Największe ryzyka i zagrożenia w branży faktoringowej
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Jakie ryzyka może zabezpieczyć faktoring, a które ocenia faktor przed udzieleniem finansowania? Branża faktoringowa oferuje przedsiębiorstwom cenny instrument zarządzania płynnością finansową i ochrony przed opóźnionymi płatnościami, ale nie jest pozbawiona elementów ryzyka. Faktorzy muszą być przygotowani na różne wyzwania i elastyczni w dostosowywaniu się do dynamicznych warunków rynkowych. Uwzględniając ryzyko kredytowe, rynkowe, operacyjne czy regulacyjne, można skutecznie nim zarządzać. Dokładna jego analiza i dostosowanie modeli finansowania do biznesu klienta są kluczowymi czynnikami wpływającymi na korzyści wynikające ze współpracy.
W ocenie ryzyka brany jest pod uwagę model biznesowy klienta, liczba jego kontrahentów, zasięg terytorialny działalności operacyjnej, w tym podział na odbiorców krajowych i zagranicznych. Analizowany jest także przekrój portfela – czy odbiorcami są duże firmy, sieci handlowe czy jest to rozproszony zbiór mniejszych partnerów biznesowych. Czynniki wpływające na relacje faktoranta z kontrahentami są w tym wypadku mocno skorelowane z wielkością podmiotu, z którym pozostaje w relacji. Kolejnym istotnym elementem mającym wpływ na ocenę ryzyka jest to, jak kształtuje się obrót z kontrahentami, czy występuje sezonowość sprzedaży oraz czy istnieje ryzyko, że wierzytelność przestanie istnieć w trakcie procesu finansowania – poprzez realizację zwrotu, korekty lub kompensaty.
Bardzo istotny z perspektywy finansowania należności aspekt to segment, w którym działa nasz potencjalny klient. Są sektory, w których faktoring jest szczególnie obarczony ryzykiem związanym z przyjętym modelem rozliczeń. To branże, które generują faktury częściowe, uwarunkowane etapami realizacji usług umownych lub inwestycji (np. branża budowlana). Ryzyko niewypłacalności dla faktora spowodowane jest w tym wypadku charakterystyką transakcji – istnienie wierzytelności zagrożone jest prawdopodobieństwem nieodebrania takiego etapu czy wysokimi karami umownymi na przykład za nieterminową realizację etapów. Takie sytuacje skutkują brakiem zapłaty za sfinansowane przez faktora wierzytelności. Ten rodzaj działalności jest na rynku faktoringowym uznany za praktycznie niefaktorowalny – podsumowuje Dorota Dąbalewska, członkini zarządu i dyrektorka ds. ryzyka w BNP Paribas Faktoring.
Firmy rozważające usługi faktoringu często rozważają natomiast w kategorii ryzyka biznesowego ingerencję strony trzeciej w relacje z kontrahentami. Otwarta współpraca z partnerami i komunikacja udziału faktora w monitorowaniu należności nie stanowi jednak zagrożenia dla przedsiębiorstwa. Korzyścią jest istotne wsparcie, jakim jest realny dostęp do kapitału obrotowego.

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.