doskonalszego śledzenia i zarządzania zapasami niż kiedykolwiek wcześniej. Technologia RFID stanowi na tę potrzebę rynku najlepszą odpowiedź.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie 5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę! Biuro prasowe
2024-12-20 | 15:00

5 najczęstszych mitów o pracy w IT. Sprawdź, jak jest naprawdę!

Praca w branży technologicznej jest obiektem wielu stereotypów, które czasami mogą odstraszać potencjalnych kandydatów. W rzeczywistości to różnorodna
IT i technologie Hakerzy łupią Polaków. Kradną pieniądze i konta w mediach społecznościowych
2024-12-20 | 13:00

Hakerzy łupią Polaków. Kradną pieniądze i konta w mediach społecznościowych

30 proc. Polaków doświadczyło kradzieży lub próby wyłudzenia danych osobowych. W tej grupie do blisko połowy przypadków wykradzenia wrażliwych informacji przez
IT i technologie 40 lat wydajności: prezentacja technologii Patriot na targach CES 2025
2024-12-20 | 12:00

40 lat wydajności: prezentacja technologii Patriot na targach CES 2025

Patriot Memory świętuje 40 lat działalności, pozostając liderem technologii pamięci komputerowej dzięki nieustannej innowacyjności i niezachwianemu zaangażowaniu w dostarczanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.