Łódź coraz popularniejsza wśród inwestorów
Coraz więcej inwestorów decyduje się na zakup mieszkań pod najem w Łodzi – zauważa Horyzont Inwestycji, ekspert od rynku nieruchomości. Przeszkody nie stanowi niepewna sytuacja na rynku. Zdaniem specjalistów, stopa zwrotu z inwestycji w lokale w Łodzi jest wyższa niż w innych miastach. W związku z rozwojem tej miejscowości, na popularności wśród przedsiębiorców zyskują także eko inwestycje, w tym stacje do ładowania pojazdów. Ten rynek dynamicznie się rozwija, a badania pokazują, że 29,4% Polaków rozważa zakup samochodu elektrycznego[1]. Rozwój miasta cechuje się zwiększoną liczbą obiektów turystycznych, jak hotele, a te – w niedalekiej przyszłości – będą zmuszone inwestować w elektromobilność i stacje do ładowania samochodów.
„Moda na Łódź” – tak ekspert nieruchomości określa zainteresowanie inwestorów i konsumentów tym miastem. W ubiegłym roku ceny za metr kwadratowy lokalu wzrosły o 20%. Mimo tego, apetyt inwestorów na nieruchomości w Łodzi rośnie – są one nadal znacząco tańsze niż w Warszawie, a inwestycja daje większy zwrot z najmu niż w przypadku mieszkań w stolicy Polski.
Łódź na topie. Nie zawsze tak było
Do niedawna Łódź była omijana przez inwestorów w nieruchomości. Lokale odbiegały cenowo od reszty Polski. Sytuacja zmieniła się diametralnie. W 2021 roku Łódź była w czołówce miast, w których ceny lokali rosły najszybciej. Średni koszt m2 u deweloperów w ubiegłym roku wynosił 8 155 złotych, a w 2019 roku – 5 728 złotych. Sytuacja nie umknęła uwadze inwestorów.
– Łódź bardzo się zmienia. Prowadzone są ciekawe inicjatywy, jak rewitalizacja kamienic, w których oprócz miasta uczestniczą również prywatni inwestorzy. Ale i też sam rynek się zmienia właśnie pod kątem inwestowania pod wynajem długo i krótkoterminowych. Łódź jest również świetnym miejscem wypadowym, położonym w niedalekiej odległości od Warszawy. Dzięki dobrej komunikacji można szybko podróżować między stolicą a Łodzią. Coraz więcej turystów przyjeżdża do miasta, a główna ulica Piotrkowska stanowi znaną w całej Polsce atrakcję – mówi Marcin Kuryło z Horyzontu Inwestycji.
Łódź to także miasto akademickie, w którym jest 19 uczelni wyższych. Studiuje na nich ponad 60 tysięcy osób. W ostatnim czasie powstaje wiele inwestycji deweloperskich ukierunkowanych na wynajem bądź sprzedaż lokali adresowanych do tej grupy odbiorców, czyli do studentów.
Duża stopa zwrotu z inwestycji
Łódź nie została do końca odkryta przez inwestorów. Cena metra kwadratowego mieszkania waha się na poziomie cen miast średnich, a nie dużych, do jakich niewątpliwie należy Łódź.
– Łódź to czwarte miasto co do wielkości w Polsce i ma ogromny potencjał. Dynamiczny rozwój rynku najmu ma związek z dużą liczbą studentów, a także pracowników zagranicznych, którzy są zatrudnieni w korporacjach. Miasto słynie ze swojej poprzemysłowej architektury i tym także przyciąga turystów oraz inwestorów. Znajdziemy tam zabytkowe fabryki i wille, a także wielkomiejskie kamienice, które są sukcesywnie rewitalizowane – dodaje Marcin Kuryło z Horyzontu Inwestycji.
Miasto uznawane jest także za centrum biznesowo-konferencyjne. Świetna lokalizacja i komunikacja sprawiają, że w Łodzi odbywają się zarówno międzynarodowe wydarzenia kulturalne, jak i biznesowe. Eksperci Horyzontu Inwestycji są zdania, że w związku z rozwojem miasta coraz więcej hoteli postawi na eko rozwiązania. Takim niewątpliwie są stacje do ładowania samochodów elektrycznych. To pewna inwestycja o dobrej stopie zwrotu. Co trzeci badany Polak twierdzi, że w jego miejscowości nie ma możliwości ładowania auta elektrycznego[2]. To znak dla inwestorów, że na rynku pojawia się obszar do zagospodarowania.
[1] Barometr Nowej Mobilności 2020/21, PSPA
[2] Barometr Nowej Mobilności 2020/21, PSPA

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.