Komunikaty PR

JAK KUPOWAĆ MĄDRZE I OSZCZĘDNIE ŚWIĄTECZNE PREZENTY

2022-12-19  |  11:00
Biuro prasowe

Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi szaleństwo zakupowe i masa nieprzemyślanych wydatków. Mylnym jest myślenie, że magia obdarowywania prezentami musi się wiązać z dużym nakładem finansowym. Święta to w główniej mierze czas wspomnień, podsumowań, miłości i wzajemności rodzinnej, a nie rywalizacja prezentowa. Wybór świątecznych upominków nie jest łatwym zadaniem, w szczególności kiedy mamy spore grono rodzinne. Zastanówmy się zatem, co zrobić by dobór prezentów był oszczędny, ale za to bardziej wartościowy i przemyślany.

Pierwszą i najważniejszą zasadą jaką powinniśmy się kierować podczas doboru upominków dla bliskich jest unikanie psychologii tłumu. Najlepiej nie obserwować, nie porównywać się do innych i unikać galerii handlowych przepełnionych ślepo biegającymi ludźmi za prezentami. Uszczęśliwianie członków rodziny kosztem swojego zdrowia psychicznego i fizycznego mija się z celem, a nadmierne kupowanie nic nie wartych prezentów jest zgubne i może skończyć się niepowodzeniem.

- Rozpoczęcie planowania zakupu prezentów powinno odbywać się w zaciszu domowym w obecności notesu i racjonalnego podejścia. Przygotowanie listy prezentów i przeanalizowanie osobowości odbiorców jest kluczowe, jeśli chcemy, by bliscy czuli szczerą radość z otrzymanego upominku. Dodatkowo warto również mierzyć siły na zamiary. W przypadku, jeśli nie możemy sobie pozwolić na kupowanie prezentów, pomyślmy jak inaczej moglibyśmy uszczęśliwić bliskich – mówi Marta Kobińska, dyrektor finansowa Bravecare i autorka bloga o finansach „Piasek w Butach”.   

Prezenty, które pozostaną w pamięci na dłużej

Otrzymywanie co roku kolejnej pary skarpetek czy nowego zestawu do kąpieli w gruncie rzeczy nie stanowi wartości dodanej ani pozytywnych wspomnień. Lepiej zrezygnować z nieprzemyślanego wydawania pieniędzy i skupić się na czymś cenniejszym. Przykładowo, niezwykłą moc prezentów mają prezenty wykonane własnoręcznie. Zaangażowanie emocjonalne jest o wiele bardziej wartościowe niż nakład finansowy. Wykonanie samodzielnie prezentu jest idealnym pomysłem w momencie, kiedy chcemy być oryginalni i nie chcemy wydawać zbyt dużo pieniędzy.

- Jako iż dzieci cieszą się z ilości otrzymywanych prezentów, można pomyśleć o czymś wykonanym własnoręcznie i stwarzającym wrażenie, że suma upominków jest duża. Dobrym pomysłem jest przygotowanie słoika ze sporą ilością karteczek, na których będą znajdowały się prezenty w interaktywnej postaci, na przykład jeden dzień wolny od szkoły, pójście do zoo, gry i zabawy z rodzicem, wolne od sprzątania, kino domowe czy też piknik w ogrodzie. Dzięki takiemu podejściu dzieci dostrzegą podarunek i nie zapomną o nim przez cały rok. W przeciwieństwie do oklepanych, drogich i kiepskiej jakości prezentów, taka idea będzie również pobudzać kreatywność u dzieci i pokaże, że rzeczy materialne nie są najważniejsze – dodaje Marta Kobińska.

W przypadku osób starszych można skupić się na wspólnych wspomnieniach i upamiętnić je w albumie lub video prezentacji. Podkreślenie więzi rodzinnych za pomocą zdjęć jest jednym z lepszych prezentów jakie można wręczyć na święta. Stworzenie przy tym rodzinnej atmosfery i zorganizowanie wspólnego oglądania fotorelacji może przynieść wzruszenie i wdzięczność, a nie tylko sztuczny uśmiech i złudne zadowolenie z otrzymania fizycznego prezentu.

Radość z otrzymywanych prezentów

Paradoksalnie, najgorętszy miesiąc w roku jakim jest grudzień powinien się nazywać najbardziej kreatywnym miesiącem wyzwalającym myślenie innowacyjne i nieszablonowe. Ograniczanie kosztów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia nie jest równoznaczne ze zmniejszaniem radości i szczęścia wiążącego się z choinką, prezentami i świątecznymi potrawami. Tak jak warto przyrządzić wysoko jakościowe potrawy na stół wigilijny, tak samo warto przywiązywać dużą wagę do wyboru prezentów. Zdecydowanie bardziej docenia się poświęcony czas niż pieniądze wydane w szale świątecznych zakupów. Wytworzenie spersonalizowanego upominku, do którego włożyło się serce i czas, cieszy o wiele bardziej niż kupno gotowego materialnego gadżetu dostępnego na każdym kroku, który zaraz schowamy do szuflady.

- Myślenie oszczędnościowe nie musi wynikać wcale ze skąpstwa, wręcz przeciwnie może ono być inspiracją do obdarowania kogoś nietuzinkowym, własnoręcznie stworzonym prezentem, w formie pamiątki czy wspomnień – kończy ekspertka od finansów.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu Biuro prasowe
2025-08-18 | 11:00

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Na rynku kryptowalut trwa hossa, a w związku z opublikowaniem danych o inflacji oraz rosnącym prawdopodobieństwem obniżki stóp procentowych przez amerykański
Finanse Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?
2025-08-14 | 06:00

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

W świecie, gdzie decyzje finansowe coraz częściej podejmowane są pod wpływem 30-sekundowego wideo z social mediów, rozpoznanie rzetelnych źródeł wiedzy inwestycyjnej
Finanse Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
2025-08-08 | 20:30

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA

Większość z pięciu największych kryptowalut - z wyjątkiem Solany - utrzymuje wyraźnie dodatni wynik od początku roku po powrocie do poziomów sprzed ostatniej fazy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju

Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.

Przemysł

W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.

Handel

D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.