Komunikaty PR

BLACK FRIDAY – PROMOCJE CZY MARKETINGOWA SZTUCZKA?

2022-11-18  |  14:00
Biuro prasowe

Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Już 25 listopada miłośnicy promocji będą mogli znaleźć różnego rodzaju produkty w obniżonych cenach. Ale czy rzeczywiście będą one przecenione? Czy sklepy specjalnie tuż przed wydarzeniem nie podnoszą cen, by następnie obniżyć je podczas Black Friday? Jak nie dać się złapać na marketingowe sztuczki?

Choć dopiero od 2015 roku Black Friday zagościł na stałe w polskiej rzeczywistości, to od samego początku cieszył się dużą popularnością. W USA traktują ten dzień prawie jak święto narodowe i już w nocy Amerykanie ustawiają się w kolejkach przed sklepami, by następnie wyjść z nich z elektroniką obniżoną aż o 70-80%. W Polsce hasła takie jak „wyprzedaż”, czy „tylko dziś” również przyciągają rzesze ludzi do sklepów, którzy próbują kupić coś w niższej cenie. Jednak w większości z nich są to jedynie sztuczki, na które co roku się nabieramy.

- Działy marketingu doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak działa psychologia sprzedaży. O wiele lepiej sprzeda się produkt, który kosztuje 4,99zł, niż 5zł, choć to tylko 1gr różnicy. Tworzą iluzję, czy wywierają presję na kupującym, który łatwo im ulega. To samo dzieje się podczas Black Friday, czy nawet Black Week, tylko mało kto zdaje sobie z tego sprawę. Niestety w wielu przypadkach jesteśmy bezczelnie oszukiwani przez sklep, który celowo na początku miesiąca podniósł ceny niektórych produktów, by następnie tego jednego dnia nieznacznie ją obniżył i oznaczył jako „mega wyprzedaż” – mówi Marta Kobińska, dyrektor finansowa Bravecare i autorka bloga o finansach „Piasek w Butach”.   

Dla kupujących pomocna może okazać się unijna dyrektywa Omnibus, która powinna zacząć obowiązywać od 28 maja br. Jej celem ma być zapobieganie nieuczciwemu zawyżaniu cen przed wprowadzeniem promocji, a także publikowaniu fałszywych opinii na temat produktów. Jednakże tegoroczne Black Friday jeszcze jej nie obejmie.

Kupuj mądrze

Podczas wyprzedaży warto zachować czujność, szczególnie gdy kupujemy online. Internet jest idealnym miejscem dla oszustów, którzy rozsyłają złośliwe linki, spamy. Tuż przed Black Friday dobrze jest zrobić rozeznanie w sklepach ile aktualnie kosztuje produkt, na którym nam zależy i sprawdzić czy jego cena została obniżona podczas wydarzenia.

- Przede wszystkim zastanówmy się, czy rzeczywiście potrzebujemy tego produktu, czy chcemy go kupić, gdyż jest aktualnie w promocji. Często zdarza się tak, że nabywamy produkty, tylko dlatego, że są na wyprzedaży. Przed zakupami warto zrobić listę, jakich towarów szukamy. Dzięki temu będziemy unikać  innych będących w promocji. Koniecznie zaplanujmy budżet, jakim dysponujemy przed wyjściem na „zakupowe szaleństwo” i trzymajmy się go. Choć Black Friday odbędzie się na koniec miesiąca, to jednak zostanie nam jeszcze kilka dni do kolejnej wypłaty. Wiele osób kupuje również kilka produktów na zapas, by w razie okazji wyciągnąć prezent z szafy. Z jednej strony jest to ciekawy pomysł, ponieważ w przypadku zaproszenia na urodziny, mamy gotowy podarunek i nie musimy biegać po sklepach. Z drugiej blokujemy sobie pieniądze – dodaje specjalistka od finansów.

W obecnych czasach rosnącej inflacji świadome zakupy są bardzo ważne. Sklepy coraz częściej organizują różnego rodzaju promocje i wyprzedaże sezonowe, w tym coroczne Black Friday, czy Cyber Monday, byleby tylko skusić konsumentów do zakupu ich towarów. Warto jednak przed takimi zakupami zastanowić się, czy dany produkt jest nam potrzebny i czy jest wart swojej ceny. Dzięki temu będziemy wstanie ominąć sklepowe sztuczki.

 

Marta Kobińska – autorka PiasekwButach.pl, którego stworzyła dla kobiet, chcących czerpać zadowolenie ze swojego życia. Trenerka mentalna kobiet, mentorka, coach, autorka i entuzjastka życia na własnych warunkach. Na co dzień zajmuje się edukacją finansową i dzieli ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym w księgowości i finansach.  Aktualnie członek Zarządu i dyrektor finansowa w międzynarodowym holdingu Bravecare. Prywatnie szczęśliwa kobieta, matka i posiadaczka 5 kotów syberyjskich i psa.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein Biuro prasowe
2025-03-11 | 06:00

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein

Anna Górecka-Kuczmowska, z wieloletnim doświadczeniem w branży finansowej, dołączyła do zespołu Thompson&Stein jako Head of Finance and Accounting CEE. Na nowym
Finanse Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?
2025-03-03 | 10:25

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Dlaczego niektórzy inwestorzy wybierają handel z tzw. siatką zleceń? Ponieważ grid trading jest zautomatyzowany, co pozwala w pewnym stopniu ułatwić codzienny handel.
Finanse Po ludzku o PIT-8C
2025-03-03 | 09:00

Po ludzku o PIT-8C

Po ludzku o PIT-8C 1 stycznia 2024 roku weszły w życie nowe przepisy, w związku z którymi uczestnik funduszu inwestycyjnego jest zobowiązany do samodzielnego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Polityka

Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.