Komunikaty PR

Polaków stosunek do oszczędzania

2022-01-19  |  13:20
Biuro prasowe

Rosnąca inflacja i niepewność wywołana wciąż trwającą pandemią powinny skłaniać konsumentów do bardziej ostrożnego planowania domowych finansów i regularnego gromadzenia oszczędności. Jednak czy tak jest w istocie? Najnowszy PAYBACK Opinion Poll sprawdza, jakie mamy podejście do oszczędzania, ile zwykle odkładamy oraz jak oceniamy naszą sytuację finansową.

 

Domowe finanse? Nie jest źle, ale mogłoby być lepiej

Swoją sytuację finansową na ogół oceniamy jako średnią – tak wskazała połowa badanych, którzy wzięli w ankiecie PAYBACK Opinion Poll. Na dobry stan domowych finansów wskazuje niemal co trzeci ankietowany, a jednoznacznie jako zły ocenia go tylko co dziesiąty respondent. 

Ponadto, zdaniem blisko 50% uczestników badania PAYBACK, ich sytuacja finansowa przez ostatnie pół roku pozostała bez zmian, a w przypadku 13% ankietowanych poprawiła się. Zgoła inna opinię ma jednak 38% respondentów, którzy oceniają ją jako gorszą. W przypadku 60% ankietowanych z tej grupy powodem jest rosnąca inflacja, 12% wskazuje na negatywny wpływ trwającej pandemii, a co dziesiąty – na niekorzystne zmiany w zawodowym życiu, np. utratę pracy. 

Inflacja to jedno z najpoważniejszych zmartwień Polaków. Blisko połowa respondentów zamierza z tego powodu ograniczyć swoje wydatki, a 12% zamierza nawet zmienić pracę na lepiej płatną, aby poradzić sobie z coraz wyższymi kosztami życia. Tym bardziej że zdecydowana większość ankietowanych, bo 82%, spodziewa się dalszego wzrostu cen – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, Dyrektor Marketingu w PAYBACK Polska. 

Niepewnością mogą również napawać zmiany związane z wprowadzeniem Polskiego Ładu. Co trzeci respondent nie wie jeszcze, jak nowe regulacje przełożą się na jego wynagrodzenie, co czwarty badany obawia się, że jego zarobki zmaleją, a tylko co dziesiąty spodziewa się ich wzrostu. Jednocześnie, zdaniem prawie 30% ankietowanych Polski Ład nie wpłynie na wysokość ich pensji.

 

Zwykle odkładamy po kilkaset złotych

Jeśli chodzi o stosunek do oszczędzania – szala nieznacznie, ale jednak przesuwa się w stronę tej grupy Polaków (55%), która deklaruje, że oszczędności posiada. Z kolei 45% przyznaje, że nie ma żadnej poduszki finansowej. Powodem są najczęściej zbyt niskie zarobki w stosunku do wysokości wydatków, na co wskazuje aż 73% ankietowanych w tej grupie. Tym bardziej że większość respondentów PAYBACK Opinion Poll posiada różnego rodzaju zobowiązania finansowe. Najczęściej są to kredyty konsumpcyjne lub hipoteczne, które wskazało odpowiednio 40% i 23% ankietowanych. 

Ci z nas, którzy oszczędzają, zazwyczaj robią to, gdy pojawią się finansowe nadwyżki – tak wskazało 57% respondentów. Z kolei 43% ankietowanych stara się odkładać co miesiąc stałą kwotę. 

Średnio, miesięcznie udaje się im odłożyć między 201 a 500 PLN (30% respondentów), między 101 a 200 PLN (20%) lub 501 – 1000 PLN (19%).

Powody, dla których oszczędzamy są rozmaite. Najczęściej robimy to, aby zabezpieczyć się na wypadek niespodziewanych wydatków (17%), zbierając na wakacyjny wyjazd (14%), zakup nieruchomości (13%) lub remont (10%).

 

Oszczędzanie weszło nam w krew?

Nasz stosunek do oszczędzania jest najczęściej neutralny – dla blisko połowy jest to po prostu nawyk. Z kolei 27% ankietowanych traktuje to jako przykry obowiązek, a co czwarty respondent… oszczędzać lubi. 

Ostrożnym optymizmem napawa fakt, że prawie 60% respondentów ocenia wysokość swoich oszczędności jako bardzo lub relatywnie satysfakcjonującą, w przeciwieństwie do 41% badanych, którzy nie są zadowoleni z ilości środków, jakie do tej pory zebrali. 

A jak w tym roku zamierzamy gromadzić pieniądze? Podobny odsetek ankietowanych albo będzie odkładać gotówkę (36%), albo skorzysta z tradycyjnego konta oszczędnościowego (31%). Najmniej popularną formą oszczędzania będą lokaty terminowe, fundusze emerytalne, akcje, fundusze inwestycyjne i obligacje skarbowe, które zaznaczyło po kilka procent badanych. Jednocześnie 21% respondentów nie zamierza w tym roku w ogóle oszczędzać. 

 

Początek roku to ambitne postanowienia

Najnowszy PAYBACK Opinion Poll pytał respondentów nie tylko oszczędzanie, ale i ich stosunek do noworocznych postanowień. Okazuje się, że w tej kwestii Polacy są bardzo sceptyczni. Aż 60% z nas nie ma w tym roku żadnych postanowień. Ci nieco bardziej optymistyczni i mający wiarę w swoją konsekwencję, planują skupić się w nadchodzących miesiącach na swoim zdrowiu (17%), uprawianiu sportu (13%), wyglądzie i dbaniu o siebie oraz oczywiście – gromadzeniu oszczędności (po 11%). Co ważne, aż 63% osób z tej grupy ankietowanych deklaruje, że zazwyczaj udaje im się osiągnąć swoje noworoczne cele. 
 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 4-5 stycznia 2022 r. metodą ankiety online na grupie 845 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.