AxFina kupiła E-Kancelarię
- AxFina Holding nabyła 100% udziałów w E-Kancelarii. AxFina to inwestor branżowy z międzynarodowym know-how i rozwiązaniami windykacyjnymi z innych rynków.
- Spółka uruchamia w Polsce narzędzia do samodzielnej obsługi zadłużenia, które sprawdziły się w innych krajach.
- Nowa strategia zakłada konsolidację krajowego rynku i sprowadzenie do Polski inwestorów chcących nabywać portfele wierzytelności.
Transakcja została sfinalizowana pod koniec listopada 2023 roku. E -Kancelaria dołącza do dużego gracza. AxFina to fintech, w którym udziały ma Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Świadczy kompleksowe usługi windykacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej, a teraz zwiększa swoje zaangażowanie w Polsce.
- Polska jest największym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej, a tym samym głównym dla AxFina. Dzięki przejęciu E-Kancelarii zamierzamy jeszcze bardziej wzmocnić swój zasięg rynkowy i efektywność operacyjną. Ostatecznym celem jest stworzenie wiodącego polskiego podmiotu obsługującego aktywa i pożyczki, napędzanego technologią, stając się preferowanym partnerem dla polskich instytucji finansowych, korporacji i inwestorów portfelowych - mówi Johannes Wolfslehner, CEO AxFina.
E-Kancelaria planuje zakończyć 2023 rok z ponad 10 mln zł EBITDA, mając zdywersyfikowane źródła przychodów z obsługi ok. 50 dużych klientów, pakietów własnych i obsługi klienta. Strategia po przejęciu opiera się na trzech filarach: cyfryzacji/digitalizacji, samodzielnej obsłudze klienta i konsolidacji oraz pozyskiwaniu zagranicznych inwestorów w polskie portfele dłużników. E-Kancelaria świadczy również pomoc kredytobiorcom we frankach szwajcarskich, a dzięki partnerowi takiemu jak AxFina będzie w stanie wprowadzić na rynek nowe rozwiązania zarówno w zakresie wynagrodzenia dla pośredników, jak i oferty produktowej dla klientów.
- E-Kancelaria zawsze koncentrowała się na technologii, a AxFina posiada wiele nowoczesnych rozwiązań, które umożliwiają unikalne na polskim rynku podejście do windykacji cyfrowej. Do tej pory E-Kancelaria była finansowana kapitałem własnym i kapitałem dłużnym jednego z polskich funduszy. Dołączenie do rodziny AxFina daje szersze możliwości pozyskania kapitału w dużej międzynarodowej grupie, a tym samym zwiększa skalę działania. Chciałbym dodać, że E-Kancelaria swój sukces zawdzięcza przede wszystkim ludziom. Zespół liczy obecnie 80 osób, w tym wiele pracujących nieprzerwanie od 2017 roku. Po zmianie planujemy kontynuować pro pracownicze nastawienie i zwiększać zatrudnienie – mówi Piotr Maciągowski Prezes E-Kancelaria.
Spółka uruchamia w Polsce narzędzia do samodzielnej obsługi zadłużenia
AxFina wprowadza w Polsce cyfrowe narzędzie do zarządzania należnościami. Pomaga ono klientom obsługiwać długi w pełni online i umożliwia zaangażowanie za pośrednictwem wielu kanałów cyfrowych. Samoobsługowe narzędzia do zarządzania niezapłaconymi rachunkami czy pożyczkami funkcjonują już w wielu krajach i mogą przyjąć się również w Polsce. Dłużnik sam decyduje, w jaki sposób ureguluje swoje zobowiązania, nie musi nikomu tłumaczyć się ze swoich problemów. Dedykowana aplikacja umożliwia dokonywanie szybkich płatności online, konsolidację zadłużenia, refinansowanie na podstawie spersonalizowanych informacji o należnościach oraz zawieranie ugód. To tzw. egzekucja pozytywna, a osoba zadłużona jest konsumentem z problemem finansowym. Takie podejście to wdrożenie zupełnie nowej filozofii zarządzania należnościami opartej na pogłębionej komunikacji, poszanowaniu prywatności i bezpieczeństwie klienta.
- Digitalizacja oznacza zapewnienie konsumentom opartych na danych i zorientowanych na klienta usług windykacyjnych. Służy do tego platforma Finastic. Samodzielna obsługa klienta to innowacyjny model windykacji, który oddaje proces w ręce dłużnika. Rozumiemy to jako tworzenie rozwiązań, które umożliwią konsumentom przezwyciężenie trudności finansowych. Obecnie jest to nowy model usług w Polsce, który ma szanse się przyjąć, bo zmienił się model dłużnika. 20 lat temu przeciętny 40-latek nie potrafił zalogować się do banku, teraz od roku nie był w oddziale banku. Wielu dłużników niechętnie korzysta z telefonów i preferuje komunikatory, czaty lub inne aplikacje do kontaktu – mówi Krzysztof Różycki CSO AxFina Holding SA.
W planach konsolidacja rynku dzięki narzędziom do windykacji cyfrowej
W Polsce wciąż jest wiele firm windykacyjnych, które nie mają wystarczająco rozwiniętych procesów online. Konsolidacja dzięki technologii sprawdza się na wielu rynkach. W Polsce cyfrowe rozwiązania są poszukiwane i pożądane.
