Polki 2022 – jaki obraz kobiet rysuje się na podstawie danych w bazie dłużników?
- Przeciętne zadłużenie kobiety w bazie dłużników ERIF wynosi ponad 10,8 tys. zł.
- Spośród blisko 5 mln konsumentów w bazie biura informacji gospodarczej ERIF, nieterminowe zobowiązania figurują przy ponad 1,3 mln z nich- w tej liczbie 39% to kobiety.
- Mniej kobiet niż mężczyzn ma długi, jednak średnia wartość jednego negatywnego wpisu kobiety w bazie jest wyższa i wynosi odpowiednio 5 557 zł versus 5 096 zł.
- Z długami w największym stopniu zmagają się kobiety w wieku 35-45 lat – 25% wszystkich zadłużonych kobiet.
- Aż szesnastokrotnie mniej kobiet niż mężczyzn zalega ze zobowiązaniami alimentacyjnymi.
Baza Biura Informacji Gospodarczej ERIF zawiera informacje o 4,88 mln konsumentów. Nieterminowe zobowiązania figurują dla blisko 1/3 z nich (28%). W tej liczbie 61% zadłużonych konsumentów to mężczyźni. Kobiety stanowią 39%. Jaki obraz kobiet rysuje się na podstawie danych?
- Można postawić tezę – co także jest spójne z wieloma badaniami – że kobiety lepiej niż mężczyźni kontrolują swoje finanse. Mają też mniejszą tendencję do zadłużania się, a jeśli podejmują zobowiązania finansowe, rzadziej niż mężczyźni spóźniają się z ich spłatą. Tylko w grupie powyżej 65 roku życia to kobiety stanowią nieznacznie większy udział wśród zadłużonych konsumentów (53%). Może to jednak wynikać ze statystycznie dłuższego życia kobiet niż mężczyzn i faktu, że kiedy zostają same, muszą się utrzymać z jednej – z reguły niewystarczającej – emerytury. Najczęściej informacje negatywne dotyczące konsumentów raportują firmy pożyczkowe (33% wpisów), dostawcy usług multimedialnych (20%) oraz banki (14%) – mówi Edyta Szymczak, Prezes Zarządu ERIF.
Rekordziści zadłużenia to mężczyźni
Mężczyźni zajmują też „czołowe miejsca”, jeśli chodzi o rekordy zadłużenia. Najwięcej informacji negatywnych (czyli o nieterminowych spłatach) posiada mężczyzna z województwa mazowieckiego – 877; największe łączne zadłużenie - 75,7 mln zł ma 48-letni mężczyzna; a największe pojedyncze zobowiązanie konsumenta to 75,6 mln zł. Ma je także mężczyzna. Największy dług, jaki do oddania ma kobieta, to jedna trzecia wartości rekordzisty w grupie mężczyzn – 25,5 mln zł.
Mniej kobiet ma długi, ale o wyższej średniej wielkości
Zupełnie inaczej wygląda spojrzenie na płeć od strony wielkości średniego zobowiązania. Przeciętny dług kobiet to 10 802 zł (dane ERIF BIG na koniec 2021 r.), a w przypadku mężczyzn to 9 782 zł. Średnia wartość jednego zobowiązania (dłużnik może mieć ich więcej niż jedno) w przypadku kobiet to 5 557 zł, a u mężczyzn wynosi ono 5 096 zł. Jeszcze większa dysproporcja występuje w grupie wiekowej 18-24 lata. U młodych kobiet średnie zobowiązanie opiewa na kwotę 2 523 zł, a w przypadku mężczyzn o 30% mniej - „tylko” na 1 775 zł. Z długami w największym stopniu zmagają się kobiety w wieku 35-45 lat – 25% wszystkich zadłużonych kobiet. Niestety wartość średniego zobowiązania rośnie wraz z wiekiem. W grupie 65+ to już 7 100 zł u kobiet i 7 287 zł u mężczyzn.
Alimenty – domena głównie mężczyzn, ale kobiety też nie płacą
Drastyczna dysproporcja jest pomiędzy kobietami i mężczyznami w zakresie długów alimentacyjnych. Mężczyzn z tego typu zaległym zobowiązaniem jest 16 razy więcej. Mężczyźni mają do oddania 11,3 mld zł długów alimentacyjnych, to 23 razy więcej niż kobiety. Mniejsza różnica jest w średniej wartości zobowiązania – w przypadku mężczyzn to 34 tys. zł, a u kobiet 25,5 tys. zł.
Najwięcej dłużników alimentacyjnych wśród mężczyzn znajduje się w przedziale wieku 45-54 lata, ale zdarzają się też w grupie 65+. Rekordowe zadłużenie alimentacyjne w bazie ERIF BIG to 1,9 mln zł notowane dla 35-latka z woj. podkarpackiego.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.