Komunikaty PR

AxFina kupiła E-Kancelarię

2023-12-07  |  10:16
Biuro prasowe
  • AxFina Holding nabyła 100% udziałów w E-Kancelarii. AxFina to inwestor branżowy z międzynarodowym know-how i rozwiązaniami windykacyjnymi z innych rynków.
  • Spółka uruchamia w Polsce narzędzia do samodzielnej obsługi zadłużenia, które sprawdziły się w innych krajach.
  • Nowa strategia zakłada konsolidację krajowego rynku i sprowadzenie do Polski inwestorów chcących nabywać portfele wierzytelności.

 

Transakcja została sfinalizowana pod koniec listopada 2023 roku. E -Kancelaria dołącza do dużego gracza. AxFina to fintech, w którym udziały ma Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. Świadczy kompleksowe usługi windykacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej, a teraz zwiększa swoje zaangażowanie w Polsce.

- Polska jest największym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej, a tym samym głównym dla AxFina. Dzięki przejęciu E-Kancelarii zamierzamy jeszcze bardziej wzmocnić swój zasięg rynkowy i efektywność operacyjną. Ostatecznym celem jest stworzenie wiodącego polskiego podmiotu obsługującego aktywa i pożyczki, napędzanego technologią, stając się preferowanym partnerem dla polskich instytucji finansowych, korporacji i inwestorów portfelowych - mówi Johannes Wolfslehner, CEO AxFina.

E-Kancelaria planuje zakończyć 2023 rok z ponad 10 mln zł EBITDA, mając zdywersyfikowane źródła przychodów z obsługi ok. 50 dużych klientów, pakietów własnych i obsługi klienta. Strategia po przejęciu opiera się na trzech filarach: cyfryzacji/digitalizacji, samodzielnej obsłudze klienta i konsolidacji oraz pozyskiwaniu zagranicznych inwestorów w polskie portfele dłużników. E-Kancelaria świadczy również pomoc kredytobiorcom we frankach szwajcarskich, a dzięki partnerowi takiemu jak AxFina będzie w stanie wprowadzić na rynek nowe rozwiązania zarówno w zakresie wynagrodzenia dla pośredników, jak i oferty produktowej dla klientów.

 

- E-Kancelaria zawsze koncentrowała się na technologii, a AxFina posiada wiele nowoczesnych rozwiązań, które umożliwiają unikalne na polskim rynku podejście do windykacji cyfrowej. Do tej pory E-Kancelaria była finansowana kapitałem własnym i kapitałem dłużnym jednego z polskich funduszy. Dołączenie do rodziny AxFina daje szersze możliwości pozyskania kapitału w dużej międzynarodowej grupie, a tym samym zwiększa skalę działania. Chciałbym dodać, że E-Kancelaria swój sukces zawdzięcza przede wszystkim ludziom. Zespół liczy obecnie 80 osób, w tym wiele pracujących nieprzerwanie od 2017 roku. Po zmianie planujemy kontynuować pro pracownicze nastawienie i zwiększać zatrudnienie – mówi Piotr Maciągowski Prezes E-Kancelaria.

 

Spółka uruchamia w Polsce narzędzia do samodzielnej obsługi zadłużenia

AxFina wprowadza w Polsce cyfrowe narzędzie do zarządzania należnościami. Pomaga ono klientom obsługiwać długi w pełni online i umożliwia zaangażowanie za pośrednictwem wielu kanałów cyfrowych. Samoobsługowe narzędzia do zarządzania niezapłaconymi rachunkami czy pożyczkami funkcjonują już w wielu krajach i mogą przyjąć się również w Polsce. Dłużnik sam decyduje, w jaki sposób ureguluje swoje zobowiązania, nie musi nikomu tłumaczyć się ze swoich problemów. Dedykowana aplikacja umożliwia dokonywanie szybkich płatności online, konsolidację zadłużenia, refinansowanie na podstawie spersonalizowanych informacji o należnościach oraz zawieranie ugód. To tzw. egzekucja pozytywna, a osoba zadłużona jest konsumentem z problemem finansowym. Takie podejście to wdrożenie zupełnie nowej filozofii zarządzania należnościami opartej na pogłębionej komunikacji, poszanowaniu prywatności i bezpieczeństwie klienta.

 

- Digitalizacja oznacza zapewnienie konsumentom opartych na danych i zorientowanych na klienta usług windykacyjnych. Służy do tego platforma Finastic. Samodzielna obsługa klienta to innowacyjny model windykacji, który oddaje proces w ręce dłużnika. Rozumiemy to jako tworzenie rozwiązań, które umożliwią konsumentom przezwyciężenie trudności finansowych. Obecnie jest to nowy model usług w Polsce, który ma szanse się przyjąć, bo zmienił się model dłużnika. 20 lat temu przeciętny 40-latek nie potrafił zalogować się do banku, teraz od roku nie był w oddziale banku. Wielu dłużników niechętnie korzysta z telefonów i preferuje komunikatory, czaty lub inne aplikacje do kontaktu – mówi Krzysztof Różycki CSO AxFina Holding SA.

