Łódź coraz popularniejsza wśród inwestorów
Coraz więcej inwestorów decyduje się na zakup mieszkań pod najem w Łodzi – zauważa Horyzont Inwestycji, ekspert od rynku nieruchomości. Przeszkody nie stanowi niepewna sytuacja na rynku. Zdaniem specjalistów, stopa zwrotu z inwestycji w lokale w Łodzi jest wyższa niż w innych miastach. W związku z rozwojem tej miejscowości, na popularności wśród przedsiębiorców zyskują także eko inwestycje, w tym stacje do ładowania pojazdów. Ten rynek dynamicznie się rozwija, a badania pokazują, że 29,4% Polaków rozważa zakup samochodu elektrycznego[1]. Rozwój miasta cechuje się zwiększoną liczbą obiektów turystycznych, jak hotele, a te – w niedalekiej przyszłości – będą zmuszone inwestować w elektromobilność i stacje do ładowania samochodów.
„Moda na Łódź” – tak ekspert nieruchomości określa zainteresowanie inwestorów i konsumentów tym miastem. W ubiegłym roku ceny za metr kwadratowy lokalu wzrosły o 20%. Mimo tego, apetyt inwestorów na nieruchomości w Łodzi rośnie – są one nadal znacząco tańsze niż w Warszawie, a inwestycja daje większy zwrot z najmu niż w przypadku mieszkań w stolicy Polski.
Łódź na topie. Nie zawsze tak było
Do niedawna Łódź była omijana przez inwestorów w nieruchomości. Lokale odbiegały cenowo od reszty Polski. Sytuacja zmieniła się diametralnie. W 2021 roku Łódź była w czołówce miast, w których ceny lokali rosły najszybciej. Średni koszt m2 u deweloperów w ubiegłym roku wynosił 8 155 złotych, a w 2019 roku – 5 728 złotych. Sytuacja nie umknęła uwadze inwestorów.
– Łódź bardzo się zmienia. Prowadzone są ciekawe inicjatywy, jak rewitalizacja kamienic, w których oprócz miasta uczestniczą również prywatni inwestorzy. Ale i też sam rynek się zmienia właśnie pod kątem inwestowania pod wynajem długo i krótkoterminowych. Łódź jest również świetnym miejscem wypadowym, położonym w niedalekiej odległości od Warszawy. Dzięki dobrej komunikacji można szybko podróżować między stolicą a Łodzią. Coraz więcej turystów przyjeżdża do miasta, a główna ulica Piotrkowska stanowi znaną w całej Polsce atrakcję – mówi Marcin Kuryło z Horyzontu Inwestycji.
Łódź to także miasto akademickie, w którym jest 19 uczelni wyższych. Studiuje na nich ponad 60 tysięcy osób. W ostatnim czasie powstaje wiele inwestycji deweloperskich ukierunkowanych na wynajem bądź sprzedaż lokali adresowanych do tej grupy odbiorców, czyli do studentów.
Duża stopa zwrotu z inwestycji
Łódź nie została do końca odkryta przez inwestorów. Cena metra kwadratowego mieszkania waha się na poziomie cen miast średnich, a nie dużych, do jakich niewątpliwie należy Łódź.
– Łódź to czwarte miasto co do wielkości w Polsce i ma ogromny potencjał. Dynamiczny rozwój rynku najmu ma związek z dużą liczbą studentów, a także pracowników zagranicznych, którzy są zatrudnieni w korporacjach. Miasto słynie ze swojej poprzemysłowej architektury i tym także przyciąga turystów oraz inwestorów. Znajdziemy tam zabytkowe fabryki i wille, a także wielkomiejskie kamienice, które są sukcesywnie rewitalizowane – dodaje Marcin Kuryło z Horyzontu Inwestycji.
Miasto uznawane jest także za centrum biznesowo-konferencyjne. Świetna lokalizacja i komunikacja sprawiają, że w Łodzi odbywają się zarówno międzynarodowe wydarzenia kulturalne, jak i biznesowe. Eksperci Horyzontu Inwestycji są zdania, że w związku z rozwojem miasta coraz więcej hoteli postawi na eko rozwiązania. Takim niewątpliwie są stacje do ładowania samochodów elektrycznych. To pewna inwestycja o dobrej stopie zwrotu. Co trzeci badany Polak twierdzi, że w jego miejscowości nie ma możliwości ładowania auta elektrycznego[2]. To znak dla inwestorów, że na rynku pojawia się obszar do zagospodarowania.
[1] Barometr Nowej Mobilności 2020/21, PSPA
[2] Barometr Nowej Mobilności 2020/21, PSPA

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.