Koniec z zakupem mieszkania w stolicy?
Sytuacja na rynku nieruchomości zmienia się nieustannie. Po trudnym i niepewnym 2020 roku przyszedł czas zmian na lepsze. Okazuje się, że Polacy coraz częściej decydują się na zakup mieszkania, które nie jest zlokalizowane w stolicy, a branża budowlana nie może narzekać na brak zleceń.
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że na przełomie stycznia i października 2021 roku, oddano do użytku 184395 mieszkań. Ich łączna powierzchnia wyniosła 19,3 mln m2. To aż o 10,3% więcej niż przed rokiem. Jeśli chodzi o średnią powierzchnię użytkową jednego mieszkania, w tym roku jest to 92,8 metra kwadratowego, wobec 88,7 m2 w roku 2020. Polacy szukają coraz większych mieszkań i jak się okazuje – w coraz lepszym standardzie.
Trendy się zmieniają, popyt na kredyty hipoteczne trwa
Narodowy Bank Polski zaprezentował wyniki ankiety dotyczące sytuacji kredytów hipotecznych. Okazuje się, że w IV kwartale 2021 roku popyt na kredyty mieszkaniowe nie osłabł. W zasadzie jest wręcz odwrotnie. Prognozy dotyczące rynku nieruchomości oraz poprawa sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych działają stymulująco. Coraz więcej Polaków decyduje się na zakup własnego mieszkania. Niskie stopy procentowe, szalejąca inflacja i chęć zabezpieczenia kapitału, były głównymi przyczynami wzrostu popytu na kredyty mieszkaniowe.
Jak się okazuje, zmieniają się trendy i oczekiwania względem zakupionych mieszkań. - Już od dłuższego czasu obserwujemy pewne zmiany i nowe kierunki, w których podąża rynek. Polacy raczej niechętnie inwestują w małe, niedrogie mieszkania. Dzisiaj dużo większą popularnością cieszą się ekskluzywne nieruchomości. Nowoczesne apartamentowce, wykończone w wysokim standardzie, są tym, czego dzisiaj szuka się na rynku. Na dodatkowe udogodnienia typu premium liczą również biznesmeni, którzy niejednokrotnie pracują w wynajętych lokalach. – komentuje – komentuje Maksym Barbash z Aura Development.
Mieszkania czy domy?
Analiza NBP potwierdziła bardzo duży wzrost przedsprzedaży mieszkań na rynku pierwotnym. Niesłabnący popyt na mieszkania sprzyjał deweloperom i przełożył się bezpośrednio na wzrost zysków. Wielu z nich doświadczyło sytuacji, w której popyt przerósł podaż. Pewną zmianę trendów można zaobserwować również w kontekście wyboru nieruchomości. Jeszcze do niedawna większość kupujących decydowała się na mieszkanie w centrum, które jest przede wszystkim dobrze skomunikowane. Dzisiaj wybieramy domy z ogrodem, z dala od zgiełku miasta. To efekt pandemii, która doprowadziła do zamknięcia ludzi w czterech ścianach. Na mieszkania w centrum też jest duży popyt, ale tutaj skłaniamy się raczej ku dużym i przestronnym apartamentowcom z balkonem czy tarasem.
Coraz mniej chętnie podchodzimy do inwestycji w województwie mazowieckim i w samej stolicy. Jak mówi ekspert Aura Development – Warszawa ma się dobrze, ale coraz więcej mieszkań powstaje w innych dużych miastach. Dużą popularnością cieszy się teraz Kraków czy Łódź. To miejsca, które są dobrze skomunikowane. Oferują łatwą dostępność do szeregu usług. Mieszkańcy mają w zasięgu pieszym uczelnie, teatry, kina czy galerie handlowe. Jakie nieruchomości cieszą się największym zainteresowaniem? - Najwięcej pytań pada w odniesieniu do przestronnych apartamentowców. Często nie chodzi wyłącznie o powierzchnię, a o sam rozkład poszczególnych pomieszczeń. – dodaje ekspert Aura Development.
Jak widać, Warszawa nie jest już głównym celem mieszkaniowym Polaków. Dostrzegamy, że inne miasta mają równie dużo do zaoferowania. Nie bez znaczenia jest także cena mieszkania za metr kwadratowy. W stolicy nieruchomości są najdroższe. Tymczasem w pozostałych dużych miastach można kupić własne lokum wykończone w równie wysokim standardzie, ale na dużo atrakcyjniejszych warunkach.

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.