Komunikaty PR

Czy księgowość jest kobietą?

2021-07-23  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt
Ewa Osiecka
INTRO PR

Solna 21
47-400 Racibórz
e.osiecka|intropr.pl| |e.osiecka|intropr.pl
797479102
intropr.pl

Tak, z pewnością w Polsce, gdzie w odróżnieniu od innych krajów, zawód księgowych został prawie całkowicie sfeminizowany. Czy oznacza to, że w pracy tej lepiej sprawdzają się panie?

 

Kobiety są skrupulatne, obowiązkowe, zaangażowane i skłonne do poświęceń. A zawód księgowego właśnie tego od nas wymaga – przekonują Małgorzata Matyja i Joanna Krzysteczko, wiceprezeski zarządu spółki Acartus, prowadzącej sieć biur rachunkowych w Polsce.

 

– W odróżnieniu od mężczyzn, kobiety lepiej sprawdzają się w tym zawodzie, gdyż są bardziej systematyczne i uporządkowane, a to cechy wyróżniające dobrego księgowego – dodaje prezes Zarządu Acartus SA Piotr Piekarski.

 

To nie jest wyłącznie praca dla kobiet! Wielu mężczyzn spełnia się na stanowiskach głównych księgowych czy dyrektorów finansowych – zapewnia z kolei Marek Strządała, kierownik działu ds. pełnej księgowości w Acartus SA.

 

Obecnie w biurach rachunkowych Acartus, tak jak w większości polskich biur, pracują głównie kobiety. W 32-osobowym zespole stereotyp przełamuje czterech panów: prezes Piotr Piekarski, dwóch księgowych oraz informatyk.

 

Kobieta i mężczyzna w księgowości

 

Dominacja kobiet jednak nie oznacza, że mężczyźni nie sprawdzają się w tej branży. – Do pracy w księgowości, w finansach czy w rachunkowości przede wszystkim potrzebne są odpowiednie predyspozycje – podkreśla Małgorzata Matyja. – Mężczyźni potrafią myśleć perspektywicznie, lepiej spełniają się w zarządzaniu i w funkcjach menedżerskich. W księgowości zazwyczaj zajmują stanowiska w zarządach, są dyrektorami finansowymi. Zwykle jednak brakuje im cierpliwości do wykonywania żmudnej, mrówczej pracy, która jest domeną kobiet. I stąd panie najczęściej pracują jako księgowe – przekonuje wiceprezes biur rachunkowych Acartus.

 

Potwierdza to prezes Piotr Piekarski: – W swojej karierze zdecydowanie częściej zatrudniałem kobiety. Mężczyzn bardzo rzadko i mało który sprawdził się w tej profesji.

 

Panowie mniej też zainteresowani są posadą księgowego w biurach rachunkowych. Świadczy o tym chociażby fakt, że za pracą w spółce Acartus głównie rozglądają się panie. I to zwykle one odpowiadają na ofertę zatrudnienia. – W ciągu wielu lat naszej działalności przez biuro przewinęło się kilku mężczyzn, ale większość z nich nie posiadało tej skrupulatności, ani innych cech dobrego księgowego – nie ukrywa wiceprezes Joanna Krzysteczko.

 

Najlepszy tancerz wśród księgowych

 

Od reguły, jak zawsze są wyjątki, a takim jest Marek Strządała, który w jastrzębskim biurze rachunkowym Acartus pracuje od 7 lat i doskonale się sprawdza. A przekonał do siebie szefostwo, bo... świetnie tańczy! Planował zostać stomatologiem, ale to rachunkowość ostatecznie stała się jego życiowym wyborem. Jeszcze będąc studentem ekonomii, ubiegał się o staż w Acartusie. Nie został przyjęty, ponieważ spółka zatrudnia stażystów głównie wtedy, gdy poszukuje nowych pracowników.

 

Pan Marek nie dał za wygraną, pojawił się ponownie pół roku później, a potem kolejny raz. Był zdeterminowany, bardzo mu zależało, pomimo dalekich dojazdów do pracy. W trakcie ostatniej rozmowy rekrutacyjnej wiceprezes Joanna Krzysteczko zapytała o jego zainteresowania. – Odpowiedział, że pasjonuje się tańcem towarzyskim. Gdy wyszedł, powiedziałam do Małgosi: „Zatrudnijmy go. Jeśli nie będzie umiał księgować, to przynajmniej będzie tańczył” – wspomina Joanna Krzysteczko.

 

I to był strzał w dziesiątkę! Dziś pan Marek, pomimo krótkiego stażu pracy, pełni już kierowniczą funkcję i przygotowuje się do egzaminu na doradcę podatkowego. A jego taneczne umiejętności mogłyśmy sprawdzić podczas firmowych imprez – dodaje z uśmiechem Małgorzata Matyja.

