Przestępczość ubezpieczeniowa w 2023 roku
Rok 2023 przyniósł ze sobą wiele zmian i wyzwań dla sektora ubezpieczeniowego w Polsce. Przestępczość związana z wyłudzeniami ubezpieczeń wciąż stanowi istotny problem dla ubezpieczycieli, ale czy rok ten będzie lepszy od poprzedniego? Analizując dane i trendy, można zauważyć kilka kluczowych kwestii.
Pierwszym istotnym aspektem jest wzrost liczby wykrytych przypadków oszustw ubezpieczeniowych. Według danych Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) w 2022 roku wykryto blisko 32 tysiące przypadków wyłudzeń odszkodowań, z czego ponad 8,6 tysiąca dotyczyło ubezpieczeń na życie, a ponad 23 tysiące ubezpieczeń majątkowych. Mimo udaremnienia nienależnych wypłat na kwotę 409 milionów złotych wartość przestępstw w ubezpieczeniach na życie znacząco wzrosła.
W 2023 roku kontynuowano walkę z wyłudzeniami w ubezpieczeniach na życie, gdzie próby oszustw opierały się głównie na fałszywej dokumentacji medycznej i zakupach usług medycznych w prywatnych placówkach zdrowia oraz oszustwach w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Wykrywanie takich prób nadal opiera się na analizie danych i poszukiwaniu nieprawidłowości w dokumentacji.
- W pierwszym półroczu 2023 roku Polacy otrzymali ogółem 21,9 miliarda złotych odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych. To oznacza wzrost o 7% w porównaniu z poprzednim rokiem. Z tych kwot najwięcej (8,5 miliarda złotych) dotyczyło ubezpieczeń na życie, co wskazuje na stałe zainteresowanie Polaków ochroną finansową dla siebie i swoich bliskich. Firmy ubezpieczeniowe oferujące polisy na życie skutecznie radzą sobie z próbami oszustw. Zebrane dane świadczą o niskiej skuteczności działań podejmowanych przez sprawców, gdzie aż w 95% przypadków próba wyłudzenia kończy się odmową wypłaty odszkodowania – mówi adwokat Arkadiusz Lewandowski z Kancelarii Adwokackiej KPK Legal.
Ubezpieczenia na życie wykazywały spadek wypłat, co jest związane ze zmniejszeniem się śmiertelności po pandemii. Wzrosła jednak skłonność do zakupu polis grupowych, co świadczy o istotnym znaczeniu wśród benefitów pracowniczych.
W obszarze ubezpieczeń majątkowych, szczególnie w polisach komunikacyjnych, w I półroczu 2023 roku odnotowano wzrost wypłat. Odszkodowania z autocasco wzrosły o prawie 12%, jednak równocześnie wzrosły koszty średnich szkód, co związane jest z inflacją i rosnącymi kosztami części i usług.
Wykrywalność oszustw w ubezpieczeniach komunikacyjnych jest relatywnie wysoka. Metody wyłudzeń w tym obszarze nie ulegają znaczącym zmianom na przestrzeni lat. Zarówno osoby działające indywidualnie, jak i zorganizowane grupy przestępcze nadal angażują się w celowe spowodowanie szkód lub inscenizację kolizji, jak również fałszywe zgłaszanie kradzieży pojazdów. Nadal popularne są również przypadki wyimaginowanych wypożyczeń pojazdów zastępczych oraz szkód w autach objętych leasingiem.
- Ubezpieczyciele korzystają z dostępu do baz danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz wykorzystują odczyty z elektronicznych sterowników pojazdów. Wykorzystanie narzędzi IT do skanowania w trójwymiarze oraz modelowania przebiegu zdarzeń to efektywne sposoby na dokładną rekonstrukcję prawdziwego przebiegu kolizji – dodaje adwokat Arkadiusz Lewandowski.
Rosnąca również jest świadomość społeczeństwa, któremu dzięki kampaniom edukacyjnym coraz łatwiej jest rozpoznawać próby wyłudzeń poprzez sztucznie spowodowane wypadki drogowe. Branża ubezpieczeniowa aktywnie wspiera także działania policyjne, dostarczając policjantom aktualną wiedzę o metodach oszustw poprzez organizowanie szkoleń we współpracy z PIU. Ubezpieczyciele szybko reagują na ewolucję metod stosowanych przez sprawców, co przekłada się na coraz skuteczniejsze eliminowanie prób oszustw w przypadku majątkowych ubezpieczeń, szczególnie dotyczących mienia objętego leasingiem.
Mimo wyzwań sektor ubezpieczeniowy osiągnął zysk netto w wysokości 5,7 miliarda złotych w pierwszym półroczu 2023 roku, co oznacza wzrost o 150% w porównaniu z poprzednim rokiem. Większe przychody z lokat i spadek śmiertelności po pandemii wpłynęły na mniejsze wypłaty z polis życiowych.
Kancelaria Adwokacka KPK Legal - specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców, w szczególności instytucji finansowych, w tym banków i towarzystw ubezpieczeń, oraz podmiotów z branży IT. Reprezentuje klientów w sporach sądowych i postępowaniach mediacyjnych.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.