Nastroje konsumenckie nie w formie
Kinga Woźniakowska
W dobrym tonie. PR
kinga|prwdobrymtonie.pl| |kinga|prwdobrymtonie.pl
+48663416733
prwdobrymtonie.pl
- 15,6% - dokładnie tyle wyniosła inflacja w czerwcu 2022 r. Jest to rekordowy wynik od 25 lat. W związku z tym nawet 41% Polaków planuje zmienić swój styl życia na skromniejszy, a już teraz 64% gospodarstw domowych zauważa pogorszenie jakości swojego życia – w porównaniu z 2021 r.
- GUS odnotował w czerwcu pogorszenie się nastrojów konsumenckich, o czym świadczy bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej, który spadł do poziomu -43,8 pkt., gdzie jeszcze miesiąc temu był o 5,4 p.p. wyższy.[1]
- W drugim kwartale 2022 r. dostrzec można lekki wzrost skłonności kredytowej Polaków na zakup samochodu, aktualnie nawet 74% kupujących auto skorzystałoby z zewnętrznego finansowania. Rok temu było to blisko 79%.[2]
15,6% to inflacja, z którą Polacy mierzyli się w czerwcu tego roku. Jest to rekordowy wynik od 25 lat, co daje się odczuć w portfelach konsumentów. Nastroje nie są najlepsze, o czym świadczą m.in. niski wskaźnik ufności konsumenckiej czy liczne badania, w których Polacy deklarują spadek jakości życia, wprowadzenie zasady „less is more” lub przesuwanie zakupów w czasie, czy po prostu postawienie na skromniejszy tryb życia.
Skromniej i niepewnie
Z badania Strategy& (jednostka PwC): skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta wynika, że nawet 41% Polaków szacuje, że styl ich życia stanie się skromniejszy. Jeszcze dalej idące wnioski przynosi raport Związku Przedsiębiorstw Finansowych, z którego dowiadujemy się, że w drugim kwartale 2022 nawet o 64% więcej polskich gospodarstw domowych w stosunku do analogicznego okresu z 2021 r., zauważyło pogorszenie jakości swojego życia.
- Z pewnością jest to niepokojący trend. Przez spadek jakości życia można rozumieć ograniczenie lub wykluczenie szeregu dóbr konsumenckich – w tym tych związanych z rozwojem, edukacją, czy nawet dobrami stałymi, wśród których można wyszczególnić dom/mieszkanie, remont, samochód. Taka sytuacja w dłuższej perspektywie może się pogłębiać, a to za sprawą wysokiej inflacji, zbliżającej się do 16% czy też trudnej sytuacji geopolitycznej – mówi Nuno de Oliveira, Prezes Cofidis Polska.
W trudnej sytuacji znalazły się osoby posiadające kredyt hipoteczny. W ciągu ostatnich miesięcy stopy procentowe były podnoszone już dziesięciokrotnie. Jeszcze w październiku 2021 r. były one na poziomie 0,1%. Na początku lipca 2022 r. osiągnęły poziom 6,5%. W dużym skrócie oznacza to duży wzrost – od kilkudziesięciu do kilkuset złotych – kwoty rat kredytów.
Pogorszenie nastrojów konsumenckich
Inflacja, a co za tym idzie spadek wartości pieniądza, wzrosty cen towarów i usług, ogólnie wyższe koszty życia, a także niepewność sytuacji polityczno-gospodarczej powodują, że nastroje konsumenckie można określić jako złe. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego poziom ufności konsumenckiej spadł do poziomu -43,8 pkt., a wszystko wskazuje, że kolejne miesiące mogą wypaść jeszcze gorzej.
Pogorszenie nastrojów konsumenckich w pierwszej kolejności dotyczy wydatków, które mogłyby być zbędne, a dopiero w kolejnej fazie obejmuje produkty codziennego użytku – pierwszej potrzeby.
- Takie dane mogą wskazywać, że będziemy kupować mniej. Już teraz widać, że Polacy wdrażają zasadę „zaciskania pasa”, ale mając na uwadze też pewne opóźnienia w reagowaniu społeczeństwa na określone sytuacje, najpewniej jeszcze większych powściągliwości konsumenckich można spodziewać się w kolejnych kwartałach. Najpewniej już jesienią zobaczymy efekt kumulacji negatywnych czynników – w tym wzrostu cen energii, ogrzewania, paliwa, drożejącej żywności czy chociażby artykułów szkolnych – komentuje Marcin Szulc, Dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis.
Zakup samochodu w dobie kryzysu finansowego
Z raportu ZPF wynika, że w II kwartale 2022 r. 48,6% Polaków zadeklarowało, że w najbliższym roku poniesie więcej wydatków na dobra trwałe. Zakup samochodu planuje 11,4% respondentów, co również jest wyższym wynikiem, niż na początku roku. Jednak co warto podkreślić, z tego raportu wynika też, że 74,1% kupujących auto, planuje je sfinansować w całości lub częściowo z kredytu.
- Chęć zakupu auta w takim wysokim stopniu jest wciąż pokłosiem problemów z dostępnością pojazdów wskutek przestojów produkcyjnych (w tym związanych z brakiem półprzewodników) powstałych w pandemii. Wciąż rynek boryka się z niewystarczającą podażą, co ma swoje odzwierciedlenie w badaniach. Istotne jest to, jakie samochody interesują konsumentów. Z naszych danych wynika, że Polacy teraz sięgają po starsze auta - co ma stanowić swojego rodzaju oszczędność – też zważywszy na rosnące ceny pojazdów – tłumaczy Marcin Szulc z Cofidis Polska. – Natomiast tak wysokie zainteresowanie finansowaniem zakupu na kredyt, może oznaczać brak wystarczających oszczędności, chęć kupienia samochodu z wyższej półki cenowej, niż pierwotnie zakładana czy też potraktowanie takiego zakupu jako inwestycję – dodaje Marcin Szulc.
[1] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/koniunktura/koniunktura/koniunktura-konsumencka-czerwiec-2022-roku,1,112.html
[2] https://zpf.pl/pliki/informacjasygnalna/sygnalna_zpfirg_202204.pdf
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.