Kryzys finansowy – jak CX może pomóc organizacjom wyjść z sytuacji obronną ręką?
Ryszard Regucki Area Vice President na Europę Wschodnią w firmie Medallia
Ostatnie lata są niezmiennie wyzwaniem z perspektywy stabilności naszej gospodarki. Gdy mamy styczność z gwałtownie wzrastającą inflacją i rosnącymi stopami procentowymi – oczywiste jest, że nadejście kryzysu finansowego staje się tylko kwestią czasu. Chcąc pomyślnie przetrwać ten okres, organizacje muszą się odpowiednio przygotować. Być może będzie to okazja do zmiany kierunku działań firmy, co finalnie przełoży się na zdobycie zaufania klientów i wyjścia z sytuacji silniejszym. We wzmocnieniu odporności firmy w czasie kryzysu kluczową rolę odgrywają doświadczenia klienta (CX), dlatego w tym szczególnie wymagającym czasie należy potraktować je priorytetowo.
Warto zidentyfikować nowe sposoby komunikacji z klientami
Powodem, dla którego kryzysy finansowe bywają tak nieprzewidywalne, jest fakt, że są one również zaskoczeniem dla klientów. Priorytetem staje się zrozumienie potrzeb i oczekiwań konsumentów oraz reagowanie na zmiany w czasie rzeczywistym. Niestety nie uda się to bez danych, choć organizacje mogą wahać się, czy otwarcie prosić swoich klientów o feedback, aby nie obciążać ich jeszcze bardziej – jest to świetna okazja, aby jeszcze bardziej „wsłuchać się w ich głos” i dopasować rozwiązania do realnych potrzeb. Prawdopodobnie nowym odpowiednikiem ankiet stanie się przechwytywanie komentarzy w mediach społecznościowych, czy transkrypcja rozmów w centrum kontaktowym. W czasach kryzysu emocje potrafią sięgać zenitu, a rozwiązania są potrzebne natychmiast. Dzięki możliwości rozpoznawania niepokojących sygnałów od konsumentów i łączenia tych spostrzeżeń z innymi danymi operacyjnymi w czasie rzeczywistym firmy będą miały możliwość szybkiej reakcji w celu rozwiązania problemów klientów – i to w sposób najbardziej pomocny dla konsumenta w danym momencie.
Proaktywność staje się kluczem do umocnienia pozycji na rynku
W czasach zawirowań gospodarczych warto być trzy kroki przed konkurencją. Dlatego też zadaniem specjalistów ds. komunikacji społecznej jest ujednolicenie sposobu myślenia o klientocentryzmie z perspektywy wszystkich stanowisk w hierarchii organizacji. Jest na to kilka sposobów, jednym z nich jest zaangażowanie dyrekcji w regularne dyskusje i stworzenie kilku sytuacji, które zwrócą uwagę na to, jak doświadczenie klienta może pomóc firmie w osiąganiu jej celów. Jeśli kierownictwo jest poza zasięgiem, warto poprosić menedżerów o przygotowanie raportów dających wgląd w to, co dzieje się na rynku. Przyda się też stworzenie analiz, które uwypuklą trendy w danych operacyjnych, finansowych i tych dotyczących konsumentów. Zaangażowanie partnerów do usprawnienia CX, zapewnienie zespołom ds. produktów wglądu w analizę zachowania klienta może znacznie pomóc przy ulepszeniu doświadczeń konsumentów. Należy również szukać usprawnień wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe. Nie obejdzie się bez szczerej odpowiedzi na pytanie: czy organizacja posiada najnowsze rozwiązania do badania doświadczeń klientów i czy w pełni wykorzystuje ich potencjał.
Na znaczeniu nabiera regularna komunikacja i wsparcie partnera
Utrzymanie stałego kontakt z pracownikami i klientami, staje się kluczowe w kryzysie. Pracownicy mogą czuć się zaniepokojeni potencjalnymi zmianami w firmie. Informuj zatrudnionych o rozwoju sytuacji, tak aby ich motywacja do pracy pozostała niezmienna. Kolejną grupą, z którą organizacje powinny się regularnie komunikować, jest baza klientów. Cykliczne informowanie o wprowadzanych zmianach oraz o tym, na co należy zwrócić uwagę, pomaga klientom upewnić się o sile relacji łączących ich z organizacją. Nikt nie lubi przyznawać się do tego, że potrzebuje pomocy, jednak w biznesie konieczne staje się wsparcie partnerów technologicznych, aby dbać o kompleksowe dobro klienta. Rolą specjalistów z branży CX jest zagwarantowanie przestrzeni na regularne spotkania ze współpracownikami w celu omówienia problemów i ich potencjalnych rozwiązań.
Nie da się przewidzieć przyszłości, ale jest sposób, aby zabezpieczyć obszary działalności na wypadek niewiadomej – jednak w centrum tych rozważań musi być klientocentryzm. Słuchając klientów, skutecznie zbierając feedbacki i przełamując bariery w komunikacji, organizacje mogą wyjść z kryzysu silniejsze. Wymaga to zaangażowania zespołu oraz często zewnętrznego wsparcia, jednak w dobie tak dynamicznych zmian i wielu niewiadomych to właśnie sprawdzeni partnerzy mogą okazać się przysłowiowym „asem w rękawie”.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.