Historycznie rekordowy rok dla Santander Leasing
Attention Marketing
ul. Ogrodowa 58
00-876 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/
Jak podaje ZPL w całym 2021 r. branża leasingowa sfinansowała środki trwałe o łącznej wartości 88 mld zł (+30,7 proc. r/r). Na tym tle rewelacyjnie wypadł Santander Leasing, który sfinansował inwestycje o rekordowej wartości 6,8 mld zł (+28,3 proc. r/r), odnotowując dwucyfrowe wzrosty w finansowaniu kluczowych segmentów rynku.
- ponad 3,7 mld zł (+28,4 proc. r/r) wyniosły inwestycje realizowane przez Spółkę w segmencie pojazdów
- ponad 3 mld zł (+ 28,2 proc. r/r) to poziom inwestycji w maszyny i urządzenia
− Covid-19 i wynikające z pandemii perturbacje rynkowe były głównym wyzwaniem ostatnich dwóch lat. Tym bardziej cieszy fakt, że dzięki współpracy z klientami i podejmowanym działaniom w celu wsparcia ich firm w tym okresie, branża leasingowa zamknęła 2021 r. rekordowo wysokim wynikiem. Czynnikiem determinującym nasze wskaźniki był pozytywny odczyt dla polskiego PKB za zeszły rok, który wg szacunków GUS wzrósł o 5,7 proc. po spadku o 2,5 proc. w 2020 r. Dla firm leasingowych, ściśle powiązanych z nastrojami inwestycyjnymi
i koniunkturą w poszczególnych branżach gospodarki, ale też będących bardzo blisko klientów i ich potrzeb , ubiegły rok był bardzo dobry i potwierdził zdolność do szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków. W sumie przyczyniło się to do osiągnięcia tych wzrostów - podkreśla Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.
Rekordowe wyniki w pojazdach
Według danych ZPL branża leasingowa w zeszłym roku sfinansowała pojazdy osobowe o wartości 32,7 mld (+23 proc. r/r), dostawcze do 3,5 t. o łącznej wartości 6,5 mld zł (+22,6 proc. r/r) oraz pojazdy ciężkie o łącznej wartości 19,3 mld zł, przy dynamice na poziomie 63 proc. r/r. Santander Leasing na tle rynku wypadł bardzo dobrze rejestrując wzrost inwestycji w całym segmencie pojazdów +28,4 proc. r/r przy wartości sfinansowanych inwestycji ponad 3,7 mld zł. Spółka, przy tych uwarunkowaniach rynkowych osiągnęła również imponujące dwucyfrowe wzrosty wartości finansowania zarówno w kategorii pojazdów lekkich (+11,5 proc. r/r) przy wartości ponad 2 mld zł, ciężarowych (prawie +40 proc. r/r) i wartości prawie 700 mln zł, w tym pojazdów ciężarowych do 3,5t (+23 proc. r/r) i wartości finansowania na poziomie ponad 430 mln zł oraz pojazdów powyżej 3,5t (prawie +80 proc. r/r)
o wartości 265 mln zł.
- W kontekście całego rynku pojazdów lekkich należy również wyróżnić nasz bardzo dobry wynik jeśli chodzi o finansowanie eko-pojazdów, które osiągnęło w całym 2021 r. wartość 317 mln zł, co oznacza wzrost o 78 proc. r/r – mówi Jakub Poręcki, dyrektor zarządzający, obszar małych i średnich przedsiębiorstw w Santander Leasing - Od lat naszą ambicją jest wyznaczanie trendów rynkowych i wspieranie zielonych inwestycji. Z tego względu w połowie stycznia podpisaliśmy z Bankiem Ochrony Środowiska umowę o współpracy w programie „Mój elektryk”. Dzięki temu umożliwimy przedsiębiorcom uzyskanie dopłaty do leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Jestem przekonany, że ten program przyczyni się do dalszego silnego wzrostu zainteresowania leasingiem „czystych” samochodów – dodaje.
Maszyny i urządzenia również na 2-cyfrowej fali wzrostu
Jak wskazuje Związek Polskiego Leasingu w przypadku maszyn i urządzeń rynek leasingu odnotował dynamikę 26 proc. r/r i wartość 24 mld zł. Motorem napędowym Santander Leasing w tym segmencie było finansowanie maszyn rolniczych, których wartość za cały 2021 r. osiągnęła poziom 1,16 mld zł (ponad +15 proc. r/r), sprzętu budowlanego na poziomie prawie 160 mln zł (ponad +33 proc. r/r), maszyny do produkcji tworzyw sztucznych o wartości ponad 180 mln zł (prawie +150 proc. r/r) oraz maszyn i urządzeń do obróbki metali na poziomie ponad 200 mln zł (+40 proc. r/r).
- Od dwóch lat aktywność na świecie „faluje” w rytm wyznaczony przez pandemię. Dzisiaj jednak równie często jak o pandemii dyskutuje się o wysokiej inflacji - z którą zmagają się praktycznie wszystkie światowe gospodarki - oraz zaburzeniach w globalnych łańcuchach dostaw, co widać chociażby w czasie oczekiwania na nowe auta. Doszedł jeszcze jeden czynnik – skomplikowana sytuacja geopolityczna. Te czynniki z pewnością będą wyzwaniem również pod kątem realizowanych przez polskich przedsiębiorców inwestycji. Nie zmienia
to faktu, że w naszym przypadku konsekwentnie będziemy realizowali plany związane ze stałym rozwojem oferty finansowania kluczowych dla nas segmentów rynku, a o wynikach rejestrowanych przez całą branżę leasingową będą decydowały przyszłe wskaźniki dotyczące poziomu produkcji przemysłowej, umiejętne wykorzystanie zdolności produkcyjnych polskich firm, a w tym aktywność sektora prywatnego oraz popyt krajowy. Jedno się nie zmienia: jako Santander Leasing jesteśmy i chcemy być blisko z naszymi klientami i partnerami biznesowymi – podsumowuje Mariusz Włodarczyk
Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.