IPO - na czym polega innowacyjna usługa?
IPO, czyli Initial Public Offering to pierwsza publiczna oferta akcji. Na czym polega ten niespotykany dotąd proces? To działania pozwalające na wejście nowej firmy na giełdę. Po raz pierwszy akcje spółki są udostępnione publicznie do kupna. IPO dotyczy konkretnej liczby papierów wartościowych. Pozwala nowo powstałej spółce na rozwój biznesu oraz pozyskanie określonych klientów i współpracowników. Zwykle zwiększa wiarygodność oraz prestiż spółki.
Spółka, której właściciele chcą skorzystać z IPO, powinna realizować wielotorowe plany pozyskiwania funduszy. Dlaczego? Pozwoli to na zapewnienie akcjonariuszom jak najbardziej korzystnej wyceny akcji.
W jaki sposób spółka może skorzystać z IPO?
Debiut giełdowy, czyli umiejętne wejście na rynek, wiąże się z wykonaniem kilku kroków, o których muszą pamiętać właściciele nowych spółek. Do tych etapów można zaliczyć:
-
przekształcenie firmy w spółkę akcyjną, jeżeli posiada ona inny status prawny,
-
zgodę większej części zarządu spółki na przystąpienie do IPO,
-
analizę finansową, prawną oraz podatkową spółki,
-
wybór pośrednika - domu maklerskiego lub banku inwestycyjnego,
-
stworzenie prospektu emisyjnego,
-
akceptację prospektu emisyjnego przez KNF (Komisję Nadzoru Finansowego),
-
rejestrację akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych,
-
spotkania z inwestorami po akceptacji wniosków przez KNF oraz KDPW,
-
zbieranie zapisów na akcje od inwestorów przez pośrednika,
-
ustalenie ceny za jedną akcję na podstawie popytu oraz zainteresowania akcjami przedstawionymi przez pośrednika,
-
przyznanie akcji, które pojawią się na kontach maklerskich osób, które wzięły udział w IPO,
-
złożenie wniosku do GPW (Giełdy Papierów Wartościowych) o dopuszczenie akcji do obrotu,
-
ustalenie dniu debiutu spółki.
Proces wejścia na GPW nie należy do najprostszych. Niektóre spółki, chcąc uniknąć skomplikowanych kroków zbliżających je do IPO, decydują się na crowdfunding lub pakiet juniorski, czyli NewConnect. Te rozwiązania wiążą się z mniejszą liczbą warunków do spełnienia.
Inwestycja w debiuty giełdowe może wiązać się ze sporym zyskiem lub niestety ze stratą zainwestowanych pieniędzy. W Polsce największym debiutowy rekord odniósł Bank Śląski. W dniu debiutu w 1994 roku, akcje instytucji finansowej wzrosły aż o 1300% w porównaniu do kwoty, która została osiągnięta podczas IPO - mówi Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.
Pierwsza oferta publiczna - w jaki sposób można się zapisać?
Zapis do IPO jako inwestor indywidualny, wymaga posiadania konta maklerskiego. Informacje o zaplanowanych debiutach nowych spółek zwykle są podawane przez brokerów. Pozwala to na szybki zakup akcji z rynku pierwotnego. Niezbędne będzie wówczas określenie liczby papierów wartościowych, które inwestor chce kupić w ramach pierwszej oferty publicznej.
Czy inwestor samodzielnie zgłasza chęć kupna akcji nowej spółki? Nie, za cały proces odpowiada broker. W imieniu inwestora wysyła ofertę do instytucji odpowiedzialnej za wprowadzenie na giełdę akcji nowej spółki. Taka sytuacja będzie miała miejsce tylko wtedy, gdy na koncie inwestora indywidualnego znajdzie się wystarczająca suma pieniędzy. Po wysłaniu oferty kupna, odpowiednia kwota zostanie zablokowana do momentu zrealizowania transakcji. Jeżeli cały proces przebiegnie pomyślnie, pieniądze zostaną zamienione na akcje.
Inwestor indywidualny, który kupił akcje nowej spółki, ma szansę na ich sprzedaż już podczas pierwszego dnia notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych. Nie jest to jednak warunek konieczny. Akcje mogą pozostać z inwestorem przed długie lata. To forma inwestycji długoterminowej - dodaje Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group, właściciel portalu https://loando.pl.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.