Komunikaty PR

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

2025-08-14  |  06:00
Biuro prasowe
Newseria

W świecie, gdzie decyzje finansowe coraz częściej podejmowane są pod wpływem 30-sekundowego wideo z social mediów, rozpoznanie rzetelnych źródeł wiedzy inwestycyjnej staje się kluczową kompetencją. Szczególnie widoczne jest to na rynku kryptowalut, gdzie informacyjny szum i emocjonalne narracje potrafią skutecznie przysłonić realne zagrożenia finansowe. W tym środowisku factchecking powinien stać się codzienną normą, a świadomość inwestycyjna wyprzedzać emocje.

Inwestowanie na podstawie rekomendacji z social mediów: szansa czy pułapka?

Media społecznościowe są bardzo popularnym źródłem wiedzy na tematy finansowe i inwestycyjne, szczególnie wśród przedstawicieli Gen Z oraz Millenialsów. W U.S najbardziej popularnym kanałem edukacji w tym zakresie jest platforma YouTube. Na kolejnych miejscach w kategorii social media plasują się kolejno Instagram oraz TikTok, jednak mimo wysokiej popularności źródła te nie prześcigają jeszcze wyszukiwania internetowego [1].

Z analizy przeprowadzonej przez Social Capital Markets, obejmującej ponad 2470 materiałów wideo dotyczących inwestowania, wynika, że aż 71% porad finansowych, z których korzystają młodzi dorośli, jest wprowadzających w błąd [2]. Dynamiczne formaty, silne osobowości twórców, obietnice szybkich zysków i język pełen emocji, to wszystko przyciąga uwagę i tworzy złudzenie łatwego wejścia w świat finansów.

- W erze cyfrowej, w której dostęp do treści inwestycyjnych jest niemal nieograniczony, rośnie również ryzyko dezinformacji. Obserwujemy dynamiczny rozwój tzw. finfluencerów, jednak niestety nie każdy twórca treści finansowych działa z intencją edukowania. Często motywacją nie jest przekazywanie rzetelnej wiedzy, lecz monetyzacja zasięgów, przy pomocy linków afiliacyjnych, sponsorowanych rekomendacji czy lokowania produktów inwestycyjnych o wysokim ryzyku i niskiej transparentności - komentuje Vugar Usi Zade, COO Bitget. - Właśnie dlatego kluczowa staje się edukacja w zakresie oceny źródeł informacji i weryfikacji kompetencji autorów treści.

Pocieszający jest jednak fakt, że mimo powszechnego korzystania z mediów społecznościowych jako źródła wiedzy finansowej, przedstawiciele Pokolenia Z zachowują wobec tych treści zdrowy sceptycyzm. Badanie CFA Institute podaje, że rodzice i rodzina są najbardziej zaufanym źródłem informacji, a inwestorzy z pokolenia Z znacznie bardziej ufają specjalistom finansowym i firmom finansowym niż ich rówieśnicy, którzy nie inwestują [3].

Psychologia social mediów a decyzje inwestycyjne. Dlaczego młodzi inwestorzy łatwo ulegają wpływowi influencerów? 

Jednym z najbardziej niepokojących zjawisk w obszarze edukacji finansowej w  social mediach jest rozmycie granicy między edukacją a marketingiem. Platformy społecznościowe to środowisko projektowane przez algorytmy z myślą o zaangażowaniu. Największy zasięg zyskują treści kontrowersyjne, uproszczone i nacechowane emocjonalnie. Na dodatek niestety liczni twórcy wykorzystują silne mechanizmy psychologiczne, które wpływają na sposób podejmowania decyzji. Jednym z najbardziej powszechnych jest FOMO (fear of missing out), czyli lęk przed pominięciem okazji. To właśnie on sprawia, że wielu młodych inwestorów działa impulsywnie, kierując się obawą, że ominie ich „złota szansa”.

