Komunikaty PR

Na czym polega finansowanie społecznościowe?

2022-03-30  |  10:35

Na czym polega finansowanie społecznościowe?

 

Rozpoczęcie własnej działalności wiąże się z posiadaniem odpowiedniego kapitału. Wszelkie formalności, pracownicy czy biuro wymagają konkretnego nakładu finansowego. Skąd pozyskać pieniądze, jeśli nie dysponujemy odpowiednią kwotą lub nasz pomysł na biznes należy do niszowych? Może warto skorzystać z finansowania społecznościowego, określanego również mianem crowdfundingu?

 

Gdy masz w planach własną firmę…

 

Terminu crowdfunding użyto po raz pierwszy w 2006 roku. To forma pozwalająca na uzyskanie kapitału niezbędnego do realizacji nowych pomysłów na biznes i różnego rodzaju inicjatyw. Największą popularność zyskała wśród start-upowców. Młodzi biznesmeni, bez doświadczenia w prowadzeniu własnej działalności, mają szansę na rozpoczęcie współpracy z inwestorami zainteresowanymi ich pomysłem na sukces.

 

Czy z finansowania społecznościowego mogą korzystać jedynie przedsiębiorcy? Okazuje się, że nie. Tą formą pomocy mogą również posługiwać się organizacje, osoby prywatne zbierające pieniądze na cele charytatywne bądź realizację hobby.

 

Finansowanie bez pośredników

 

Crowdfunding to zjawisko funkcjonujące bez pośredników. Przedsiębiorca otrzymuje pieniądze od inwestora najczęściej przy pomocy internetu. To właśnie w sieci ma miejsce cały proces finansowania. Wykorzystuje się do tego celu specjalne platformy społecznościowe stworzone z myślą o crowdfundingu, na których umieszcza się linki lub krótkie formy wideo przedstawiające dany pomysł. Można powiedzieć, że to swego rodzaju otwarte zaproszenie skierowane do osób myślących przedsiębiorczo i innowacyjnie.

 

Czy uzyskanie odpowiedniej kwoty jest tak proste, jakby mogło się wydawać? Okazuje się, że nie do końca. Wszystko zależy od szczodrości inwestorów. Niektóre platformy wprowadzają progi finansowe, za które inwestorzy przekazujący pieniądze, otrzymują nagrody. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że nie każdy pomysł na biznes spotka się z aprobatą.

 

Finansowanie społecznościowe a tradycyjne pożyczki

 

Finansowanie społecznościowe w znacznej mierze różni się od tradycyjnych pożyczek. Zestawienie najlepszych ofert tej formy pomocy pieniężnej można znaleźć na Chwilówki online i pożyczki przez internet - porównywarka | Loando.pl. Rzetelne porównywarki finansowe udzielają pożyczek na jasnych zasadach. Ich oprocentowanie oraz czas spłaty jest określony już na wstępie.

 

Crowdfunding pozwala na dotarcie do dużej liczby osób i możliwość dość szybkiego pozyskania gotówki. Jest to jednak metoda, która nie daje gwarancji zachowania praw autorskich do przedstawionego projektu. Pomysł udostępniony szerokiemu gronu odbiorców, może zostać skradziony i wykorzystany w niewiadomych celach. Ponadto, portale crowdfundingowe generują zyski z uzyskanych procentów. Należy wziąć ten fakt pod uwagę i dokładnie przemyśleć wszystkie za i przeciw - komentuje Dominik Ciula, CSO Loando.

 

A co z wynagrodzeniem inwestorów?

 

            Wyróżnia się cztery rodzaje crowdfundingu, które różnią się od siebie sposobem wynagrodzenia inwestorów. Finansowanie społecznościowe inwestycyjne przewiduje udziały w spółce, prawo głosu oraz prawo do dywidendy w zamian za przekazanie funduszów. Crowdfunding dotacyjny nie zakłada zwrotu na rzecz inwestora, pożyczkowy z kolei przewiduje spłatę określonej kwoty wraz z odsetkami. Finansowanie społecznościowe bazujące na nagrodach polega na tym, że inwestor otrzymuje określoną nagrodę, często o niższej wartości niż dokonana wpłata.

 

Liczba osób korzystających z crowdfundingu w Polsce rośnie w zawrotnym tempie. Jedynie w 2019 roku Polacy zainwestowali ok. 700 mln zł w innowacyjne pomysły na biznes. Tak wysoka kwota z pewnością ma związek z tym, iż finansowanie społecznościowe jest w naszym kraju w pełni legalne. Jego działanie określa ustawa z dnia 14 marca 2014 roku o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Za bezpieczeństwo inwestorów odpowiada natomiast KNF - dodaje Dominik Ciula, CSO Loando.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.