Komunikaty PR

Czy opłaca się inwestować w przestrzenie biurowe? Co na to eksperci

2022-05-23  |  01:00
Biuro prasowe

W kontekście nieruchomości najczęściej mówi się o domach, mieszkaniach i działkach na sprzedaż, jednocześnie zupełnie zapominając o lokalach usługowych. Jak się okazuje zupełnie niesłusznie, bo i na tym polu inwestorzy mogą liczyć na zadowalającą stopę zwrotu.

 

Przestrzeń biurowa wciąż jest w cenie i to pomimo pandemii, z którą wiąże się przejście wielu pracowników na tryb home office. Mogłoby się wydawać, że w czasach, kiedy większość z nas pracuje w domu, popyt na lokale usługowe mocno osłabł. Oczywiście nie ulega wątpliwości, że pandemia wymusiła na pracodawcach pewne zmiany, które są dzisiaj bardzo mocno widoczne w przestrzeni biurowej, ale to w dalszym ciągu interesująca alternatywa dla inwestorów.

 

Inwestycje w przestrzenie biurowe – dlaczego to się opłaca?

 

Zestawiając lokale mieszkalne z przestrzeniami biurowymi, jedną z najbardziej kluczowych kwestii jest opłacalność. Rentowność wynajmu mieszkania osobie prywatnej to zysk na poziomie 3-5%, przy czym czas wynajmy to zwykle rok lub dwa lata. Zysk z inwestycji w przestrzeń biurową oscyluje w granicy 7-10%, a umowa najmu podpisywana jest przynajmniej na okres 5 lat. Pod tym względem nie powinno być żadnych wątpliwości, że to dobre miejsce na inwestycje.

 

To jednak nie wszystko, o czym informuje ekspert z firmy Horyzont Inwestycji, Marcin Kuryło - Inwestując w przestrzenie biurowe mamy znacznie mniejszą konkurencję niż zajmując się działaniem na rynku mieszkaniowym, gdzie walczymy nie tylko z innymi fliperami, ale też osobami prywatnymi. Tutaj jest znacznie więcej przestrzeni do działania, a przed inwestorem otwierają się nowe możliwości. Natomiast trzeba uczciwie zaznaczyć, że o ile w przypadku najmu taka inwestycja przynosi większy zysk, tak patrząc na te dwa obszary działania wyłącznie w kategoriach opłacalności, to rynki mieszkaniowe są znacznie bardziej atrakcyjne. Wynika to ze znacznie większego zapotrzebowania na przestrzeń mieszkalną niż biurową.

 

Zapotrzebowanie na przestrzeń biurową jest faktycznie mniejsze, jednak w dalszym ciągu każda firma potrzebuje miejsca do spotkań z klientami czy przeprowadzenia zebrań pracowniczych.

 

Jakie zmiany w przestrzeni biurowej wymusiła pandemia?

 

Przestrzeń biurowa przed pandemią, a przestrzeń biurowa obecnie, to jak dwa różne światy. Nie chodzi tu wyłącznie o zmiany w organizacji pracy, bo te sięgnęły znacznie dalej i spowodowały spore modyfikacje w kontekście samej powierzchni biur. Wcześniej nietrudno było trafić do miejsc, gdzie brakowało miejsca dla pracownika i sprzętów. Dzisiaj wszystko poszło w kierunku zapewnienia odpowiedniej ilości przestrzeni w biurze. - W dalszym ciągu wynajmowane są te same powierzchnie biurowe co kiedyś, ale teraz uległy znacznemu przemodelowaniu. Jest zdecydowanie mniej biurek, bo pracownicy nie pracują stacjonarnie każdego dnia. Pomiędzy stanowiskami pojawiły się większe przerwy, żeby zapewnić zatrudnionym stosowny poziom bezpieczeństwa. I właśnie przez to, że biura potrafiły dopasować się do pandemicznych realiów, ten sektor rynku nieruchomości nadal istnieje. - komentuje ekspert z firmy Horyzont Inwestycji.

 

Podobnie wygląda sprawa z nowymi inwestycjami. Te też stawiają na odpowiednio rozplanowaną przestrzeń, która zapewni pracownikowi maksimum bezpieczeństwa.  

 

Czy każdy może inwestować w przestrzenie biurowe?

 

Przestrzenie biurowe dają satysfakcjonujące stopy zwrotu, rynek prężnie się rozwija, a firmy wciąż poszukują miejsc na prowadzenie działalności. Dlaczego zatem nie wszyscy inwestorzy decydują się działać w tym obszarze? Bo nie jest to biznes dla każdego, a już zwłaszcza dla kogoś niedoświadczonego i nieobytego z rynkiem. - Lokale biurowe to bardzo dobry interes, ale pod warunkiem, że mamy dobre rozeznanie. Trzeba wiedzieć, gdzie takie powierzchnie będą miały szansę znaleźć najemcę i czego oczekuje się od wynajmującego. Nie bez znaczenia jest wyliczenie powierzchni na miejsca parkingowe, tak aby starczyło go dla wszystkich pracowników. Tak naprawdę wiele czynników determinuje, czy najemca uzna daną przestrzeń za atrakcyjną. - dodaje Marcin Kuryło.

 

Działanie na rynku wynajmu przestrzeni biurowych może być dochodowym zajęciem, ale tylko wtedy, kiedy inwestor zna i rozumie potrzeby swojego klienta. Kwestia lokalizacji, rozkładu wszystkich pomieszczeń i ewentualnego wyposażenia, nie są obojętne przedsiębiorcom, którzy szukają idealnego miejsca pod swoją działalność.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.