Polacy wciąż nie myślą o oszczędzaniu na emeryturę
Z badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych, dotyczącego rynku consumer finance, wynika że Polacy wciąż nie oszczędzają na swoją emeryturę. Na koniec 2021 roku tylko 11,4 proc. ankietowanych deklarowało, że oszczędza na ten cel. Priorytetem co do celów oszczędzania był wypoczynek (38,7 proc.), remont domu lub mieszkania (36,5 proc.), zakup dóbr trwałych (26,1 proc.) czy zakup samochodu (25,0 proc.). Na podstawie ujawnionych danych można postawić jednoznaczny wniosek o tym, iż w polskich gospodarstwach domowych nadal dominuje spojrzenie krótkoterminowe.
Mimo, że oszczędzanie na emeryturę zajmuje jedno z najniższych miejsc w rankingu, warto zaznaczyć, że w średnim terminie można zaobserwować trend wzrostowy - w 2008 roku oszczędzanie na ten cel deklarowało 2,5 proc. respondentów, w 2018 roku już 7,3 proc., a w 2021 roku 11,4 proc.
Emeryturę jako cel oszczędzania w 2021 roku, najczęściej deklarowali mężczyźni (69,2 proc.). Zgodnie z badaniami prowadzonymi przez ZPF i IRG SGH, oszczędzanie na emeryturę najczęściej wskazywały osoby w wieku 30–49 lat (58,5 proc.). Ponad połowę (52,7 proc.) z tych, którzy za cel oszczędzania stawiają emeryturę, stanowią osoby z wykształceniem wyższym. Aż 52,4 proc. gospodarstw domowych oszczędzających na emeryturę żyje w dużym mieście, a ponad dwa razy mniej (22,6 proc.) w średnim mieście. Wreszcie, głównym źródłem dochodów takich gospodarstw jest najczęściej praca na stanowisku nierobotniczym (46,9 proc.) lub robotniczym (36,9 proc.), a dochód przypadający na osobę w przeważającej części (55,0 proc.) gospodarstw przekracza 1400 zł.

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

K. Gawkowski: Polska w cyfrowej transformacji gospodarki awansowała do pierwszej ligi w Europie. 2,8 mld zł z KPO jeszcze ten proces przyspieszy
Uruchomiony na początku lipca przez Ministerstwo Cyfryzacji i BGK program „KPO: Pożyczka na cyfryzację” cieszy się dużym zainteresowaniem. Samorządy, uczelnie oraz firmy mogą wnioskować o wsparcie finansowe dla inwestycji w transformację cyfrową, m.in. modernizację infrastruktury czy cyberbezpieczeństwo. W sumie na ten cel trafi 2,8 mld zł (650 mln euro). Ze względu na krótki czas naboru obie instytucje organizują w poszczególnych województwach warsztaty dla wnioskodawców, które mają rozwiać ich wątpliwości przy przygotowywaniu wniosków.
Prawo
Koszty certyfikacji wyrobów medycznych sięgają milionów euro. Pacjenci mogą stracić dostęp do wyrobów ratujących życie

Od 2027 roku wszystkie firmy produkujące wyroby medyczne w Unii Europejskiej będą musiały posiadać certyfikat zgodności z rozporządzeniem MDR (Medical Devices Regulation). Nowe przepisy wprowadzają dużo ostrzejsze wymagania w zakresie dokumentacji, badań klinicznych oraz procedur certyfikacyjnych. Branża ostrzega, że część małych i średnich producentów nie zdąży się dostosować. Problemem jest także wysoki koszt i długi czas uzyskiwania certyfikatów. W konsekwencji z rynku mogą zniknąć urządzenia ratujące życie.
Infrastruktura
Nowe przepisy o ochronie ludności cywilnej wprowadzają obowiązkowe elastyczne zbiorniki na wodę. Mają one służyć w razie suszy, pożarów czy wybuchu wojny

Samorządy będą musiały posiadać m.in. elastyczne zbiorniki na wodę pitną i przenośne magazyny wody przeciwpożarowej. To element odpowiedniego przygotowania zasobów na wypadek sytuacji kryzysowych, kataklizmów czy wybuchu konfliktu, wprowadzony nowymi przepisami o ochronie ludności. Eksperci podkreślają, że tego typu rozwiązania to innowacyjne produkty, które nie tylko ułatwiają logistykę w sytuacjach kryzysowych, ale także mogą znacząco skrócić czas reakcji służb ratunkowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.