Fakty i mity na temat RFID
Technologia RFID (Radio Frequency Identification), choć znana jest i używana od kilkudziesięciu lat wciąż budzi wiele emocji. Może nawet nie tyle emocji ile wątpliwości. Prawdziwe doświadczenia mieszają się z powtarzanymi sloganami, które nie zawsze mają wiele wspólnego z prawdą. Producenci wciąż spotykają się z pytaniami i stwierdzeniami: Co to jest? Gdzie to można wykorzystać? Spróbujmy choć po części odpowiedzieć na te pytania i rozprawić się z krążącymi w sieci mitami.
RFID to technologia przyszłości?
Wiele osób nawet nie wie, że spotyka się z tą technologią każdego dnia. W jakich sytuacjach? Przykładowo - płacąc za zakupy zbliżeniowo wykorzystujemy rozwiązania NFC (Near Field Communication), będące de facto rozwiązaniami RFID. To nie wszystko. Wchodząc na basen, do SPA korzystamy z opasek na rękę działających w oparciu o RFID. Wypożyczając książki w nowoczesnych bibliotekach również możemy się spotkać z wklejonym w nie znacznikami RFID. Biorąc udział np. w zawodach biegowych pomiar czasu odbywa się w oparciu o tagi RFID (UHF) naklejone na numer startowy lub przypięte do butów zawodników. Takich przykładów jest oczywiście dużo więcej…
tag RFID
RFID to „tylko” etykiety? Oczywiście duża część rozwiązań to rzeczywiście etykiety z wklejonym tzw. inlayem zawierającym taga RFID składającego się z dwóch elementów: miniaturowego chipa pozwalającego na zapis informacji oraz anteny, od wielkości której (w dużym uproszczeniu) zależy odległość odczytu. Na rynku oferowane są jednak również znaczniki RFID dostępne w postaci żetonów, kart, przywieszek, opasek i itp. Bez względu na formę znacznika jego główne elementy pozostają bez zmian – to chip z anteną.
RFID wymaga posiadania skomplikowanego sprzętu?
Etykiety RFID mogą być zadrukowane i zakodowane przy wykorzystaniu typowych drukarek termotransferowych. Wyposażone są one jedynie w dodatkowy (najczęściej niewidoczny dla użytkownika) moduł RFID. Polecenie zapisu danych do taga następuje wraz z wysłaniem etykiety do drukarki w związku z czym dla osoby obsługującej drukarkę… nic się nie zmienia.
W jaki sposób odczytywać tagi RFID?
Odczyt tagów może nastąpić przy użyciu ręcznych terminali. Są one podobne do tych, jakie obecnie wykorzystywane są w wielu obszarach przedsiębiorstwa, np. w operacjach magazynowych. Podobnie więc, jak w przypadku drukowania niewiele zmienia się tu dla użytkownika. Wręcz przeciwnie, w wielu przypadkach może być łatwiej, gdyż nie ma konieczności „walki” ze źle wydrukowanym, czy trudno dostępnym kodem kreskowym. W przypadku wykorzystania tagów NFC do odczytu może służyć smartfon. Coraz więcej urządzeń na rynku jest już standardowo wyposażonych w czytnik NFC.
Możliwe jest również wykorzystanie stacjonarnych anten, czy też bramek RFID, pozwalających na bezobsługowy odczyt tagów RFID.
Czy RFID jest następcą kodów kreskowych?
- I tak i nie – mówi Dariusz J. Kawecki z Etisoft, która specjalizuje się w rozwiązaniach RFID. - Oczywiście można sobie wyobrazić zastąpienie kodów kreskowych etykietami z RFID, co więcej są nawet plany wdrożenia takich rozwiązań w niektórych krajach. To jednak byłoby zbyt wielkie uproszczenie i… czasem zbyt wielki koszt gdybyśmy na samym zastąpieniu chcieli poprzestać. Technologia RFID oczywiście w 100% jest w stanie zastąpić kody kreskowy, ale przede wszystkim pozwala na wiele więcej – dodaje ekspert z Etisoft.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.