- Widzimy, jak łatwo emocjonalne bodźce wypierają analizę, co wpływa na podejmowanie decyzji inwestycyjnych pod wpływem impulsu, a nie realnej oceny ryzyka. Naszym celem w Bitget jest budowanie świadomej społeczności inwestorów - zależy nam aby użytkownicy rozumieli w co inwestują i dlaczego. Stawiamy na edukację finansową, dlatego stworzyliśmy Akademię Bitget w ramach której udostępniamy bezpłatne, rzetelne materiały edukacyjne obejmujące zarówno podstawy inwestowania, jak i zaawansowane strategie zarządzania ryzykiem. Oprócz tego, aby chronić naszych użytkowników współpracujemy wyłącznie ze zweryfikowanymi partnerami- podkreśla Vugar Usi Zade z Bitget.

Jak nie dać się zmylić fałszywym informacjom o kryptowalutach?

W ocenie wiarygodności treści znaczenie ma kilka kluczowych elementów, takich jak ocena transparentności autora, kontekst, w jakim dana osoba funkcjonuje w przestrzeni publicznej czy język jakim się posługuje. Profesjonalni twórcy w sposób jednoznaczny ujawniają źródła wykorzystywanych danych, informują o potencjalnych afiliacjach lub relacjach sponsorowanych oraz zastrzegają, że ich materiały nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych. Aby ocenić jakość treści pomoce będzie przyjrzenie się językowi, jakiego używam twórca. Typowi redfalagmi są hasła takie jak:„pewniak” czy „działaj szybko”, które mają na celu wywołanie presji do impulsywnej decyzji. W obszarze inwestycji, zaufanie buduje się na wiedzy, doświadczeniu i odpowiedzialności, kluczowa staje się konsekwencja działań twórcy oraz jego długoterminowa reputacja.

- Szczególną ostrożność należy zachować wobec twórców, którzy w przeszłości angażowali się w promocję projektów typu pump&dump. To niebezpieczny mechanizm, polegający na sztucznym podwyższeniu ceny danego aktywa  (najczęściej niszowego tokena) za pomocą skoordynowanej kampanii marketingowej, często z udziałem influencerów. Gdy zainteresowanie osiąga szczyt, inicjatorzy projektu sprzedają swoje udziały z dużym zyskiem, pozostawiając inwestorów detalicznych z aktywami tracącymi gwałtownie na wartości. Promowanie tego typu inicjatyw, nawet jeśli wynika z braku świadomości, świadczy o niskim poziomie weryfikacji projektów inwestycyjnych (tzw. due diligence) lub o celowym działaniu na szkodę odbiorców - ostrzega COO Bitget.

[1] https://rpc.cfainstitute.org/research/reports/2023/gen-z-investing

[2] https://socialcapitalmarkets.net/social-media-financial-advice-misleads-gen-z-millennials/

[3] https://rpc.cfainstitute.org/research/reports/2023/gen-z-investing

Źródło informacji: Bitget

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA Biuro prasowe
2025-08-08 | 20:30

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA

Większość z pięciu największych kryptowalut - z wyjątkiem Solany - utrzymuje wyraźnie dodatni wynik od początku roku po powrocie do poziomów sprzed ostatniej fazy
Finanse Badanie Bitget wskazuje na ogromne zainteresowanie Europejczyków wykorzystaniem kryptowalut podczas wakacji - pomimo obecnych barier
2025-08-08 | 06:00

Badanie Bitget wskazuje na ogromne zainteresowanie Europejczyków wykorzystaniem kryptowalut podczas wakacji - pomimo obecnych barier

Bitget, wiodąca giełda kryptowalutowa i firma Web3, ogłosiła wyniki najnowszego badania, które dotyczy preferencji i ograniczeń ponad 3000 europejskich użytkowników
Finanse Kapitalizacja rynkowa BNB przekracza 119 miliardów USD, wyprzedzając SoftBank i Nike
2025-08-07 | 09:00

Kapitalizacja rynkowa BNB przekracza 119 miliardów USD, wyprzedzając SoftBank i Nike

BNB umacnia swoją pozycję jako „blue-chip” aktywo cyfrowe, przyciągając rosnące zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych i niezależnych. BNB osiągnęło

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni

Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.

Polityka

Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.

Infrastruktura

Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.