Eurowag analizuje nowe trendy w branży transportowej
Cyfryzacja i zielona mobilność w centrum uwagi
Pandemia COVID-19 oraz Brexit doprowadziły do zwiększenia złożoności transportu długo-dystansowego. „W ciągu pierwszych kilku tygodni stycznia tego roku byliśmy świadkami wyraźnego spadku liczby zleceń realizowanych przez ciężarówki przejeżdżające przez kanał La Manche. Sytuacja wkrótce się ustabilizowała, ale nadal istnieje obciążenie administracyjne, w tym odprawa celna w formie papierowej i procedury zwrotu podatku” – mówi dyrektor generalny i prezes Eurowagu, Martin Vohánka.
Pandemia potwierdziła również, że główne trendy w logistyce w najbliższych latach będą koncentrować się na cyfryzacji i zielonej mobilności. Gwałtowny wzrost handlu elektronicznego stworzył presję na szybsze i bardziej efektywne dostawy.
Przyszłość leży w paliwach alternatywnych i elektromobilności
Europa w coraz większym stopniu wycofuje się z paliw kopalnych i zamiast tego poszukuje alternatywnych źródeł energii. Jest to ściśle związane z Europejskim Zielonym Ładem, w którym UE postawiła sobie za cel zostanie pierwszym neutralnym dla klimatu kontynentem do 2050 r. Strategia przewiduje 90-procentową redukcję emisji z transportu – powinno to zostać osiągnięte w dużej mierze poprzez przejście na paliwa alternatywne.
W przypadku transportu długodystansowego, skroplony gaz ziemny (LNG), a w perspektywie długoterminowej wodór, wydaje się być najbardziej obiecującą i realną alternatywą dla oleju napędowego. W logistyce miejskiej z pewnością rozwinie się rynek pojazdów elektrycznych.
„Odsetek pojazdów napędzanych alternatywnymi układami napędowymi w naszych flotach pozostaje niewielki w porównaniu z tradycyjnymi silnikami, ale uważamy, że w ciągu najbliższych 2-3 lat proporcja ta ulegnie zmianie” – mówi Vohánka. Eurowag planuje skupić się w pierwszej kolejności na LNG, ze względu na szybko rozwijającą się sieć europejską. Obecnie w Europie jest 387 stacji paliw LNG. Eurowag chce do końca roku zapewnić paliwa CNG i LNG na 430 alternatywnych stacjach paliw. Ponadto, niedawna inwestycja Eurowag w Last Mile Solutions, największą niezależną platformę e-mobilności w Europie, potwierdza duże zaangażowanie firmy w rynek pojazdów elektrycznych.
„Nasi klienci z sektora transportu zmienili swoje podejście do paliw alternatywnych, takich jak LNG, i w ostatnich latach stali się znacznie bardziej otwarci. Wpływają na to działania krajów, jak na przykład zwolnienie pojazdów na gaz ziemny od opłat drogowych w Niemczech. Zielona mobilność jest również od dawna przedmiotem dyskusji w krajach skandynawskich i w Europie Zachodniej. Jesteśmy teraz świadkami pojawienia się tego trendu w pozostałej części Europy” – wyjaśnia Martin Vohánka.
O firmie EUROWAG
Z historią obejmującą 25 lat innowacji, EUROWAG jest najszybciej rozwijającym się dostawcą zintegrowanych rozwiązań mobilnych w Europie. Celem firmy jest ułatwienie życia operatorom komercyjnego transportu drogowego i dostarczanie im przystępnych cenowo rozwiązań odpowiadających ich potrzebom biznesowym. Niezależnie od tego czy chodzi o paliwo, opłaty drogowe, zwrot podatku, zarządzanie flotą, usługi finansowe czy proste porady – EUROWAG chce pomóc klientom z sukcesem zarządzać ponad 350 000 pojazdów w Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie. Aby uzyskać więcej informacji, odwiedź www.eurowag.com.

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Przełomowe badanie. Polscy właściciele ciężarówek chcą elektryków

Polska produkcja rowerów wodorowych coraz bliżej - Groclin ogłasza plany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Według zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków.
Prawo
Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.
Handel
Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.