 

Praca może i nudna, ale pełna wyzwań

 

Szefowe Acartusa są zgodne, że praca w rachunkowości może być uznawana za nudną, powtarzalną i wręcz szablonową, ale z pewnością nie jest pozbawiona wyzwań. A ich podejmowanie jest bardzo pracochłonne. Dlatego do księgowości zniechęcają się przede wszystkim te osoby, które uważają, że realizować się zawodowo można tylko w łatwy i szybki sposób. Dodatkowo to praca w ogromnym stresie. – Żyjemy w ciągłej obawie, że możemy popełnić błąd w interpretacji różnych, często zmieniających się i nieprecyzyjnych przepisów podatkowych. Wyzwaniem są też nasi klienci. Dodatkowo pracujemy pod presją czasu, gdyż musimy dotrzymać terminów – tłumaczy wiceprezes Małgorzata Matyja.

 

Księgowość to ciągłe poszukiwania w gąszczu przepisów, ich interpretacja oraz analiza wyroków sądowych. Dlatego księgowe chętniej wybierają jako miejsce pracy firmę z działem księgowości niż biuro rachunkowe, w którym trudniej się pracuje. – Obsługujemy kilkaset firm z różnych branż, a w każdej są inne przepisy związane z rozliczeniami, wymagana jest więc dociekliwość i skrupulatność, aby nasz klient czuł się bezpiecznie. Inaczej w ponad 90 proc. przypadków – w razie kontroli z urzędu skarbowego – protokół lub wyniki z kontroli byłyby wydawane na niekorzyść klienta – dodaje Joanna Krzysteczko.

 

Na nudę w pracy nie narzeka księgowy Marek Strządała: – Ciągle zmieniające się przepisy wymagają czujności i wnikliwości. A poza tym cechami dobrego księgowego mogą być obdarzeni również mężczyźni, a kobiety – czasem ich pozbawione – mówi przekornie.

 

 

Zrzędzą i czepiają się dla dobra klienta

 

Trudno zaprzeczyć dość powszechnemu przekonaniu, że zawody sfeminizowane są mniej atrakcyjne również finansowo. Tymczasem dobry księgowy jest w stanie dużo zarobić, wszystko jednak zależy od jego wykształcenia, umiejętności i kwalifikacji. – Nasz zawód raczej jest niedoceniany przez klientów. Czasem traktowani jesteśmy jak zło koniecznie. Istnieje przekonanie, że zrzędzimy i czepiamy się. Jednak wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo skomplikowane są przepisy podatkowe. Niczego nie wymyślamy. Koncentrujemy się na tym, aby księgowość naszych klientów była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – zapewnia Małgorzata Matyja.

 

W żadnym zawodzie nie jest korzystna praca w zespole zdominowanym wyłącznie przez jedną płeć. Kobiety bywają bardziej emocjonalne od mężczyzn. Wszystko zależy od tego, jak przeżywają zarówno te dobre, jak i te złe emocje. Trudne sytuacje w biurze Acartus stara się rozładowywać wiceprezes Joanna Krzysteczko. Pozytywne nastawienie oraz umiejętności negocjacyjne, pozwalają jej „obłaskawić” wszystkie 28 pań zatrudnionych w biurach Acartus.

 

Babski team – nie znaczy, że nieprofesjonalny

 

W tym emocjonalnym „babskim” zespole musi odnaleźć się kilku pracujących tam panów. – Nie przeszkadza mi, że większość stanowią kobiety. W naszym biurze panuje rodzinna atmosfera. Wiele spraw podatkowych rozwiązujemy zespołowo. Siadamy z dziewczynami, które mają podobny problem i firmę, a następnie wspólnie wypracowujemy najlepsze rozwiązanie. Korzystamy również z usług doradców podatkowych, aby mieć pewność, że dane rozwiązanie jest prawidłowe – zapewnia Marek Strządała.

 

Przyznaje, że wybrał to biuro rachunkowe, gdyż dostrzegł w nim szansę również własnego rozwoju, a więc obsługi dużych firm, a także możliwość analizy licznych i różnorodnych przypadków prawa podatkowego. – Już w czasie mojego zatrudnienia weszliśmy na rynek międzynarodowy, co stworzyło szansę na kolejny rozwój i okazję do pracy z firmami zagranicznymi. W przypadkach trudniejszych spraw, mamy kontakt z doradcami podatkowymi. Dziś już wiem, że droga rozwoju zawodowego wymaga dużej cierpliwości, a jak będzie długa i kręta – wszystko zależy od nas samych, naszego zaangażowania i chęci rozwoju – tłumaczy.

