Europejska branża internetowa apeluje do Apple o przestrzeganie standardów
Decyzja Apple dotycząca zmian w obszarze bezpieczeństwa użytkowników w najnowszej wersji systemu operacyjnego iOS 14 wywołała zaniepokojenie ekspertów europejskiej branży internetowej. Szesnaście organizacji marketingowych, w tym IAB Europe i IAB Tech Lab, zdecydowało się wystosować list do Tima Cooka - CEO Apple, w którym apelują o przestrzeganie standardów dotyczących prywatności.
Podczas Worldwide Developers Conference, która odbyła się 22 czerwca 2020 roku, Apple zaprezentowało kilka nowych funkcji prywatności użytkowników. Branża marketingowa z zadowoleniem przyjęła decyzję dotyczącą dalszego korzystania z IDFA we wszystkich produktach i usługach App Store. IDFA (Identifier For Advertising) to identyfikator wyświetlania reklam, który na urządzeniach mobilnych pozwala deweloperom monitorować aktywność użytkowników i precyzyjne targetować reklamy. Jest on w pełni kontrolowany przez użytkowników, co oznacza, że mogą oni dowolnie modyfikować zakres wykorzystywania wrażliwych danych.
Duże zastrzeżenia ekspertów wzbudził jednak sposób wdrożenia IDFA. W liście skierowanym do CEO Apple, przedstawiciele branży wskazują na poniższe wady zaproponowanego rozwiązania:
- Wyskakujące okienko z komunikatem dotyczącym IDFA, które zostało zaprojektowane przez Apple, nie spełnia wymogów informacyjnych RODO i nie jest kompatybilne ze standardami rynku reklamy cyfrowej, takimi jak IAB Europe's Transparency & Consent Framework (TCF).
- Ograniczona możliwość dostosowania ustawień okienka zgody powoduje wysokie ryzyko odmowy przez użytkownika. Wydawca nie ma możliwości żądania zgody w przyszłości, nawet jeśli użytkownik wyrazi ją za pośrednictwem Platformy Zarządzania Zgodami (CMP) na późniejszym etapie. Będzie to miało bardzo negatywny wpływ na wydawców aplikacji w systemie iOS i doprowadzi do znacznego obniżenia przychodów z reklam.
- Inicjatywa Apple poważnie zagraża możliwości kontynuacji świadczenia usług przez wybrane firmy, które specjalizują się w projektowaniu aplikacji mobilnych. W rezultacie usługi reklamowe Apple, takie jak Apple Search Ads w App Store, znacznie wzmocnią swoją przewagę konkurencyjną.
Sygnatariusze list wzywają Apple do:
- Zapewnienia neutralności systemu operacyjnego i App Store.
- Dostosowania decyzji biznesowych do obowiązujących przepisów prawnych, takich jak RODO oraz TCF IAB Europe.
- Upewnienia się, że okienko zgody IDFA można dostosować do istniejących standardów rynku reklamy cyfrowej. Jeśli nie jest to możliwe, powinno zostać zlikwidowane w krajach Unii Europejskiej.
- Poszanowania zbudowanych bezpośrednich relacji wydawcy z użytkownikami.
- Przeprowadzenia dogłębnej oceny wpływu projektowanych zmian na rynek, przed wdrożeniem aktualizacji iOS 14.
- Bieżącej branżowej współpracy na rzecz opracowywania, wdrażania i rozwijania standardów dotyczących ochrony prywatność, w tym udziału w spotkaniu z zainteresowanymi podmiotami w lipcu 2020 roku.
List skierowany do Tima Cooka (CEO Apple) został podpisany przez 16 stowarzyszeń branżowych:
- BVDW (Bundesverband Digitale Wirtschaft)
- CPA (Collectif pour les acteurs du marketing digital)
- Digital New Deal (Think Tank)
- EMMA/ENPA (European Magazine Media Association/ European Newspaper Publishers’ Association)
- EPC (European Publishers’ Council)
- FEDMA (Federation of European Direct and Interactive Marketing) Bertrand Gié, President – Geste (Les éditeurs de contenus et de services en ligne)
- IAB Europe
- IAB France
- IAB Tech Lab
- MMAF (Mobile Marketing Association France)
- NME (News Media Europe)
- SNCD (Syndicat national de la communication directe)
- SRI (Syndicat des régies internet)
- UDECAM (Union Des Entreprises de Conseil et Achat Média)
Skuteczny marketing B2B – klucz do rozwoju firmy
Skuteczny marketing internetowy - co warto wiedzieć?
Manufaktura nagrodzona prestiżowymi Złotymi Spinaczami Manufaktura Manufaktura
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.