Polacy o finansach rozmawiają na Twitterze. Nowe dane SentiOne
Kategoria finansów i ubezpieczeń jest na 5. miejscu wśród tematów najczęściej poruszanych przez polskich Internautów w 2021 r. W komunikacji ze strony firm z sektora bankowości największe zainteresowanie budzą działania CSR oraz komunikacja ekspercka na Twitterze. Polski SentiOne po raz piąty prezentuje ranking Social Index, który, dzięki użyciu zaawansowanej sztucznej inteligencji, pozwala porównać popularność wśród Internautów największych firm, w tym z branży finansowej oraz ubezpieczeniowej, obecnych na polskich rynku.
SentiOne, polska firma wspierająca marki w monitoringu Internetu i automatyzacji obsługi klienta z pomocą zaawansowanej sztucznej inteligencji, opracowała autorski wzór, kompilujący najważniejsze parametry: liczbę wzmianek i artykułów o danej marce, liczbę ich udostępnień i retweetów oraz wydźwięk wypowiedzi na jej temat. Algorytmy SentiOne codziennie analizują ponad 40 mln wypowiedzi z domen publicznych z całego świata i są w stanie rozpoznać ludzkie intencje z trafnością na poziomie 96 proc., a także wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Efektem ich pracy jest Social Index 2021, który pozwala na porównanie ze sobą internetowej obecności największych firm na polskim rynku w ciągu całego ostatniego roku. W tegorocznym raporcie SentiOne wskazał 10 kategorii: AGD, eCommerce - sklepy internetowe, Finanse - bankowość, ubezpieczenia i płatności, Moda, Motoryzacja, RTV, Seriale, Telekomunikacja - sieci operatorów komórkowych, Zdrowie i uroda oraz Żywność i napoje.
Finanse w TOP5 najpopularniejszych tematów w 2021 r.
Kategoria finansów i ubezpieczeń zajmuje 5. miejsce wśród tematów najczęściej poruszanych przez polskich Internautów w 2021 r. Niemal 70 proc. dyskutujących stanowili mężczyźni. Jest to kategoria dość mocno związana z polityką i wahaniami społecznymi, czego przejawem jest między innymi jej duża popularność na Twitterze, portalu mocno przesiąkniętym tematami politycznymi i gospodarczymi. To właśnie tam najczęściej wzmiankowano firmy z sektora bankowości i ubezpieczeń, ale nie tylko. Analiza jakościowa pokazuje, że poza social mediami PR-owcy powinni monitorować także portale - nie tylko te branżowe. Potencjalnie kryzysogennym źródłem może bowiem okazać się mocny dla kategorii Wykop, na którym użytkownicy chętnie tropią afery gospodarcze, finansowe nadużycia i fałszywe promocje - mówi Martyna Gostomska, Product Owner w SentiOne.
Społeczne zaangażowanie biznesu i komunikacja ekspercka się opłacają
W tej kategorii wyraźnie widać, jak bardzo opłacają się działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. W przypadku lidera kategorii - Mastercard - aż 81 proc. ze 111 tys. wzmianek na temat marki zawierało hasztag #MastercardGrazWOSP. Drugie miejsce pod względem Social Index zajęło PKO BP, a na trzecim uplasował się operator płatności PayPal, którego popularność odzwierciedla rosnący trend finansowania społecznego. Pod zdjęciami i filmami w sieci coraz częściej pojawiają się informacje, jak obserwujący mogą wesprzeć finansowo internetowych twórców.
Natomiast na przykładzie mBanku i PKO S.A., które zajęły odpowiednio 4. i 5. miejsce, widać znaczenie komunikacji eksperckiej. Twitterowe konta mBank Research i Analizy Pekao cieszą się sporym zainteresowaniem inwestorów i są często wzmiankowane, a obserwujących mają więcej, niż główne profile tych banków.
Motoryzacja - przede wszystkim bezpieczeństwo
Z punktu widzenia branży ubezpieczeniowej ciekawa może być też ogromna popularność tematyki motoryzacyjnej, która przez cały rok niezmiennie utrzymywała się na pierwszy miejscu w rankingu internetowej popularności. Duża część rozmów dotyczyła bezpieczeństwa na drogach oraz wypadków samochodowych. Szczególne emocje budziły wypadki z udziałem osób publicznych. Pierwsze miejsce pod względem Social Index w tej kategorii zajmuje BMW, drugie Mercedes, a trzecie Volkswagen.
Drugą kategorią pod względem popularności w polskim Internecie 2021 r. była branża RTV, a trzecią sklepy internetowe. Tutaj wciąż widać było spore zainteresowanie debiutem giełdowym Allegro, który miał miejsce jeszcze w październiku 2020 r. Czwarte miejsce zajęła kategoria żywność i napoje, bardzo często omawiana w kontekście podatku cukrowego, wprowadzonego w styczniu 2021 r. Najwięcej wypowiedzi o pozytywnym wydźwięku zanotowały branże AGD, zdrowie i uroda oraz moda. Z kolei największy odsetek negatywnych wypowiedzi dotyczył branży telekomunikacyjnej. Internauci często skarżyli się na poziom obsługi klienta, niejasne oferty i zapisy umów oraz problemy techniczne.
Użytkownicy Internetu w Polsce stanowią już 87 proc. populacji, a mediów społecznościowych 72 proc., jak podaje w swoim raporcie kanadyjska agencja Hootsuite. W Internecie Polacy spędzają średnio ponad 6,5 godziny dziennie. Do szukania informacji o firmach i produktach social media wykorzystuje 37 proc. polskich Internautów, a już 38 proc. korzysta z Internetu do zarządzania swoimi finansami i oszczędnościami - to o 9 punktów procentowych więcej, niż wynosi średnia światowa. Dla firm, również tych z sektora finansów, prowadzenie aktywnej i atrakcyjnej komunikacji w Internecie jest więc kluczowe.
Z całym raportem Social Index 2021 można zapoznać się tutaj: https://sentione.com/pl/zasoby/social-index
Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
Co dalej z wykorzystaniem funduszy unijnych w ramach FENG 2021-2027?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.