Jak wybrać odpowiedniego księgowego?
Prowadząc działalność gospodarczą, pod koniec roku przeważnie analizujemy, którzy kontrahenci spełniają nasze oczekiwania. Czasami z różnych powodów decydujemy się np. na zmianę księgowego. Jak wybrać idealnego doradcę? Czy może to być indywidualna osoba, czy lepiej biuro rachunkowe? A może w ogóle damy radę sami poprowadzić księgowość i w ten sposób ograniczyć wydatki?
Odpowiedzi na te pytania są kluczowe, by podjąć decyzję i ewentualne starania w zakresie znalezienia specjalisty, któremu rzeczywiście będziemy w stanie zaufać i który jak najmocniej odciąży nas z pilnowania faktur, rozliczeń, kontaktów z urzędnikami ze Skarbówki, a także jak najlepiej doradzi, jaką formę opodatkowania wybrać
i jak przygotować się do nadchodzących zmian, które będą dotyczyć przedsiębiorców. To są właśnie obowiązki zaufanego kontrahenta, jakim ma być nasz księgowy.
Wiele osób nie wyobraża sobie prowadzenie firmy bez księgowego. Im większa firma, tym mniej pewnie poruszamy się w gąszczu stale zmieniających się przepisów i tym więcej pojawia się wątpliwości, że wszystko robimy zgodnie z prawem, odpowiednio liczymy podatki i znamy wszystkie kruczki i terminy ważnych przelewów.
Jeśli wystawiamy jedną lub dwie faktury miesięcznie i wiemy, że w najbliższym czasie nic się nie zmieni, można spróbować rozliczać się samodzielnie – mówi Eryk Skłodowski z Kancelarii Skłodowscy. Pamiętajmy jednak,
że w takiej sytuacji musimy śledzić wszelkie zmiany, które będą dotyczyć przedsiębiorców, a także sami stawiać się na wezwania urzędników skarbowych. Nikt nam nie przypomni o terminach, nikt za nas nie przygotuje rozliczenia, nie doradzi, jeśli nasuną się jakieś pytania. I oczywiście – wyszukiwarka Google przyniesie nam odpowiedzi na większość pytań, wymaga to jednak od nas chęci zgłębiania wiedzy rachunkowej i samorozwoju
w tym zakresie. Przy braku czasu, początkowy entuzjazm może upaść, a my szybciej, niż nam się wydaje zaczniemy gubić się w zawiłym świecie podatków.
Takiego problemu unikniemy, jeśli nawiążemy współpracę z księgowym freelancerem. Wybierając osobę
do współpracy, warto zwrócić uwagę na jej kompetencje, doświadczenie i charakter – to wszystko będzie mieć znaczenie podczas wspólnych działań. W pracy księgowego sprawdzają się osoby skrupulatne, odpowiedzialne
i uporządkowane, a także takie, którym nie przeszkadza wykonywanie powtarzalnych czynności. Ważna jest też dokładność i umiejętność prawidłowego wprowadzania danych, gdyż w tej pracy każda pomyłka może skutkować sankcjami. Księgowy musi mieć nerwy ze stali i być odporny na stres – mówi Eryk Skłodowski
z Kancelarii Skłodowscy. Do tego przyda się szczypta dobrego humoru i dystansu, który ułatwia zapoznawanie się z kolejnymi ciekawostkami, jakie czyhają na podatników. Księgowy rozbraja miny i łagodzi napięcia, a jeśli
do tego potrafi właściwie odczytać potrzeby klientów i rozwija swoją wiedzę dotyczącą zarządzania firmami
w Polsce – to jest właśnie to – księgowy na wagę złota, taki, którego każdy chciałby mieć!
Warto też rozważyć wybór sprawdzonego biura rachunkowego lub większej kancelarii podatkowej,
w której możemy liczyć na ciągłość obsługi i pomoc różnych specjalistów – nie tylko księgowych, ale też doradców podatkowych, czy radców prawnych. Taka współpraca z kancelarią wcale nie musi być droższa
i może stać się nieoceniona, zwłaszcza w sytuacji dynamicznego rozwoju firmy – przekonuje ekspert. Podejmując taką współpracę z pewnością możemy liczyć na optymalizację zobowiązań podatkowych, fachowe porady
na bieżąco i pewność, że wszystko działa jak w szwajcarskim zegarku. Klient nie musi sam jeździć
i załatwiać spraw w urzędach, to my go tam reprezentujemy i wykonujemy za niego. I choć w Polsce jest takie powiedzenie, że wszyscy się znają na zdrowiu, piłce nożnej i księgowości, to jednak warto pamiętać o tym, że to, co osobie samodzielnie prowadzącej księgowość zajmuje np. kilkanaście godzin miesięcznie, profesjonaliście zajmie dużo mniej czasu – podsumowuje Eryk Skłodowski z Kancelarii Skłodowscy.

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.