Nowe technologie a sektor finansowy. Wyzwanie dla tradycyjnych modeli biznesu
2pr
ul. Długa 29
00-238 Warszawa
bartosz.sosnowka|dwapiar.pl| |bartosz.sosnowka|dwapiar.pl
517476361
dwapiar.pl
Działające na rynku firmy FinTech stanowią szczególną kategorię finansowych instytucji pozabankowych. Ich wiodącą cechą jest wykorzystanie nowoczesnych i zaawansowanych technologii komputerowych oraz sieciowych do projektowania usług i dodawania nowych ogniw w łańcuchu wartości. Bez Internetu oraz transformacji cyfrowej, a także nowych doświadczeń, nawyków i zaufania ze strony konsumentów, świadczenie tych usług nie byłoby możliwe.
Dzięki technologii ICT czy zaawansowanemu oprogramowaniu, sektor FinTech oferuje szeroki wachlarz usług, jak między innymi usługi bankowe, inwestycyjne, ubezpieczeniowe czy płatnicze. Wykorzystuje tym samym obszar pozostawiony przez tradycyjne podmioty lub zagospodarowany wyłącznie pobieżnie. Na firmy FinTech można spojrzeć również w kontekście przenikania się sektora finansowego i niefinansowego, generowania innowacji finansowych, a także poszukiwania odpowiedzi na potrzeby konsumentów nowej generacji w zakresie realizacji szybkich oraz wygodnych płatności.
Nie bez znaczenia jest również fakt, że w ujęciu globalnym dynamika oraz wartość inwestycji w cały sektor FinTech tylko w ubiegłym roku wzrosła niemal we wszystkich obszarach rynku. Jak wynika z raportu CB Insights, kwota inwestycji kapitału venture capital w branżę finansowych technologii w 2021 roku wyniosła prawie 132 mld USD. To wzrost o ponad 2,5 razy rok do roku, co świadczy o olbrzymim potencjale innowacyjnych narzędzi oraz usług z tego obszaru.
FinTechy musiały bardzo szybko reagować na zmiany wywołane przez pandemię. Nie wszystkim podmiotom udało się skutecznie zaadaptować do zupełnie nowej rzeczywistości. Poza ewolucją systemów pracy, kluczowa była właściwa diagnoza nastrojów panujących wśród konsumentów. Decyzje inwestycyjne zostały odłożone w czasie w wyniku niepewności rynkowej. Wszyscy potrzebowaliśmy natomiast rozwiązań zdalnych oraz w pełni cyfrowych, dlatego standardem stały się między innymi umowy kredytowe podpisywane na odległość, zdalna, a zarazem zaawansowana weryfikacja wiarygodności pożyczkobiorców czy swoisty boom na odroczone płatności, który z kolei był pochodną dynamicznych wzrostów w sektorze e-commerce – mówi Agata Lejman, Marketing Manager w AIQLabs, właściciela marek SuperGrosz i „Kupuj Teraz – zapłać później”.
Analiza CB Insights wskazuje, że FinTechy stały się również pod względem udziału w całkowitej wartości finansowania start'upów na świecie największym segmentem rynku, który przyciągnął 21% wartości inwestycji.
Technologie finansowe od lat wywierają wpływ na sektor bankowy. Kształtowanie rynku usług finansowych dotyka zarówno metod prowadzenia biznesu, jak i obsługi klientów. Szczególnie od wybuchu pandemii, FinTech wprost przyczynił się do wzrostu transakcji elektronicznych, w szerokim zakresie zmieniając podejście konsumentów do zakupów gotówkowych.
Płatności drogą internetową to jednak tylko niewielki obszar zaangażowania firm FinTech w rozwój innowacyjnych narzędzi finansowych. Niezależnie od sytuacji pandemicznej, przyszłość należy do zupełnie bezobsługowych konceptów, pozwalających w pełni cyfryzować metody płatności za pomocą smartfonów, smartwatchów oraz podzielonych metod płatności. Kolejnym krokiem jest przechowywanie, zabezpieczenie i obsługa płatności dzięki technologii blockchain czy kryptowalutom, które coraz mocniej przebijają się w świadomości zaawansowanego technologicznie pokolenia konsumentów.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.