Komunikaty PR

Czy księgowość jest kobietą?

2021-07-23  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt
Ewa Osiecka
INTRO PR

Solna 21
47-400 Racibórz
e.osiecka|intropr.pl| |e.osiecka|intropr.pl
797479102
intropr.pl

Tak, z pewnością w Polsce, gdzie w odróżnieniu od innych krajów, zawód księgowych został prawie całkowicie sfeminizowany. Czy oznacza to, że w pracy tej lepiej sprawdzają się panie?

 

Kobiety są skrupulatne, obowiązkowe, zaangażowane i skłonne do poświęceń. A zawód księgowego właśnie tego od nas wymaga – przekonują Małgorzata Matyja i Joanna Krzysteczko, wiceprezeski zarządu spółki Acartus, prowadzącej sieć biur rachunkowych w Polsce.

 

– W odróżnieniu od mężczyzn, kobiety lepiej sprawdzają się w tym zawodzie, gdyż są bardziej systematyczne i uporządkowane, a to cechy wyróżniające dobrego księgowego – dodaje prezes Zarządu Acartus SA Piotr Piekarski.

 

To nie jest wyłącznie praca dla kobiet! Wielu mężczyzn spełnia się na stanowiskach głównych księgowych czy dyrektorów finansowych – zapewnia z kolei Marek Strządała, kierownik działu ds. pełnej księgowości w Acartus SA.

 

Obecnie w biurach rachunkowych Acartus, tak jak w większości polskich biur, pracują głównie kobiety. W 32-osobowym zespole stereotyp przełamuje czterech panów: prezes Piotr Piekarski, dwóch księgowych oraz informatyk.

 

Kobieta i mężczyzna w księgowości

 

Dominacja kobiet jednak nie oznacza, że mężczyźni nie sprawdzają się w tej branży. – Do pracy w księgowości, w finansach czy w rachunkowości przede wszystkim potrzebne są odpowiednie predyspozycje – podkreśla Małgorzata Matyja. – Mężczyźni potrafią myśleć perspektywicznie, lepiej spełniają się w zarządzaniu i w funkcjach menedżerskich. W księgowości zazwyczaj zajmują stanowiska w zarządach, są dyrektorami finansowymi. Zwykle jednak brakuje im cierpliwości do wykonywania żmudnej, mrówczej pracy, która jest domeną kobiet. I stąd panie najczęściej pracują jako księgowe – przekonuje wiceprezes biur rachunkowych Acartus.

 

Potwierdza to prezes Piotr Piekarski: – W swojej karierze zdecydowanie częściej zatrudniałem kobiety. Mężczyzn bardzo rzadko i mało który sprawdził się w tej profesji.

 

Panowie mniej też zainteresowani są posadą księgowego w biurach rachunkowych. Świadczy o tym chociażby fakt, że za pracą w spółce Acartus głównie rozglądają się panie. I to zwykle one odpowiadają na ofertę zatrudnienia. – W ciągu wielu lat naszej działalności przez biuro przewinęło się kilku mężczyzn, ale większość z nich nie posiadało tej skrupulatności, ani innych cech dobrego księgowego – nie ukrywa wiceprezes Joanna Krzysteczko.

 

Najlepszy tancerz wśród księgowych

 

Od reguły, jak zawsze są wyjątki, a takim jest Marek Strządała, który w jastrzębskim biurze rachunkowym Acartus pracuje od 7 lat i doskonale się sprawdza. A przekonał do siebie szefostwo, bo... świetnie tańczy! Planował zostać stomatologiem, ale to rachunkowość ostatecznie stała się jego życiowym wyborem. Jeszcze będąc studentem ekonomii, ubiegał się o staż w Acartusie. Nie został przyjęty, ponieważ spółka zatrudnia stażystów głównie wtedy, gdy poszukuje nowych pracowników.

 

Pan Marek nie dał za wygraną, pojawił się ponownie pół roku później, a potem kolejny raz. Był zdeterminowany, bardzo mu zależało, pomimo dalekich dojazdów do pracy. W trakcie ostatniej rozmowy rekrutacyjnej wiceprezes Joanna Krzysteczko zapytała o jego zainteresowania. – Odpowiedział, że pasjonuje się tańcem towarzyskim. Gdy wyszedł, powiedziałam do Małgosi: „Zatrudnijmy go. Jeśli nie będzie umiał księgować, to przynajmniej będzie tańczył” – wspomina Joanna Krzysteczko.

 

I to był strzał w dziesiątkę! Dziś pan Marek, pomimo krótkiego stażu pracy, pełni już kierowniczą funkcję i przygotowuje się do egzaminu na doradcę podatkowego. A jego taneczne umiejętności mogłyśmy sprawdzić podczas firmowych imprez – dodaje z uśmiechem Małgorzata Matyja.