 

W planach konsolidacja rynku dzięki narzędziom do windykacji cyfrowej

W Polsce wciąż jest wiele firm windykacyjnych, które nie mają wystarczająco rozwiniętych procesów online. Konsolidacja dzięki technologii sprawdza się na wielu rynkach. W Polsce cyfrowe rozwiązania są poszukiwane i pożądane.

 

- Konsolidacja rynku oznacza poszukiwanie i wykorzystywanie możliwości wzrostu poprzez akwizycje na polskim rynku. Mamy podobne doświadczenia w tym obszarze: E-Kancelaria na rynku polskim, AxFina na rynku europejskim. Dzięki wdrożeniu strategii windykacji cyfrowej nasi partnerzy mogą obniżyć koszty zarządzania należnościami średnio o 15% - mówi Piotr Maciągowski.

 

Spółka chce sprowadzać zagranicznych inwestorów w polskie portfele wierzytelności

Celem AxFina jest również sprowadzenie do Polski organizacji chętnych do zakupu portfeli wierzytelności w naszym kraju. Jest to innowacyjne podejście, ponieważ do tej pory polskie firmy nabywały je za granicą. Jednak doświadczenie i relacje z wieloma podmiotami w Europie dają perspektywę dużego prawdopodobieństwa sukcesu tego filaru.

 

- Chcemy pokazać polski rynek zagranicznym inwestorom, którzy chcą nabywać portfele wierzytelności. Dzięki inwestycji AxFina nowa spółka zyskała know-how jak międzynarodowy i chce wspierać inwestorów w portfel. Jesteśmy w stanie powiedzieć naszym partnerom, jakie perspektywy mają konkretne portfele i jak performują. Możemy dopasować do nich konkretne narzędzia i obsługiwać takie portfel. To zaawansowany asset management – pokazujemy aktywa i możliwy zwrot. Chcemy być usługodawcą wspierającym w obsłudze bank, ubezpieczyciela czy inwestora zagranicznego – mówi Krzysztof Różycki.

 

 

*****************

O spółkach

AxFina to fintech, innowator rynkowy dostarczający rozwiązania zapewniające efektywne zarządzanie wierzytelnościami. AxFina oferuje 3 produkty: kompleksowe usługi windykacyjne w Europie Środkowo-Wschodniej, doradztwo inwestycyjne i portfelowe oraz oprogramowanie do windykacji cyfrowej jako usługę. Podmiot należy do znaczącej grupy finansowej w Europie - udziałowcami są DDM Group, wyspecjalizowany międzynarodowy inwestor oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, renomowany ponadnarodowy inwestor, który wspiera wizję i strategię AxFina. AxFina została założona w październiku 2019 roku i ma siedzibę w Luksemburgu i Wiedniu. W maju 2021 r. nabyła Lombard Leasing Group (przemianowaną na AxFina Hungary), co umożliwiło grupie wejście na rynek węgierski. W listopadzie 2021 r. AxFina weszła na rynek rumuński i stała się wiodącym graczem na tym rynku. W maju 2022 r. AxFina przejęła Raport SA, wchodząc tym samym na rynek polski, a w lipcu 2023 r. firma została przemianowana na AxFina Polska.

Zarząd składa się z doświadczonych menedżerów: Johannes Wolfslehner - CEO/CFO, Vasanth Raj - COO, Krzysztof Różycki - CSO oraz Alexander Kukhtyk - CTO.

E-Kancelaria specjalizuje się w dostarczaniu kompleksowych rozwiązań z zakresu windykacji i doradztwa prawnego. Spółkę wyróżnia nieszablonowość i brak skomplikowanych ścieżek decyzyjnych. Ważna jest znajomość rynku pożyczkowego, bankowego i ubezpieczeniowego oraz efektywność biznesowa. Obecnie firma inwestuje w kolejne pakiety wierzytelności i kontrakty forward flow.

E-Kancelaria rozpoczęła działalność pod kierownictwem Piotra Maciągowskiego jako mała firma w 2016 roku, poprzez przejęcie Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa (ZCP), w tym portfeli wierzytelności o wartości ok. 150 mln zł, zleconych umów windykacyjnych oraz zespołu pracowników. Działalność koncentrowała się na windykacji na zlecenie, zakupie wierzytelności oraz ich obsłudze. W 2018 roku EK rozpoczęła również trzeci etap działalności, jakim jest pomoc kredytobiorcom zadłużonym we frankach szwajcarskich. Z czasem Piotr Maciągowski zaprosił do współpracy dwóch top menedżerów: Konrada Rosińskiego (wcześniej PraGroup, Vindix) oraz Bartosza Kolka (wcześniej Kruk Polska, Kruk Hiszpania) do współpracy w Zarządzie. Istotnymi krokami w rozwoju EK były akwizycje firm pożyczkowych - w 2019 r. Axcess i Easy Money, w 2020 r. Vippo, a w 2021 r., w ramach klasycznej konsolidacji rynku, odbyło się dołączenie firmy windykacyjnej DialTone, co zwiększyło skalę biznesu i rentowność. W 2022 r. spółka podwyższyła gotówkowo kapitał własny do 10,7 mln zł oraz pozyskała finansowanie od jednego z polskich funduszy inwestycyjnych poprzez emisję obligacji. Zainwestowała w portfele wierzytelności o wartości nominalnej ok. 350 mln zł osiągając zwrot 100% zapłaconej ceny w 13-14 miesięcy - co świadczy o wysokiej jakości analiz i operacji w Spółce.

