Komunikaty PR

Inflacja ostudzi wielkanocne apetyty Polaków?

2022-04-06  |  11:10
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.15 MB )

Wielkanocna przerwa świąteczna, choć krótka, sprawia jednak, że tłumnie ruszamy do sklepów i z ochotą zapełniamy nasze lodówki rozmaitymi przysmakami. Tak przynajmniej było w poprzednich latach. A jaka będzie Wielkanoc w tym roku? Jaki budżet przeznaczymy na zakup produktów spożywczych, czy kupimy dla naszych najbliższych upominki i w końcu – jak na nasze zakupy wpłyną rosnące ceny? To sprawdził najnowszy PAYBACK Opinion Poll. 

Na wielkanocny stół prosto z supermarketu

Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, do Wielkanocy nie przygotowujemy się z dużym wyprzedzeniem. Ponad połowa z nas (54%) konieczne zakupy spożywcze robi kilka dni przed świątecznym weekendem, natomiast ok. 30% odwiedza sklepy tydzień wcześniej. Większość ankietowanych (68%) swoje koszyki zapełnia w super- lub hipermarketach, 60% odwiedza w tym celu dyskonty, a prawie 20% wyrusza na targi lub bazary. Przez internet, w sklepach osiedlowych lub delikatesach zakupy robi niewielki odsetek respondentów – odpowiednio 7, 6 i 5%. 

Wśród najczęściej wybieranej motywacji zakupowej wpływającej na wybór konkretnego sklepu, jest oczywiście cena oferowanych produktów, która jest kluczowa dla 64% ankietowanych. Ponad połowa konsumentów (52%) ceni sobie wygodę i dostępność produktów w jednym miejscu, niewiele mniej, bo 48%, zwraca uwagę na jakość asortymentu, a 37% wybiera sklepy znajdujące się blisko domu. 

Wielkanoc w cieniu inflacji 

Zdecydowana większość konsumentów (68%) przeznaczy na wielkanocne zakupy spożywcze w tym roku pomiędzy 101 a 500 zł. Świąteczne wydatki sfinansujemy przede wszystkim z bieżących dochodów lub oszczędności, co zadeklarowało 88% ankietowanych. Kartą kredytową zapłaci tylko co dziesiąty z nas, po środki z programu 500+ sięgnie 4% respondentów, a o kredyt, pożyczkę lub pieniądze od rodziny poprosi zaledwie 2% konsumentów.

- Sporym wyzwaniem podczas kompletowania wielkanocnych koszyków spożywczych może być w tym roku inflacja. Prawie 60% respondentów naszego badania przyznało, że rosnące ceny prawdopodobnie przełożą się w ich przypadku na mniejsze zakupy. To dwukrotnie wyższy odsetek, jeśli spojrzymy na tę grupę ankietowanych, która zamierza kupić tyle produktów, co zwykle. Co ciekawe, zwłaszcza w świetle wysokiej inflacji, tylko co trzeci konsument planuje wielkanocny budżet z wyprzedzeniem i wyznacza sobie konkretną kwotę, którą wyda na zakupy - komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska. 

Z pomocą dla naszych portfeli mogą jednak przyjść rozmaite promocje, a z tych korzysta duża grupa konsumentów – 46% z nich często, a 38% zawsze. Najciekawszych wielkanocnych ofert zwykle szukamy w gazetkach promocyjnych (52% ankietowanych), w aplikacjach mobilnych sklepów (14%) lub na ich stronach internetowych (11%).

Święta w rodzinnym gronie

Nadchodzącą Wielkanoc większość z nas spędzi w domowym zaciszu, które wybierze 59% respondentów. Częściowo we własnym domu lub u rodziny czy znajomych, albo po prostu u rodziny ten czas będzie celebrować odpowiednio 18 i 17% ankietowanych. Święta najchętniej poświęcimy biesiadowaniu i spotkaniom z bliskimi, co planuje 46% osób biorących udział w PAYBACK Opinion Poll. Dla 21% z nas będzie to doskonała okazja do odpoczynku i na przykład nadrobienia filmowych czy książkowych pozycji. Z kolei 16% już teraz chce spędzić tych kilka dni aktywnie, między innymi na spacerach, do czego (miejmy nadzieję) zachęci nas kwietniowa aura.

Co ciekawe, w temacie tradycji wielkanocnego zajączka, czyli wręczania bliskim upominków, zdania są podzielone – 52% respondentów nie ma takiego zwyczaju, w przeciwieństwie do 48% ankietowanych, którzy kupują z tej okazji prezenty. Zazwyczaj są to słodycze (38%), gry i zabawki (16%) lub gotówka, którą wręcza co dziesiąty badany. Wielkanocne upominki dajemy przede wszystkim najmłodszym, co zadeklarowało 44% osób biorących w badaniu PAYBACK. 

Pomoc dla obywateli Ukrainy

Ostatnie tygodnie dla zdecydowanej większości polskiego społeczeństwa upłynęły jako czas mobilizacji i niesienia pomocy uchodźcom z pogrążonej wojną Ukrainy. Potwierdza to badanie PAYBACK, w którym 65% respondentów zadeklarowało, że angażowało się (lub angażuje nadal) w działania pomocowe na rzecz naszych wschodnich sąsiadów. Zwykle pomagamy biorąc udział w zbiórkach jedzenia, odzieży i środków higieny (42%), przekazując wsparcie finansowe (31%) lub w formie wolontariatu (6%).

- Gotowość polskiego społeczeństwa do niesienia pomocy potwierdziła uruchomiona dla uczestników naszego Programu możliwość wymiany punktów PAYBACK na vouchery o różnych nominałach. Zebrane w ten sposób środki są przeznaczane na zbiórkę organizowaną przez Polską Akcję Humanitarną w ramach akcji „SOS Ukraina”. To działanie spotkało się to z dużym odzewem ze strony użytkowników, którzy do tej pory przekazali w punkach równowartość ponad 190 tys. zł na pomoc ukraińskim obywatelom - podsumowuje Katarzyna Grzywaczewska. 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-24  marca 2022 r. metodą ankiety online na grupie 823 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online? Biuro prasowe
2025-07-09 | 14:40

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?

Zakupy internetowe zapewniają dużą wygodę. Nie trzeba jeździć po sklepach w różnych lokalizacjach, by znaleźć coś dla siebie. To duża oszczędność czasu
Finanse Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy
2025-06-30 | 15:00

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca  w Muzeum Sztuki i Techniki
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

Prawo

ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

Konsument

Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.