Faktoring odrabia straty, mimo spadku obrotów
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Polska branża faktoringowa zakończyła 2023 rok nieznacznym spadkiem obrotów na poziomie 2,3%. Jest on jednak mniejszy niż na koniec trzeciego kwartału, gdy wyniósł 3,3%. Rynek w ostatnim kwartale zaczął nieznacznie odrabiać straty. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów wykupiły wierzytelności na łączną kwotę 450 mld zł.
Polski Związek Faktorów skupia przeważającą część podmiotów świadczących usługi faktoringowe. Obecnie zrzesza 24 członków: pięć banków komercyjnych i 19 wyspecjalizowanych firm, udzielających finansowania w ramach umów faktoringu. Członkowie PZF obsłużyli w analizowanym okresie 26,3 tys. firm – o 6% więcej niż rok temu – które przedstawiły do wykupu 26,8 mln faktur – o 12% więcej niż przed rokiem. Dane wskazują, że zarówno liczba klientów korzystających z faktoringu, jak i liczba faktur, jakie przedstawiają do finansowania, rośnie systematycznie.
Członkowie Polskiego Związku Faktorów współpracowali w ubiegłym roku z ponad 26 tys. firm. Największą ich część stanowiły przedsiębiorstwa małe i średnie. Natomiast w ujęciu sektorowym pod względem struktury obrotów, niezmiennie prym wiodły firmy produkcyjne i dystrybucyjne. Z danych wynika także, że mimo systematycznie rosnącej liczby faktur przekazywanych do obsługi, ich wartość spada.
Będąc częścią wiodącej grupy bankowej w Unii Europejskiej, specjalizujemy się w faktoringu międzynarodowym, głównie z przejęciem ryzyka niewypłacalności odbiorców. Specjalizacja ta znajduje potwierdzenie w statystykach, ponieważ BNP Paribas Faktoring w ubiegłym roku osiągnął największy na rynku obrót w ramach faktoringu międzynarodowego, stanowiący 22% udziału w całym sektorze – mówi Katarzyna Chmielecka, koordynatorka ds. marketingu i komunikacji w BNP Paribas Faktoring
Obecna dynamika wzrostu w faktoringu jest pozytywnym sygnałem, który potwierdza, że usługa wciąż cieszy się zainteresowaniem, a sama branża nieustannie się rozwija. Ponadto, wysoka inflacja równa się luce płynnościowej, co z kolei oznacza wzmożone zapotrzebowanie na dostęp do pieniądza. Zyskiwać będą rozwiązania stanowiące alternatywę dla kredytu. Jednym z nich jest właśnie faktoring.
Z usług polskich firm faktoringowych korzystają najczęściej przedsiębiorcy, którzy wystawiają faktury na wysokie kwoty i z długimi terminami płatności. Są to na ogół producenci i dystrybutorzy. W ich przypadku utrzymanie płynności decyduje o rozwoju lub przetrwaniu. Faktoring pozwala im na szybki dostęp do gotówki i regulowanie bieżących zobowiązań. Mogą dzięki niemu bez zakłóceń rozwijać swoją działalność i oferować kontrahentom atrakcyjne warunki zakupu towarów. Usługa ta zapewnia im zachowanie dobrej kondycji finansowej, stabilnej pozycji i przewagi konkurencyjnej.

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.