- Konsolidacja rynku oznacza poszukiwanie i wykorzystywanie możliwości wzrostu poprzez akwizycje na polskim rynku. Mamy podobne doświadczenia w tym obszarze: E-Kancelaria na rynku polskim, AxFina na rynku europejskim. Dzięki wdrożeniu strategii windykacji cyfrowej nasi partnerzy mogą obniżyć koszty zarządzania należnościami średnio o 15% - mówi Piotr Maciągowski.
Spółka chce sprowadzać zagranicznych inwestorów w polskie portfele wierzytelności
Celem AxFina jest również sprowadzenie do Polski organizacji chętnych do zakupu portfeli wierzytelności w naszym kraju. Jest to innowacyjne podejście, ponieważ do tej pory polskie firmy nabywały je za granicą. Jednak doświadczenie i relacje z wieloma podmiotami w Europie dają perspektywę dużego prawdopodobieństwa sukcesu tego filaru.
- Chcemy pokazać polski rynek zagranicznym inwestorom, którzy chcą nabywać portfele wierzytelności. Dzięki inwestycji AxFina nowa spółka zyskała know-how jak międzynarodowy i chce wspierać inwestorów w portfel. Jesteśmy w stanie powiedzieć naszym partnerom, jakie perspektywy mają konkretne portfele i jak performują. Możemy dopasować do nich konkretne narzędzia i obsługiwać takie portfel. To zaawansowany asset management – pokazujemy aktywa i możliwy zwrot. Chcemy być usługodawcą wspierającym w obsłudze bank, ubezpieczyciela czy inwestora zagranicznego – mówi Krzysztof Różycki.
*****************
O spółkach
AxFina to fintech, innowator rynkowy dostarczający rozwiązania zapewniające efektywne zarządzanie wierzytelnościami. AxFina oferuje 3 produkty: kompleksowe usługi windykacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej, doradztwo inwestycyjne i portfelowe oraz oprogramowanie do windykacji cyfrowej jako usługę. Podmiot należy do znaczącej grupy finansowej w Europie - udziałowcami są DDM Group, wyspecjalizowany międzynarodowy inwestor oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, renomowany ponadnarodowy inwestor, który wspiera wizję i strategię AxFina. AxFina została założona w październiku 2019 roku i ma siedzibę w Luksemburgu i Wiedniu. W maju 2021 r. nabyła Lombard Leasing Group (przemianowaną na AxFina Hungary), co umożliwiło grupie wejście na rynek węgierski. W listopadzie 2021 r. AxFina weszła na rynek rumuński i stała się wiodącym graczem na tym rynku. W maju 2022 r. AxFina przejęła Raport SA, wchodząc tym samym na rynek polski, a w lipcu 2023 r. firma została przemianowana na AxFina Polska.
Zarząd składa się z doświadczonych menedżerów: Johannes Wolfslehner - CEO/CFO, Vasanth Raj - COO, Krzysztof Różycki - CSO oraz Alexander Kukhtyk - CTO.
E-Kancelaria specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań z zakresu windykacji i doradztwa prawnego. Spółkę wyróżnia nieszablonowość i brak skomplikowanych ścieżek decyzyjnych. Ważna jest znajomość rynku pożyczkowego, bankowego i ubezpieczeniowego oraz efektywność biznesowa. Obecnie firma inwestuje w kolejne pakiety wierzytelności i kontrakty forward flow.
E-Kancelaria rozpoczęła działalność pod kierownictwem Piotra Maciągowskiego jako mała firma w 2016 roku, poprzez przejęcie Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa (ZCP), w tym portfeli wierzytelności o wartości ok. 150 mln zł, zleconych umów windykacyjnych oraz zespołu pracowników. Działalność koncentrowała się na windykacji na zlecenie, zakupie wierzytelności oraz ich obsłudze. W 2018 roku EK rozpoczęła również trzeci etap działalności, jakim jest pomoc kredytobiorcom zadłużonym we frankach szwajcarskich. Z czasem Piotr Maciągowski zaprosił do współpracy dwóch top menedżerów: Konrada Rosińskiego (wcześniej PraGroup, Vindix) oraz Bartosza Kolka (wcześniej Kruk Polska, Kruk Hiszpania) do współpracy w Zarządzie. Istotnymi krokami w rozwoju EK były akwizycje firm pożyczkowych - w 2019 r. Axcess i Easy Money, w 2020 r. Vippo, a w 2021 r., w ramach klasycznej konsolidacji rynku, odbyło się dołączenie firmy windykacyjnej DialTone, co zwiększyło skalę biznesu i rentowność. W 2022 r. spółka podwyższyła gotówkowo kapitał własny do 10,7 mln zł oraz pozyskała finansowanie od jednego z polskich funduszy inwestycyjnych poprzez emisję obligacji. Zainwestowała w portfele wierzytelności o wartości nominalnej ok. 350 mln zł osiągając zwrot 100% zapłaconej ceny w 13-14 miesięcy - co świadczy o wysokiej jakości analiz i operacji w Spółce.
Na zdjęciu od lewej: Bartosz Kolek - COO, Piotr Maciągowski - Prezes, Konrad Rosiński - CLO
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.