Etykiety RFID i technologia RFID od podstaw
RFID to akronim pochodzący od angielskich słów Radio-Frequency Identification. Genialna w swej prostocie technologia RFID wykorzystuje fale radiowe do identyfikacji i śledzenia różnych obiektów. Jej obecność widoczna jest wszędzie. Używa się jej powszechnie do znakowania i identyfikacji towarów, ale znajduje zastosowanie również w wielu innych, nieoczywistych obszarach - RFID wykorzystuje się m. in. do śledzenia położenia pojazdów, zwierząt domowych, a nawet pacjentów z chorobą Alzheimera.
RFID co to właściwie jest?
RFID powstało na podstawie wprowadzonych w latach II wojny światowej - w związku z pojawieniem się radaru - systemów IFF (Identification Friend or Foe – swój czy obcy). Służyły one głównie do identyfikacji obiektów w lotnictwie. Obecnie typowy system RFID składa się z czytnika i transpondera (nazywanego także znacznikiem lub tagiem). Fale radiowe przesyłają dane ze znacznika do czytnika oraz zasilają elektroniczny układ (etykieta RFID).
Ponieważ technologia RFID wykorzystuje fale radiowe do wysyłania i odbierania informacji, to zarówno znaczniki, jak i czytniki potrzebują do działania anteny. Tym samym etykiety RFID składają się z miniaturowego chipa i anteny. Te dwa elementy są wspólne dla wszystkich tagów RFID, ale tagi RFID różnią się znacznie pod względem wielkości, kształtu i wyglądu. Mogą to być karty, żetony, opaski, etykiety itp. Tagi RFID przybierają dowolną formę w zależności od tego, do czego mają być używane.
Odczyt tagów umożliwiają terminale ręczne lub czytniki stacjonarne obecne na rynku w postaci m.in. urządzeń biurkowych, bramek, czy tuneli. W przypadku tagów NFC na odczyt tagów pozwalają także smartfony, coraz częściej standardowo wyposażane w czytnik NFC. Ponadto etykiety RFID mogą być zadrukowane i zakodowane przy wykorzystaniu typowych drukarek termotransferowych.
RFID wokół nas
Nawet jeśli nie jesteśmy tego świadomi, z technologią RFID stykamy się na co dzień. Dlaczego? Ponieważ RFID idealnie się sprawdza w świecie, w którym wszystko jest coraz bardziej zdigitalizowane. Chipy RFID znajdują się wewnątrz identyfikatorów, aby zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić kontrolę osób na obszarach o ograniczonym dostępie. Systemy RFID znajdują bardzo szerokie stosowanie w logistyce i obrocie towarów. Etykiety RFID umieszczane na przedmiotach pozwalają na stały dostęp do informacji o produktach i ich skuteczne śledzenie - od momentu wysyłki od producenta, aż do zakupu przez klienta. Coraz więcej kart kredytowych i debetowych ma wbudowane chipy RFID, aby zapewnić lepszy i bezpieczniejszy system płatności.
Technologia RFID pozwala nadawać obiektom i istotom w świecie rzeczywistym „tożsamość cyfrową”. Ponieważ wszystko staje się bardziej zautomatyzowane, etykiety RFID to jedyny skuteczny sposób, aby upewnić się, że wiemy, gdzie dany obiekt jest i co się z nim dzieje.
Etykiety RFID – nieograniczone możliwości
Istnieją dwa różne typy tagów RFID: pasywny i aktywny. Powszechniej używany pasywny tag RFID nie ma wewnętrznego źródła zasilania - jest zasilany w momencie gdy wchodzi w kontakt z innym urządzeniem, takim jak czytnik chipów RFID. Czytnik wysyła fale radiowe do pasywnego znacznika RFID, który zasila go i odczytuje informacje na tagu. Etykiety RFID mogą dzięki temu funkcjonować przez długie lata. Odczytanie zasięgu jest możliwe z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Wszystko zależy od indywidualnych potrzeb – etykiety RFID to rozwiązania, które można dopasować do wielkości projektu czy założeń funkcjonalnych.
Co konkretnie umożliwiają etykiety RFID? - „Technologia RFID pozwala naprawdę na wiele. Umożliwia m.in. jednoczesny odczyt wielu znaczników, co sprawia, że aktualizowanie faktycznych stanów magazynowych można przeprowadzać na koniec dnia, a nawet zmiany. Etykiety RFID umożliwiają odczyt nawet jeśli tag znajduje się wewnątrz opakowania, czy obudowy, co oznacza, że tagów nie trzeba umieszczać w widocznym miejscu, ani ustawiać przedmiotów w określony sposób” – wylicza Dariusz J. Kawecki, ekspert Etisoft. – „Tego wszystkiego z pewnością nie uda nam się zrobić z raz wydrukowanym kodem kreskowym” – podsumowuje.
Jednym z czynników napędzających popyt na RFID jest wielokanałowa sprzedaż detaliczna. Rosnący rynek e-commerce i m-commerce wymagają doskonalszego śledzenia i zarządzania zapasami niż kiedykolwiek wcześniej. Technologia RFID stanowi na tę potrzebę rynku najlepszą odpowiedź.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.