Komunikaty PR

Eksport i import jak na drożdżach. Każdy grosz się liczy

2022-02-18  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt
Adriana Kondratowicz
PR Expert

Przestrzenna 48/3
50-533 Wrocław
akondratowicz|prexpert.com.pl| |akondratowicz|prexpert.com.pl
+48 502 332 358
www.prexpert.com.pl

Polskie firmy działające na rynkach zagranicznych korzystają z osłabienia złotego. Szukają też elastycznych sposobów przewalutowania. Tu liczy się często czas, a każdy grosz ugrany na kursie wymiany przekłada się na wyższą rentowność. Dla importerów to też bardzo ważne. 

Z danych GUS wynika, że w 2020 roku wartość polskiego eksportu wyniosła 334 mld dolarów. Dla porównania: jeszcze w 2016 roku wynosił on sporo poniżej 200 mld dolarów. Czego eksportujemy najwięcej? Owoce, warzywa i generalnie żywność, meble, systemy okienne, części i komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego czy AGD to tylko część z produktów, które z dużym powodzeniem wysyłamy na rynki zagraniczne. Raport „30 lat polskiego eksportu” (przygotowany przez KUKE i ośrodek analityczny SpotData) pokazuje, że w 2020 roku było 41 branż, w których Polska okazał się liderem eksportu wśród krajów Unii Europejskiej.

Skąd ta przewaga

Firmy działające w Polsce nadal korzystają z przewagi konkurencyjnej wynikającej z niższych kosztów pracy, z geograficznej bliskości chłonnych i zasobnych rynków Europy Zachodniej, jak również z możliwości rozwoju na ogromnym, wspólnym rynku europejskim, bez barier celnych.  Trzeba przy tym podkreślić, że nie tylko niskie koszty dają wspomnianą przewagę konkurencyjną, ale przede wszystkim dobry stosunek ceny do jakości polskich produktów i usług. Bez tego na wymagających rynkach zachodnich nie byłoby czego szukać.

I tu dobrym przykładem mogą być wyniki polskiego eksportu do Niemiec, które mają największą gospodarkę w Europie. Jak podało Federalne Biuro Statystyczne (Statistisches Bundesamt), czyli niemiecki odpowiednik GUS-u, w 2020 roku Polska wyprzedziła Francję pod względem wartości eksportu do Niemiec i zajmuje na liście państw-eksporterów do tego kraju już czwarte miejsce (za Polską są również m.in. Włochy, Wielka Brytania i Japonia, a pierwsze trzy miejsca zajmują Chiny, Holandia i USA).

Każdy grosz się liczy

W ostatnich miesiącach eksporterom sprzyjało też osłabienie złotego. Spadek wartości naszej waluty do euro i dolara może martwić osoby planujące zagraniczne wakacje, eksporterów niekoniecznie. Korzystając z sytuacji, mogą zmniejszyć ceny swoich produktów zagranicą, zyskując  dodatkową przewagę nad konkurencją, lub po prostu osiągnąć lepszą rentowność.

Ale to tylko jedna strona medalu. Polska gospodarka nie stoi tylko eksportem. Jest również bardzo importochłonna. Jak podaje NBP, import do Polski w III kw. 2021 wzrósł o 24,2 proc. (do 70 628 mln euro) w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem.

Wiele firm musi najpierw nabyć surowce czy półprodukty zagranicą, przetworzyć je i już gotowe produkty sprzedać na zagranicznych rynkach. Skokowe osłabienie wartości złotego dla takich firm może być już kłopotem. Wiele zależy oczywiście od branży i profilu produkcji.

Natomiast niezależnie od branży dla każdej firmy eksportującej lub importującej ogromne znaczenie ma kurs kupna lub sprzedaży walut. Przy większych sumach różnicę może robić już nawet 1 grosz.

Kantory internetowe są w stanie zaproponować lepszy kurs niż banki i potrafią działać bardzo elastycznie.

Zdarza się, że firmy dzwonią, by zaproponować im lepszy kurs tu i teraz. Negocjacje z partnerami biznesowymi to dla nas chleb codzienny. Niezależnie od nich, oferujemy kurs średnio ok. 8 proc. lepszy niż w bankach. W każdej chwili możemy też negocjować wysokość prowizji. Mieszczą się one w granicach od 0,2% do 0,02% – mówi Jakub Balcerzak, doradca biznesowy Amronet.pl, innowacyjnej platformy walutowej, firmy z polskim kapitałem.

Jest to w tej chwili jedyny kantor internetowy, który oferuje darmowe przelewy zarówno w Polsce, jak i zagranicą: – Zarówno do krajów europejskich, jak również do Chin czy Stanów Zjednoczonych. Działamy globalnie, ale przelewy do tych krajów dominują w wolumenie. Co ważne, przelewy realizujemy praktycznie natychmiast, w czasie do 30 minut  – dodaje Balcerzak.

Cały proces przelewów oparty jest o system bankowości elektronicznej, a bezpieczeństwo transakcji potwierdza KNF.

Z usług platformy Amronet korzysta też coraz więcej firm zagranicznych, które mają kontrahentów w Polsce. To przeważnie podmioty z Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii.

O Amronet.pl

Amronet.pl to platforma łącząca w innowacyjny sposób kantor internetowy i serwis społecznościowej wymiany walut w jednym miejscu. Dzięki takiemu rozwiązaniu jej klienci mogą zdecydować się zarówno na wymianę po kursie ustalanym przez portal, jak i na transakcje między użytkownikami. Amronet.pl posiada wszystkie cechy, które są cenione na rynku finansowym – czyli bezpieczeństwo i szybkość działania, a co najważniejsze ma wpływ na dużą oszczędność pieniędzy. Amronet jest częścią grupy Payholding International Sp. z o.o. wiodącej firmy w systemie kantorowym oraz innowatora technologii systemów giełdowych do obsługi wszelkiego rodzaju transakcji, funkcjonującej od 2013 roku. To pierwsza technologiczna firma w Polsce, która stworzyła aż 3 kantory do internetowej wymiany walut.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR Expert
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie Biuro prasowe
2025-07-17 | 06:00

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Dzisiaj zarządzanie firmą to znacznie więcej niż troska o produkcję, sprzedaż czy świadczenie usług. Przedsiębiorca, który chce skutecznie się rozwijać i utrzymać
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu
Finanse Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy
2025-06-30 | 15:00

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca  w Muzeum Sztuki i Techniki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Prawo

Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

Konsument

Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.