Prawie 70% osób nie inwestuje – jak wygląda to w poszczególnych grupach wiekowyc
Pomimo wysokiej wiedzy o ekonomii, którą posiada ponad połowa Polaków (52%) – wynika z Badania świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków Narodowego Banku Polskiego – nadal większość z nas nie inwestuje swoich środków finansowych. Badanie firmy Tavex pokazuje jednak, że trend ten powoli zaczyna się odwracać. Przebadane osoby deklarują w 30,5%, chęć pomnażania swoich oszczędności. Jest to wzrost o ponad 4,5 p.p. w porównaniu z I kwartałem br. Co ciekawe, liderami zmian są młodzi w wieku do 24 lat i 25-34 lat. Jak wygląda to w pozostałych grupach wiekowych?
Młodzi Polacy z większą świadomością?
Osoby w wieku do 24 lat deklarują w 37%, że inwestują w różne aktywa. Jest to wzrost o ponad 15 p.p. w porównaniu z I kwartałem br. Podobnie chęć pomnażania oszczędności wykazują badani w grupie 25-34 lat (39%). Wartość ta wzrosła, w tym przypadku, o 12 p.p. – wynika z badania firmy Tavex.
Potrzeba inwestowania wolniej rośnie natomiast w grupie wiekowej 35-49 lat. W porównaniu z II kwartałem br. zwiększyła się ona jedynie o 4,4 p.p. Co więcej, tylko niecała ¼ osób powyżej 50 r.ż. zdecydowała się zainwestować w analizowanym czasie. Widać więc, że to głównie młodzi Polacy wykazują coraz większą świadomość w kwestii konieczności odkładania środków oraz ich pomnażania.
Na co więc stawiają poszczególne grupy wiekowe, gdy zdecydują się zainwestować? Badanie firmy Tavex pokazuje, że najmłodsi respondenci wybierają bitcoiny (30,2%), nieruchomości (28,9%) oraz fundusze inwestycyjne (26,8%). Osoby w grupie wiekowej 25-34 lat zapytane o to, w co najczęściej inwestują, w większości wskazywały lokaty (33,9%), nieruchomości (29,5%) oraz fundusze inwestycyjne (24,6%). Pomimo nadal dużego udziału lokat w wyborze aktywa inwestycyjnego, notują one straty w porównaniu z I kwartałem br. – o 8,3 p.p.
Osoby z przedziału wiekowego 35-49 chcąc pomnożyć swoje środki finansowe stawiają najczęściej na fundusze inwestycyjne (29,4%), lokaty (28,4%) i akcje na giełdzie (27%). Natomiast respondenci powyżej 50 r.ż. inwestują w lokaty (37,5%), fundusze inwestycyjne (31,8%) oraz obligacje Skarbu Państwa (26,9%).
Nasze badania pokazują, że każda grupa wiekowa ma swój schemat inwestowania. Istotne jest to, aby swój portfel inwestycyjny kształtować samodzielnie, dobierając do niego odpowiednie aktywa. Powinien podlegać on naszej nieustannej ocenie ryzyka inwestycyjnego oraz analizie oczekiwanej stopy zwrotu – mówi Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu Tavex. Pocieszające jest to, że młodzi ludzie zaczęli odchodzić od powielanych schematów i zrozumieli, że w obecnych czasach postawienie na lokaty jest nieopłacalnych ruchem – dodaje.
Wymarzone inwestycje?
Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku pytania dotyczącego tego, w co chcielibyśmy zainwestować w II kwartale 2021 roku. Respondenci w wieku do 24 lat wskazali, w tym przypadku nieruchomości (56,6%), złoto (27,5%), ale także zmiennego bitcoina (36%).
Respondenci w grupie 25-34 lat, zapytani o to w co warto zainwestować, w prawie 39% wskazali złoto, które nawet w czasie niestabilności oraz rynku niedźwiedzia, który charakteryzuje się dużą i stałą tendencją spadkową na giełdzie, ochroni nasz kapitał.
Osoby w przedziale wiekowym 35-49 widzą potencjał inwestycyjny w nieruchomościach (57,5%), złocie (40,6%) oraz antykach – sztuce (16,9%). Podobną sytuację obserwujemy w przypadku osób powyżej 50 r.ż., z chęcią zainwestowałyby one w nieruchomości (59,6%), złoto (42%) i w obligacje Skarbu Państwa (17%).
Warto wiedzieć, że przy obecnej sytuacji rynkowej nie jest łatwo wybrać całkowicie bezpieczne inwestycje, które uchroniłyby oszczędności przed inflacją i przyniosły oczekiwany zysk. Najlepszym sposobem ochrony zaoszczędzonych środków finansowych jest więc ich dywersyfikacja pomiędzy kilka mniej podatnych na duże zmiany aktywów – mówi Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu Tavex.
Warto również zwrócić uwagę, że rosnącą popularnością indywidualnych inwestorów cieszą się metale szlachetne. W porównaniu z I kwartałem br. na złoto postawiło więcej osób (wzrost o 5,7 p.p.). Co ciekawe, wiele osób wybierając inne aktywa „marzy” o złocie. Aż 39,3% respondentów w badaniu Tavex, królewski kruszec wskazało jako atrakcyjną formę zabezpieczenia i pomnażania swoich oszczędności.
Złoto jest bezpieczną przystanią, aktywem, które zabezpieczy nasze oszczędności na długie lata. Królewski kruszec to dobry wybór dla każdego – niezależnie od zasobności portfela. Dlatego nie warto zwlekać i jedynie marzyć o inwestycji w ten metal, aby zacząć inwestować w złoto nie trzeba posiadać ogromnej wiedzy finansowej. Wystarczy decyzja oraz zapoznanie się z analizą aktualnych notowań złota – podsumowuje Aleksander Pawlak, Prezes Zarządu Tavex.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.