Komunikaty PR

Prawie 81 proc. Polaków najczęściej płaci bezgotówkowo w większych marketach

2022-10-18  |  14:30

Według badania przeprowadzonego na zlecenie Fiserv Polska S.A., działającego pod marką PolCard from Fiserv, aż 81 proc. Polaków najczęściej płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem podczas zakupów w większych marketach. Kolejnymi miejscami jakie wskazali respondenci są stacje paliw (65 proc.) oraz osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie (60 proc.). Mimo dużej popularności płatności bezgotówkowych nadal zdarzają się sytuacje, w których ankietowani nie mają możliwości zapłacić kartą.

Polacy unikają płatności gotówką w dużych marketach. Jak wynika z badania PolCard from Fiserv w takich sklepach najczęściej korzysta z płatności bezgotówkowych 79 proc. kobiet oraz 82 proc. mężczyzn. Markety cieszą się popularnością respondentów niezależnie od miejsca ich zamieszkania, wieku czy wysokości zarobków.

Kolejnym najczęściej wymienianym przez badanych miejscem, gdzie królują płatności bezgotówkowe są stacje paliw, na które wskazało 65 proc. ankietowanych. W tej grupie jest więcej mężczyzn (72,4 proc.) niż kobiet (59,3 proc.). Co ciekawe, płatności bezgotówkowe przy okazji tankowania auta najchętniej wybierają osoby w przedziale wiekowym 60-69 lat (80,5 proc.) oraz zarabiające pomiędzy 5 000 – 6 999 zł netto (86,2 proc.).

- Warto podkreślić, że trzecie miejsce na podium zajęły małe, osiedlowe sklepy spożywcze i piekarnie, które wskazało ponad 60 proc. ankietowanych. Podobna liczba respondentów zazwyczaj kartą, telefonem lub zegarkiem płaci także w aptece, a co drugi badany w drogeriach i sklepach kosmetycznych. To pokazuje, że możliwość przyjmowania płatności powinna być dostępna nie tylko w dużych marketach i sklepach, lecz także w mniejszych, osiedlowych punktach. Z kolei na szóstym miejscu wymienionym przez badanych znalazły się restauracje (48,5 proc.). Warto tutaj wspomnieć o dodatkowych funkcjach terminali, które przyczyniają się do zwiększenia wygody konsumentów. W przypadku barów czy restauracji jest to m.in. możliwość dodania napiwku do płatności za posiłek – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska S.A.

Co trzeci badany zazwyczaj korzysta z płatności bezgotówkowych w lokalach usługowych np. u fryzjera czy kosmetyczki. Podobna liczba respondentów płaci w ten sposób również za towar dostarczony przez kuriera. Trzech na dziesięciu Polaków najczęściej wykonuje transakcje bezgotówkowe w urzędach i u lekarza. Natomiast pocztę wymieniło 28 proc. ankietowanych, a płatności za bilety w komunikacji miejskiej 27 proc. Podczas korzystania z usług specjalistycznych takich jak naprawa samochodu w warsztacie, kartą, telefonem lub zegarkiem płaci prawie 28 proc. Co czwarty ankietowany najczęściej wybiera płatności bezgotówkowe w kiosku i za taxi, a co szósty w punkcie ksero i sklepie papierniczym.

- 70 proc. Polaków regularnie płaci bezgotówkowo i są to najczęściej ludzie młodzi. W grupie osób w wieku 18-29 lat odsetek ten wynosi aż 88 proc. Taki wynik badania popularności płatności bezgotówkowych to dowód na to, że Polacy naprawdę wyznaczają trendy. Posiadanie terminala płatniczego może dziś zdecydować o istotnej przewadze konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw, takich jak salony fryzjerskie czy kosmetyczne. Niski wynik popularności płatności bezgotówkowych za usługi medyczne czy kurierskie może świadczyć o tym, że nadal zdarza się, że w tych punktach nie ma możliwości płatności kartą. A zatem jest to zadanie stojące przed tymi branżami, aby zapewnić klientom wybór i włączyć taką funkcjonalność do swojego biznesu. W wielu przypadkach brak terminala płatniczego może oznaczać realne ryzyko utraty klienta, który preferuje wyłącznie płatności bezgotówkowe za zakupy lub usługi – zauważa Krzysztof Polończyk.

Nadal są miejsca, w których można płacić wyłącznie gotówką

PolCard from Fiserv w swoim badaniu zapytał również respondentów czy zdarzają im się sytuacje, że w miejscu, w którym chcą zapłacić bezgotówkowo nie ma takiej możliwości. Okazało się, że prawie 48 proc. z nich doświadczyło takiej sytuacji kilka razy w roku, natomiast 32 proc. rzadziej niż raz w miesiącu, a ponad 5 proc. co najmniej raz w miesiącu. 2,2 proc. badanych przyznało, że przytrafia im się to bardzo często, bo co najmniej raz w tygodniu.

- Liczba miejsc, w których nie można płacić bezgotówkowo spada z roku na rok. Przedsiębiorcy powinni również wziąć pod uwagę fakt, że terminal płatniczy służy już nie tylko do przyjmowania transakcji. Obecnie ma on wiele różnych funkcji dodatkowych, których oczekują konsumenci. Polacy deklarują, że najciekawszą dla nich jest cashback, czyli wypłata gotówki z kasy sklepu przy okazji zakupów. Na kolejnych miejscach znalazły się płatności w różnych walutach oraz wpłata kartą, czyli wpłata pieniędzy na konto w sklepowej kasie z wykorzystaniem terminala płatniczego. Tak duże zainteresowanie usługami dodatkowymi wynika z wysokiego poziomu świadomości konsumentów – podsumowuje Krzysztof Polończyk.

Nota metodologiczna:

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv – w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: CCG
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe
2024-07-04 | 17:30

73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań

Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG),
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.