Na zdjęciu od lewej: Bartosz Kolek - COO, Piotr Maciągowski - Prezes, Konrad Rosiński - CLO

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 10 lat temu weszła ustawa o odwróconym kredycie hipotecznym. Co to dało ? Biuro prasowe
2024-02-22 | 17:00

10 lat temu weszła ustawa o odwróconym kredycie hipotecznym. Co to dało ?

W tym roku minie 10 lat od kiedy Rząd wprowadził przepisy dotyczące odwróconego kredytu hipotecznego. Ustawa miała uregulować rynek hipoteki odwróconej i lepiej zabezpieczyć
Finanse Raportowanie zrównoważonego rozwoju w największych firmach na świecie
2024-02-22 | 13:00

Raportowanie zrównoważonego rozwoju w największych firmach na świecie

Jak wynika ze zaktualizowanego raportu przygotowanego przez AICPA & CIMA (które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants) oraz
Finanse BRAK ZDJĘCIA
2024-02-22 | 01:00

Przyszłość w finansach – czołowy dostawca oprogramowania księgowego w chmurze

W celu podniesienia efektywności, firma BrainSHARE IT, twórca oprogramowania SaldeoSMART automatyzującego i usprawniającego pracę biur rachunkowych oraz działów księgowości w firmach podjęła decyzję o wykorzystaniu chmury

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Coraz gorsza kondycja psychiczna polskich nastolatków. Szkoły potrzebują narzędzi, żeby reagować na depresję i kryzysowe sytuacje

Stan psychiczny dzieci i młodzieży w Polsce się pogarsza. – W polskich szkołach brakuje psychologów, często też wrażliwości i wsparcia. A jeśli dziecko nie będzie mieć go w domu, to tym bardziej powinno mieć je w szkole – mówi Barbara Nowacka, ministra edukacji. – Statystyki pokazują, że w Polsce na depresję cierpi 2 proc. dzieci w wieku 6–12 lat i aż 20 proc. w grupie młodzieńczej – mówi Katarzyna Dubno, członkini zarządu Fundacji Adamed. Na te niepokojące dane w ostatnich latach wpłynęły m.in. izolacja spowodowana pandemią, sytuacja geopolityczna zaburzająca poczucie bezpieczeństwa. To dodatkowo nakłada się na sytuacje kryzysowe w domu czy szkole. Fundacja Adamed nawiązała współpracę z ekspertami serwisu Życie warte jest rozmowy, a efektem tego partnerstwa program Wspierająca Szkoła, którego celem jest profilaktyka zachowań samobójczych.

Zagranica

Dwa lata po wybuchu wojny zainteresowanie Polaków pomocą dla Ukraińców jest dużo mniejsze. Potrzeby się zmieniły, ale wciąż są poważne

Po dwóch latach wojny w Ukrainie zainteresowanie Polaków pomaganiem jest dużo mniejsze niż na początku konfliktu. Jednak ta pomoc wciąż jest bardzo potrzebna, ponieważ z każdym dniem rośnie liczba poszkodowanych i strat wywołanych wojną, a w Polsce nadal pozostaje około miliona ukraińskich uchodźców. – Istotnym wyzwaniem są w tej chwili zagadnienia związane z ich integracją. Koncentrujemy się też na pomocy tym uchodźcom z Ukrainy, którzy są osobami naprawdę potrzebującymi, czyli na matkach samotnie wychowujących kilkoro dzieci, osobach starszych czy z niepełnosprawnościami – mówi Michał Mikołajczyk, członek zarządu Polskiego Czerwonego Krzyża.

Firma

Polski rynek IT cierpi na niedobór specjalistów od cyberbezpieczeństwa. Podnoszenie kompetencji cyfrowych kobiet mogłoby częściowo zaradzić tym brakom

Branża IT, która cierpi na niedobór pracowników, wciąż ma słabą reprezentację kobiet. 40 proc. respondentek podkreśla, że ich firmy w ogóle nie zatrudniają kobiet w działach IT, a tylko 15,5 proc. wskazuje, że kobiety zajmują w nich stanowiska kierownicze lub zarządzające – wynika z badania „Wyzwania kobiet w zakresie cyfryzacji i bezpieczeństwa cyfrowego”. Czynnikiem, który mógłby zwiększyć udział kobiet na tym rynku jest podnoszenie ich kompetencji cyfrowych i szkolenia umożliwiające przebranżowienie. Bez tego trudno będzie spełnić cel z rządowego programu, by do końca dekady co trzeci pracownik na rynku ICT był kobietą. Szczególnie ważnym obszarem takich działań powinno być cyberbezpieczeństwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.