JAK KUPOWAĆ MĄDRZE I OSZCZĘDNIE ŚWIĄTECZNE PREZENTY
Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi szaleństwo zakupowe i masa nieprzemyślanych wydatków. Mylnym jest myślenie, że magia obdarowywania prezentami musi się wiązać z dużym nakładem finansowym. Święta to w główniej mierze czas wspomnień, podsumowań, miłości i wzajemności rodzinnej, a nie rywalizacja prezentowa. Wybór świątecznych upominków nie jest łatwym zadaniem, w szczególności kiedy mamy spore grono rodzinne. Zastanówmy się zatem, co zrobić by dobór prezentów był oszczędny, ale za to bardziej wartościowy i przemyślany.
Pierwszą i najważniejszą zasadą jaką powinniśmy się kierować podczas doboru upominków dla bliskich jest unikanie psychologii tłumu. Najlepiej nie obserwować, nie porównywać się do innych i unikać galerii handlowych przepełnionych ślepo biegającymi ludźmi za prezentami. Uszczęśliwianie członków rodziny kosztem swojego zdrowia psychicznego i fizycznego mija się z celem, a nadmierne kupowanie nic nie wartych prezentów jest zgubne i może skończyć się niepowodzeniem.
- Rozpoczęcie planowania zakupu prezentów powinno odbywać się w zaciszu domowym w obecności notesu i racjonalnego podejścia. Przygotowanie listy prezentów i przeanalizowanie osobowości odbiorców jest kluczowe, jeśli chcemy, by bliscy czuli szczerą radość z otrzymanego upominku. Dodatkowo warto również mierzyć siły na zamiary. W przypadku, jeśli nie możemy sobie pozwolić na kupowanie prezentów, pomyślmy jak inaczej moglibyśmy uszczęśliwić bliskich – mówi Marta Kobińska, dyrektor finansowa Bravecare i autorka bloga o finansach „Piasek w Butach”.
Prezenty, które pozostaną w pamięci na dłużej
Otrzymywanie co roku kolejnej pary skarpetek czy nowego zestawu do kąpieli w gruncie rzeczy nie stanowi wartości dodanej ani pozytywnych wspomnień. Lepiej zrezygnować z nieprzemyślanego wydawania pieniędzy i skupić się na czymś cenniejszym. Przykładowo, niezwykłą moc prezentów mają prezenty wykonane własnoręcznie. Zaangażowanie emocjonalne jest o wiele bardziej wartościowe niż nakład finansowy. Wykonanie samodzielnie prezentu jest idealnym pomysłem w momencie, kiedy chcemy być oryginalni i nie chcemy wydawać zbyt dużo pieniędzy.
- Jako iż dzieci cieszą się z ilości otrzymywanych prezentów, można pomyśleć o czymś wykonanym własnoręcznie i stwarzającym wrażenie, że suma upominków jest duża. Dobrym pomysłem jest przygotowanie słoika ze sporą ilością karteczek, na których będą znajdowały się prezenty w interaktywnej postaci, na przykład jeden dzień wolny od szkoły, pójście do zoo, gry i zabawy z rodzicem, wolne od sprzątania, kino domowe czy też piknik w ogrodzie. Dzięki takiemu podejściu dzieci dostrzegą podarunek i nie zapomną o nim przez cały rok. W przeciwieństwie do oklepanych, drogich i kiepskiej jakości prezentów, taka idea będzie również pobudzać kreatywność u dzieci i pokaże, że rzeczy materialne nie są najważniejsze – dodaje Marta Kobińska.
W przypadku osób starszych można skupić się na wspólnych wspomnieniach i upamiętnić je w albumie lub video prezentacji. Podkreślenie więzi rodzinnych za pomocą zdjęć jest jednym z lepszych prezentów jakie można wręczyć na święta. Stworzenie przy tym rodzinnej atmosfery i zorganizowanie wspólnego oglądania fotorelacji może przynieść wzruszenie i wdzięczność, a nie tylko sztuczny uśmiech i złudne zadowolenie z otrzymania fizycznego prezentu.
Radość z otrzymywanych prezentów
Paradoksalnie, najgorętszy miesiąc w roku jakim jest grudzień powinien się nazywać najbardziej kreatywnym miesiącem wyzwalającym myślenie innowacyjne i nieszablonowe. Ograniczanie kosztów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia nie jest równoznaczne ze zmniejszaniem radości i szczęścia wiążącego się z choinką, prezentami i świątecznymi potrawami. Tak jak warto przyrządzić wysoko jakościowe potrawy na stół wigilijny, tak samo warto przywiązywać dużą wagę do wyboru prezentów. Zdecydowanie bardziej docenia się poświęcony czas niż pieniądze wydane w szale świątecznych zakupów. Wytworzenie spersonalizowanego upominku, do którego włożyło się serce i czas, cieszy o wiele bardziej niż kupno gotowego materialnego gadżetu dostępnego na każdym kroku, który zaraz schowamy do szuflady.
- Myślenie oszczędnościowe nie musi wynikać wcale ze skąpstwa, wręcz przeciwnie może ono być inspiracją do obdarowania kogoś nietuzinkowym, własnoręcznie stworzonym prezentem, w formie pamiątki czy wspomnień – kończy ekspertka od finansów.

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.