Polacy wciąż nie myślą o oszczędzaniu na emeryturę
Z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych, dotyczącego rynku consumer finance, wynika że Polacy wciąż nie oszczędzają na swoją emeryturę. Na koniec 2021 roku tylko 11,4 proc. ankietowanych deklarowało, że oszczędza na ten cel. Priorytetem co do celów oszczędzania był wypoczynek (38,7 proc.), remont domu lub mieszkania (36,5 proc.), zakup dóbr trwałych (26,1 proc.) czy zakup samochodu (25,0 proc.). Na podstawie ujawnionych danych można postawić jednoznaczny wniosek o tym, iż w polskich gospodarstwach domowych nadal dominuje spojrzenie krótkoterminowe.
Mimo, że oszczędzanie na emeryturę zajmuje jedno z najniższych miejsc w rankingu, warto zaznaczyć, że w średnim terminie można zaobserwować trend wzrostowy - w 2008 roku oszczędzanie na ten cel deklarowało 2,5 proc. respondentów, w 2018 roku już 7,3 proc., a w 2021 roku 11,4 proc.
Emeryturę jako cel oszczędzania w 2021 roku, najczęściej deklarowali mężczyźni (69,2 proc.). Zgodnie z badaniami prowadzonymi przez ZPF i IRG SGH, oszczędzanie na emeryturę najczęściej wskazywały osoby w wieku 30–49 lat (58,5 proc.). Ponad połowę (52,7 proc.) z tych, którzy za cel oszczędzania stawiają emeryturę, stanowią osoby z wykształceniem wyższym. Aż 52,4 proc. gospodarstw domowych oszczędzających na emeryturę żyje w dużym mieście, a ponad dwa razy mniej (22,6 proc.) w średnim mieście. Wreszcie, głównym źródłem dochodów takich gospodarstw jest najczęściej praca na stanowisku nierobotniczym (46,9 proc.) lub robotniczym (36,9 proc.), a dochód przypadający na osobę w przeważającej części (55,0 proc.) gospodarstw przekracza 1400 zł.

Siła kobiet w biznesie: Anna Górecka-Kuczmowska na czele finansów i księgowości w Thompson&Stein

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności
Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Handel
Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.