 

Praca może i nudna, ale pełna wyzwań

 

Szefowe Acartusa są zgodne, że praca w rachunkowości może być uznawana za nudną, powtarzalną i wręcz szablonową, ale z pewnością nie jest pozbawiona wyzwań. A ich podejmowanie jest bardzo pracochłonne. Dlatego do księgowości zniechęcają się przede wszystkim te osoby, które uważają, że realizować się zawodowo można tylko w łatwy i szybki sposób. Dodatkowo to praca w ogromnym stresie. – Żyjemy w ciągłej obawie, że możemy popełnić błąd w interpretacji różnych, często zmieniających się i nieprecyzyjnych przepisów podatkowych. Wyzwaniem są też nasi klienci. Dodatkowo pracujemy pod presją czasu, gdyż musimy dotrzymać terminów – tłumaczy wiceprezes Małgorzata Matyja.

 

Księgowość to ciągłe poszukiwania w gąszczu przepisów, ich interpretacja oraz analiza wyroków sądowych. Dlatego księgowe chętniej wybierają jako miejsce pracy firmę z działem księgowości niż biuro rachunkowe, w którym trudniej się pracuje. – Obsługujemy kilkaset firm z różnych branż, a w każdej są inne przepisy związane z rozliczeniami, wymagana jest więc dociekliwość i skrupulatność, aby nasz klient czuł się bezpiecznie. Inaczej w ponad 90 proc. przypadków – w razie kontroli z urzędu skarbowego – protokół lub wyniki z kontroli byłyby wydawane na niekorzyść klienta – dodaje Joanna Krzysteczko.

 

Na nudę w pracy nie narzeka księgowy Marek Strządała: – Ciągle zmieniające się przepisy wymagają czujności i wnikliwości. A poza tym cechami dobrego księgowego mogą być obdarzeni również mężczyźni, a kobiety – czasem ich pozbawione – mówi przekornie.

 

 

Zrzędzą i czepiają się dla dobra klienta

 

Trudno zaprzeczyć dość powszechnemu przekonaniu, że zawody sfeminizowane są mniej atrakcyjne również finansowo. Tymczasem dobry księgowy jest w stanie dużo zarobić, wszystko jednak zależy od jego wykształcenia, umiejętności i kwalifikacji. – Nasz zawód raczej jest niedoceniany przez klientów. Czasem traktowani jesteśmy jak zło koniecznie. Istnieje przekonanie, że zrzędzimy i czepiamy się. Jednak wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo skomplikowane są przepisy podatkowe. Niczego nie wymyślamy. Koncentrujemy się na tym, aby księgowość naszych klientów była prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa – zapewnia Małgorzata Matyja.

 

W żadnym zawodzie nie jest korzystna praca w zespole zdominowanym wyłącznie przez jedną płeć. Kobiety bywają bardziej emocjonalne od mężczyzn. Wszystko zależy od tego, jak przeżywają zarówno te dobre, jak i te złe emocje. Trudne sytuacje w biurze Acartus stara się rozładowywać wiceprezes Joanna Krzysteczko. Pozytywne nastawienie oraz umiejętności negocjacyjne, pozwalają jej „obłaskawić” wszystkie 28 pań zatrudnionych w biurach Acartus.

 

Babski team – nie znaczy, że nieprofesjonalny

 

W tym emocjonalnym „babskim” zespole musi odnaleźć się kilku pracujących tam panów. – Nie przeszkadza mi, że większość stanowią kobiety. W naszym biurze panuje rodzinna atmosfera. Wiele spraw podatkowych rozwiązujemy zespołowo. Siadamy z dziewczynami, które mają podobny problem i firmę, a następnie wspólnie wypracowujemy najlepsze rozwiązanie. Korzystamy również z usług doradców podatkowych, aby mieć pewność, że dane rozwiązanie jest prawidłowe – zapewnia Marek Strządała.

 

Przyznaje, że wybrał to biuro rachunkowe, gdyż dostrzegł w nim szansę również własnego rozwoju, a więc obsługi dużych firm, a także możliwość analizy licznych i różnorodnych przypadków prawa podatkowego. – Już w czasie mojego zatrudnienia weszliśmy na rynek międzynarodowy, co stworzyło szansę na kolejny rozwój i okazję do pracy z firmami zagranicznymi. W przypadkach trudniejszych spraw, mamy kontakt z doradcami podatkowymi. Dziś już wiem, że droga rozwoju zawodowego wymaga dużej cierpliwości, a jak będzie długa i kręta – wszystko zależy od nas samych, naszego zaangażowania i chęci rozwoju – tłumaczy.

 

Równouprawnienie księgowych

 

W spółce Acartus nie ma różnicy między księgowym mężczyzną a kobietą. – Staramy się każdemu dawać szansę. Nie mamy też szablonu idealnego pracownika. Najważniejsze jest zaangażowanie i chęć pracy wykazywana przez nową osobę. To zawód, któremu trzeba poświęcić swój czas również prywatny, aby rozwiązać jakiś problem księgowy – przestrzega Małgorzata Matyja.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: INTRO PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń Biuro prasowe
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku
Finanse Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?
2024-06-27 | 01:00

Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?

Jak podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w ramach wykorzystania środków unijnych z programów na lata 2021-2027 podpisano do 2 czerwca br. umowy na realizację 3 974

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.