Jak zbudować markę premium? Sprawdź, co radzą eksperci
W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba dobrze zarabiających Polaków. Do takich osób zaliczają się konsumenci, których dochody brutto przekraczają 7,1 tys. złotych. Dotyczy to ok. 1,7 miliona Polaków[1]. Natomiast do 265 tys. osób wzrosła liczba zamożnych Polaków, których zarobki przekraczały 20 tys. złotych brutto miesięcznie. Bogaci konsumenci najchętniej kupują luksusowe samochody, biżuterię, rękodzieło, a także alkohol czy perfumy. A jak zbudować markę premium i pozyskać takich klientów?
Wiedza o tym, jak promować siebie, swój przekaz, swoje cele i to, co reprezentuje firma w świecie biznesu i swoich klientów, zależy od tego, jak dobrze rozwijana jest marka[2]. Marki premium mogą wymagać większych inwestycji, ale mogą również zapewnić lepszy zwrot z poniesionych nakładów.
Odbiorcy marek premium
Odbiorcami marek premium są osoby, które pragną posiadać dobra na co dzień trudno dostępne dla osób przeciętnie zarabiających.
– Budowanie marki premium to długotrwały proces. Firma powinna być oparta na pasji, a jej głównym celem powinno być popularyzowanie danego hobby czy innej wyższej idei. Zyski schodzą na dalszy plan. Zamożne osoby poszukują spersonalizowanych produktów wykonanych z największą starannością. Najważniejsza jest ich jakość, a także sposób wykonania i dostępność dla wąskiego grona odbiorców – mówi Remigiusz Kopiej, właściciel firmy Corona Fishing.
Odbiorcy doceniają wizję i misję firmy, a także jej przesłanie. Marka powinna być zgodna z wartościami, jakie są ważne dla konsumentów.
Kanały dystrybucji produktów premium
Z racji tego, że produkty luksusowe przeznaczone są tylko dla wąskiego grona odbiorców, firmy często specjalnie stawiają dodatkowe przeszkody w drodze do zakupu ich produktów. W ten sposób wzrasta poczucie ich prestiżu i unikalności. Luksus ma także swoją cenę.
Wiele marek luksusowych otwiera się jednak na szersze grono klientów i wykorzystuje nowe kanały sprzedaży. Co druga firma deklaruje wejście w e-commerce w ciągu roku, a 38 proc. już teraz pracuje nad rozszerzeniem kanałów dystrybucji[3].
Liczą się detale
W procesie budowania marki premium konieczne są produkty najwyższej jakości. Remigiusz Kopiej przyznaje, że zamożni klienci zwracają uwagę na szczegóły.
– Dużym zainteresowaniem cieszą się produkty, które są niedostępne na szeroką skalę. Liczy się personalizacja, a także to, kto wykonał dany artykuł. W cenie jest rzemieślnictwo, zatem np. wędki czy przynęty tworzone przez artystów-wędkarzy są atrakcyjne i pożądane. Doświadczenie, a także pasja sprawiają, że rzemieślnicy tworzą wyjątkowe produkty. Lojalność klientów wobec marki zdecydowanie wzrasta, gdy ta ma do zaoferowania coś, czego nie mają inni – dodaje.
Wielu konsumentów wybiera dany produkt z uwagi na dobry stosunek ceny do jakości. Ten pierwszy czynnik zdecydowanie schodzi na dalszy plan w przypadku marek luksusowych.
Wyzwania w budowaniu marki premium
Markę premium – tak jak każdą inną – tworzą klienci. Ogromną rolę odgrywa siła rekomendacji. Ponad 80 proc. osób przyznaje, że wybiera produkty, które mają dobrą opinię wśród innych. To szczególnie ważne w przypadku marek premium. Marketing szeptany to jedno z najskuteczniejszych narzędzi XXI wieku.
Są marki, które od dziesięcioleci komunikują jakość, aby nie stracić swojego statusu. Budowanie marki premium wymaga odpowiedniego podejścia do komunikacji i dialogu z klientem.
[1] Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Raport KPMG
[2] https://www.outbrain.com/blog/building-premium-brand/
[3] Mobile Institute

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.