Polacy o finansach rozmawiają na Twitterze. Nowe dane SentiOne
Kategoria finansów i ubezpieczeń jest na 5. miejscu wśród tematów najczęściej poruszanych przez polskich Internautów w 2021 r. W komunikacji ze strony firm z sektora bankowości największe zainteresowanie budzą działania CSR oraz komunikacja ekspercka na Twitterze. Polski SentiOne po raz piąty prezentuje ranking Social Index, który, dzięki użyciu zaawansowanej sztucznej inteligencji, pozwala porównać popularność wśród Internautów największych firm, w tym z branży finansowej oraz ubezpieczeniowej, obecnych na polskich rynku.
SentiOne, polska firma wspierająca marki w monitoringu Internetu i automatyzacji obsługi klienta z pomocą zaawansowanej sztucznej inteligencji, opracowała autorski wzór, kompilujący najważniejsze parametry: liczbę wzmianek i artykułów o danej marce, liczbę ich udostępnień i retweetów oraz wydźwięk wypowiedzi na jej temat. Algorytmy SentiOne codziennie analizują ponad 40 mln wypowiedzi z domen publicznych z całego świata i są w stanie rozpoznać ludzkie intencje z trafnością na poziomie 96 proc., a także wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Efektem ich pracy jest Social Index 2021, który pozwala na porównanie ze sobą internetowej obecności największych firm na polskim rynku w ciągu całego ostatniego roku. W tegorocznym raporcie SentiOne wskazał 10 kategorii: AGD, eCommerce - sklepy internetowe, Finanse - bankowość, ubezpieczenia i płatności, Moda, Motoryzacja, RTV, Seriale, Telekomunikacja - sieci operatorów komórkowych, Zdrowie i uroda oraz Żywność i napoje.
Finanse w TOP5 najpopularniejszych tematów w 2021 r.
Kategoria finansów i ubezpieczeń zajmuje 5. miejsce wśród tematów najczęściej poruszanych przez polskich Internautów w 2021 r. Niemal 70 proc. dyskutujących stanowili mężczyźni. Jest to kategoria dość mocno związana z polityką i wahaniami społecznymi, czego przejawem jest między innymi jej duża popularność na Twitterze, portalu mocno przesiąkniętym tematami politycznymi i gospodarczymi. To właśnie tam najczęściej wzmiankowano firmy z sektora bankowości i ubezpieczeń, ale nie tylko. Analiza jakościowa pokazuje, że poza social mediami PR-owcy powinni monitorować także portale - nie tylko te branżowe. Potencjalnie kryzysogennym źródłem może bowiem okazać się mocny dla kategorii Wykop, na którym użytkownicy chętnie tropią afery gospodarcze, finansowe nadużycia i fałszywe promocje - mówi Martyna Gostomska, Product Owner w SentiOne.
Społeczne zaangażowanie biznesu i komunikacja ekspercka się opłacają
W tej kategorii wyraźnie widać, jak bardzo opłacają się działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. W przypadku lidera kategorii - Mastercard - aż 81 proc. ze 111 tys. wzmianek na temat marki zawierało hasztag #MastercardGrazWOSP. Drugie miejsce pod względem Social Index zajęło PKO BP, a na trzecim uplasował się operator płatności PayPal, którego popularność odzwierciedla rosnący trend finansowania społecznego. Pod zdjęciami i filmami w sieci coraz częściej pojawiają się informacje, jak obserwujący mogą wesprzeć finansowo internetowych twórców.
Natomiast na przykładzie mBanku i PKO S.A., które zajęły odpowiednio 4. i 5. miejsce, widać znaczenie komunikacji eksperckiej. Twitterowe konta mBank Research i Analizy Pekao cieszą się sporym zainteresowaniem inwestorów i są często wzmiankowane, a obserwujących mają więcej, niż główne profile tych banków.
Motoryzacja - przede wszystkim bezpieczeństwo
Z punktu widzenia branży ubezpieczeniowej ciekawa może być też ogromna popularność tematyki motoryzacyjnej, która przez cały rok niezmiennie utrzymywała się na pierwszy miejscu w rankingu internetowej popularności. Duża część rozmów dotyczyła bezpieczeństwa na drogach oraz wypadków samochodowych. Szczególne emocje budziły wypadki z udziałem osób publicznych. Pierwsze miejsce pod względem Social Index w tej kategorii zajmuje BMW, drugie Mercedes, a trzecie Volkswagen.
Drugą kategorią pod względem popularności w polskim Internecie 2021 r. była branża RTV, a trzecią sklepy internetowe. Tutaj wciąż widać było spore zainteresowanie debiutem giełdowym Allegro, który miał miejsce jeszcze w październiku 2020 r. Czwarte miejsce zajęła kategoria żywność i napoje, bardzo często omawiana w kontekście podatku cukrowego, wprowadzonego w styczniu 2021 r. Najwięcej wypowiedzi o pozytywnym wydźwięku zanotowały branże AGD, zdrowie i uroda oraz moda. Z kolei największy odsetek negatywnych wypowiedzi dotyczył branży telekomunikacyjnej. Internauci często skarżyli się na poziom obsługi klienta, niejasne oferty i zapisy umów oraz problemy techniczne.
Użytkownicy Internetu w Polsce stanowią już 87 proc. populacji, a mediów społecznościowych 72 proc., jak podaje w swoim raporcie kanadyjska agencja Hootsuite. W Internecie Polacy spędzają średnio ponad 6,5 godziny dziennie. Do szukania informacji o firmach i produktach social media wykorzystuje 37 proc. polskich Internautów, a już 38 proc. korzysta z Internetu do zarządzania swoimi finansami i oszczędnościami - to o 9 punktów procentowych więcej, niż wynosi średnia światowa. Dla firm, również tych z sektora finansów, prowadzenie aktywnej i atrakcyjnej komunikacji w Internecie jest więc kluczowe.
Z całym raportem Social Index 2021 można zapoznać się tutaj: https://sentione.com/pl/zasoby/social-index

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie

Jak zapewnić bezpieczne transakcje w swoim sklepie online?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.