 

Równouprawnienie księgowych

 

W spółce Acartus nie ma różnicy między księgowym mężczyzną a kobietą. – Staramy się każdemu dawać szansę. Nie mamy też szablonu idealnego pracownika. Najważniejsze jest zaangażowanie i chęć pracy wykazywana przez nową osobę. To zawód, któremu trzeba poświęcić swój czas również prywatny, aby rozwiązać jakiś problem księgowy – przestrzega Małgorzata Matyja.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Self Learning Solutions dla Raiffeisen Digital Bank Biuro prasowe
2021-09-20 | 19:00

Self Learning Solutions dla Raiffeisen Digital Bank

Pod koniec wakacji Raiffeisen Digital Bank (RDB), marka należąca do Raiffeisen Centrobank AG (RCB), ogłosił plan uruchomienia działalności operacyjnej w Polsce. Bank postawił na najnowsze
Finanse Nie wszystkie branże dotrwają do końca pandemii
2021-09-20 | 16:30

Nie wszystkie branże dotrwają do końca pandemii

Liczba faktur wystawionych w kilku branżach latem jest znacznie niższa niż rok temu - tak jest np. w sprzedaży książek czy sprzedaży detalicznej w niewyspecjalizowanych
Finanse Międzynarodowy fintech Platon Life wkracza do Polski
2021-09-20 | 15:00

Międzynarodowy fintech Platon Life wkracza do Polski

Platon Life, międzynarodowy holding fintechowy, działający na rynku walut cyfrowych, właśnie otworzył swoją platformę na użytkowników z Polski. Od teraz osoby zainteresowane

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Bankowość

Banki mogą odgrywać kluczową rolę w budowaniu innowacyjności gospodarki po pandemii. Same też zapowiadają inwestycje w tym obszarze

Pandemia pokazała, że polski sektor finansowy – choć sam w sobie jest postrzegany jako bardzo innowacyjny – wciąż planuje kolejne inwestycje w obszarze technologii. W horyzoncie czasowym 2021–2024 za największe wyzwania technologiczne dla branży uznawane są m.in. personalizacja usług, kwestie regulacyjne czy rozwiązania chmurowe. Co ciekawe, w konsekwencji pandemii COVID-19, skutkującej przyspieszeniem procesów digitalizacji we wszystkich branżach, banki zaczęły zaliczać do tych wyzwań także nową organizację pracy i aspekty kadrowe, a zwłaszcza pozyskanie wykwalifikowanych pracowników IT. Takie konkluzje przyniosło badanie przeprowadzone przez KIR i Accenture wśród CIO dziewięciu kluczowych banków na polskim rynku. Eksperci podkreślają też, że kondycja sektora finansowego i jego innowacyjność będą odgrywać znaczącą rolę w budowaniu konkurencyjności polskiej gospodarki po pandemii.

Konsument

Od 2022 roku planowane są zmiany w ocenianiu jakości szpitali. Najlepsze będą mogły liczyć na dodatkowe finansowanie

Ustawa o jakości w ochronie zdrowia wprowadzi nowy model oceniania i certyfikowania szpitali przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Najlepsze będą mogły liczyć na większe dotacje. Pod koniec lipca projekt nowych przepisów został skierowany do konsultacji społecznych. Jego skutkiem ma być poprawa jakości działania placówek medycznych. Prezes NFZ liczy na to, że zmotywuje to placówki medyczne do konkurowania i podnoszenia jakości świadczonych usług. Przedstawiciele szpitali mają jednak wątpliwości co do nowego systemu oceny.

Infrastruktura

Bezpieczeństwo na drogach w Polsce wciąż wymaga poprawy. Dodatkowe szkolenia i warsztaty potrzebne nawet doświadczonym kierowcom

W 2020 roku w Polsce doszło do ponad 23 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 2491 osób, a ponad 26 tys. zostało rannych. W tegorocznych statystykach nie widać znacznej poprawy. Wśród przyczyn niebezpiecznych zdarzeń na drodze wciąż można wymienić nadmierną prędkość i wymuszanie pierwszeństwa. – Kierowcy często popadają w pewną nonszalancję. Wsiadają do samochodu z przekonaniem, że nic złego się dzisiaj nie wydarzy, bo jest piękny, słoneczny dzień – mówi Mariusz Sztal, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak podkreśla, potrzebna jest przede wszystkim zmiana podejścia do bezpieczeństwa na drodze. Okazją do tego są otwarte warsztaty z bezpieczeństwa ruchu drogowego, którym patronuje firma kurierska DHL Parcel.

Konsument

Rośnie popularność TikToka w działaniach reklamodawców. Serwis promuje zarówno globalne, jak i małe, lokalne biznesy

Ubiegły rok, zdominowany przez pandemię i lockdown, spowodował skokowy wzrost konsumpcji treści w social mediach. Na tym trendzie skorzystał także TikTok, który króluje w globalnych zestawieniach najczęściej pobieranych aplikacji. W Europie TikTok ma już 100 mln aktywnych kont i ta liczba stale rośnie. To z kolei przekłada się na jego potencjał reklamowy, zwłaszcza że TikTok udostępnia rozwiązania, które wspierają w komunikacji z użytkownikami każdy biznes, niezależnie od branży i wielkości.