Komunikaty PR

Na czym polega finansowanie społecznościowe?

2022-03-30  |  10:35

Na czym polega finansowanie społecznościowe?

 

Rozpoczęcie własnej działalności wiąże się z posiadaniem odpowiedniego kapitału. Wszelkie formalności, pracownicy czy biuro wymagają konkretnego nakładu finansowego. Skąd pozyskać pieniądze, jeśli nie dysponujemy odpowiednią kwotą lub nasz pomysł na biznes należy do niszowych? Może warto skorzystać z finansowania społecznościowego, określanego również mianem crowdfundingu?

 

Gdy masz w planach własną firmę…

 

Terminu crowdfunding użyto po raz pierwszy w 2006 roku. To forma pozwalająca na uzyskanie kapitału niezbędnego do realizacji nowych pomysłów na biznes i różnego rodzaju inicjatyw. Największą popularność zyskała wśród start-upowców. Młodzi biznesmeni, bez doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności, mają szansę na rozpoczęcie współpracy z inwestorami zainteresowanymi ich pomysłem na sukces.

 

Czy z finansowania społecznościowego mogą korzystać jedynie przedsiębiorcy? Okazuje się, że nie. Tą formą pomocy mogą również posługiwać się organizacje, osoby prywatne zbierające pieniądze na cele charytatywne bądź realizację hobby.

 

Finansowanie bez pośredników

 

Crowdfunding to zjawisko funkcjonujące bez pośredników. Przedsiębiorca otrzymuje pieniądze od inwestora najczęściej przy pomocy internetu. To właśnie w sieci ma miejsce cały proces finansowania. Wykorzystuje się do tego celu specjalne platformy społecznościowe stworzone z myślą o crowdfundingu, na których umieszcza się linki lub krótkie formy wideo przedstawiające dany pomysł. Można powiedzieć, że to swego rodzaju otwarte zaproszenie skierowane do osób myślących przedsiębiorczo i innowacyjnie.

 

Czy uzyskanie odpowiedniej kwoty jest tak proste, jakby mogło się wydawać? Okazuje się, że nie do końca. Wszystko zależy od szczodrości inwestorów. Niektóre platformy wprowadzają progi finansowe, za które inwestorzy przekazujący pieniądze, otrzymują nagrody. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że nie każdy pomysł na biznes spotka się z aprobatą.

 

Finansowanie społecznościowe a tradycyjne pożyczki

 

Finansowanie społecznościowe w znacznej mierze różni się od tradycyjnych pożyczek. Zestawienie najlepszych ofert tej formy pomocy pieniężnej można znaleźć na Chwilówki online i pożyczki przez internet - porównywarka | Loando.pl. Rzetelne porównywarki finansowe udzielają pożyczek na jasnych zasadach. Ich oprocentowanie oraz czas spłaty jest określony już na wstępie.

 

Crowdfunding pozwala na dotarcie do dużej liczby osób i możliwość dość szybkiego pozyskania gotówki. Jest to jednak metoda, która nie daje gwarancji zachowania praw autorskich do przedstawionego projektu. Pomysł udostępniony szerokiemu gronu odbiorców, może zostać skradziony i wykorzystany w niewiadomych celach. Ponadto, portale crowdfundingowe generują zyski z uzyskanych procentów. Należy wziąć ten fakt pod uwagę i dokładnie przemyśleć wszystkie za i przeciw - komentuje Dominik Ciula, CSO Loando.

 

A co z wynagrodzeniem inwestorów?

 

            Wyróżnia się cztery rodzaje crowdfundingu, które różnią się od siebie sposobem wynagrodzenia inwestorów. Finansowanie społecznościowe inwestycyjne przewiduje udziały w spółce, prawo głosu oraz prawo do dywidendy w zamian za przekazanie funduszów. Crowdfunding dotacyjny nie zakłada zwrotu na rzecz inwestora, pożyczkowy z kolei przewiduje spłatę określonej kwoty wraz z odsetkami. Finansowanie społecznościowe bazujące na nagrodach polega na tym, że inwestor otrzymuje określoną nagrodę, często o niższej wartości niż dokonana wpłata.

 

Liczba osób korzystających z crowdfundingu w Polsce rośnie w zawrotnym tempie. Jedynie w 2019 roku Polacy zainwestowali ok. 700 mln zł w innowacyjne pomysły na biznes. Tak wysoka kwota z pewnością ma związek z tym, iż finansowanie społecznościowe jest w naszym kraju w pełni legalne. Jego działanie określa ustawa z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Za bezpieczeństwo inwestorów odpowiada natomiast KNF - dodaje Dominik Ciula, CSO Loando.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń Biuro prasowe
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku
Finanse Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?
2024-06-27 | 01:00

Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?

Jak podało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, w ramach wykorzystania środków unijnych z programów na lata 2021-2027 podpisano do 2 czerwca br. umowy na realizację 3 974

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

Handel

Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.