Komunikaty PR

Przez koronawirusa lepiej załatwiać wszystko przez Internet. A co z seniorami?

2020-03-26  |  16:30
Biuro prasowe

W dobie koronawirusa mnóstwo firm i instytucji zamknęło swoje podwoje i zachęca konsumentów do załatwiania większości spraw online. Podobnie jest w branży spożywczej (zakupy przez Internet), gastronomicznej (posiłki z dostawą do domu), czy finansowej (zdalna obsługa klienta, realizowanie przelewów online, a nawet zaciąganie pożyczek przez Internet). Większość grup społecznych ma dostęp do Internetu i korzysta z niego, w większym lub mniejszym stopniu, od lat. Jak z tym wyzwaniem poradzą sobie seniorzy?

 

Z badania opinii zleconego przez Warszawski Instytut Bankowości, a przywołanego na łamach najnowszego raportu „InfoSenior” opublikowanego w styczniu 2020 roku przez Związek Banków Polskich, wynika że osoby starsze są coraz bardziej aktywne w przestrzeni cyfrowej. Aż 59 proc. respondentów badania WIB przyznało, że kontakt z bankowością w Internecie nie sprawia im żadnych problemów, a 80 proc. seniorów, którzy korzystają z Internetu zadeklarowało, że zarządza swoimi finansami przez Internetu lub dzięki bankowości mobilnej.[1]

Problem w tym, że liczba seniorów korzystających aktywnie z Internetu jest wciąż relatywnie niska. Mimo, że w tym obszarze notuje się regularne wzrosty, to w 2018 roku GUS w swoim badaniu dotyczącym „Wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarstwach domowych” zauważał, że 60 proc. osób w wieku 65+ nigdy nie korzystało z Internetu. Co więcej aż 82 proc. niekorzystających z sieci seniorów nie czuło potrzeby używania sieci, a 71 proc. twierdziło, że główną przeszkodą jest brak umiejętności.[2]

- W umiejętnościach obsługi Internetu tkwi zarówno potencjał, jak i bariera. Wielu seniorów, z którymi rozmawiamy na co dzień, chciałaby załatwiać codzienne sprawy przez Internet, ale boi się oszustw, wyłudzeń, kradzieży danych osobowych, ale również braku swoich umiejętności, które mogłyby w sposób niefortunny doprowadzić do powyższych problemów. Wśród naszych klientów jest coraz więcej osób, które czują się w Internecie jak ryba w wodzie i dopóki chodzi o czytanie wiadomości, wysyłanie maili, czy dyskusje w mediach społecznościowych, to wszystko jest w porządku. Trochę trudniej jest w przypadku, gdy trzeba zarządzać swoimi finansami przez Internet – mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM. – Najważniejsza jest edukacja na co zwracać uwagę, jak poruszać się w tym obszarze, kogo poprosić o pomoc. W dobie koronawirusa, gdy zaleca się pozostanie w domu, zwłaszcza seniorom, przejście na „życie online” może okazać się dużym uproszczeniem – dodaje.

 

Seniorzy i ich finanse w Internecie

W opinii społecznej wciąż pokutuje stereotyp, że emeryturę „przynosi” seniorom listonosz. Jak podaje jednak ZUS ponad 73 proc. seniorów otrzymuje przelew ze świadczeniami emerytalnymi na swoje konto bankowe. Dziesięć lat temu z takiej możliwości korzystał co drugi emeryt, dziś ta liczba jest znacznie większa.[3] Spośród klientów Funduszu Hipotecznego DOM 11 proc. otrzymuje świadczenia przekazem pocztowym. Polscy seniorzy, zapytani przez Warszawski Instytut Bankowości, o usługi bankowe, z których korzystają najczęściej wskazywali pod koniec 2019 roku przede wszystkim tradycyjny rachunek osobisty (88 proc.) oraz kartę płatniczą (88 proc.). W tym samym badaniu aż 80 proc. osób starszych deklarowało, że korzysta z bankowości elektronicznej lub mobilnej. Co ciekawe, tylko 6 proc. twierdziło, że ma trudności w obsłudze tejże bankowości. Osoby starsze deklarowały również (70 proc,), że bardzo często, kilka razy w tygodniu, korzystają z karty płatniczej. Aż 18 proc. korzysta z tego środka płatności co najmniej raz w tygodniu, a 9 proc. czasami, kilka razy w miesiącu.

- Obecna sytuacja na świecie, nie tylko związana z pandemią koronawirusa, ale w ogóle z przenoszeniem produktów, usług i obsługi klientów do Internetu, wyraźnie pokazuje, że stopniowe „przerzucanie się” z tradycyjnych kanałów na bankowość Internetową oraz korzystanie z Internetu w wielu innych obszarach życia, może być dla seniorów nieuniknionym, a zarazem wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem.– mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM.

 

Kilka porad dla seniorów

W bankowości internetowej jest kilka zasad bezpieczeństwa, których warto przestrzegać. Dotyczą one zresztą nie tylko bankowości, ale także innych obszarów i działań, ogólnie bezpieczeństwa w sieci.

Po pierwsze warto zainwestować w dobry program antywirusowy i regularnie skanować zarówno swój komputer, jak i telefon. Oprogramowanie, z którego korzystamy powinno być stale aktualizowane, ponieważ celem aktualizacji jest zapewnienie użytkownikom większego bezpieczeństwa w sieci. Po drugie – lepiej nie instalować na komputerze żadnego oprogramowania pochodzącego z nieznanego nam źródła. Takie programy mogą być niebezpieczne. Hakerzy często „zaszywają” w nich wirusy, dzięki którym mogą przejąć kontrolę nad urządzeniem, wyłudzić pieniądze lub wykraść dane osobowe. Hasło do komputera, poczty, czy kont na portalach społecznościowych warto regularnie zmieniać. Podobnie, a nawet przede wszystkim, trzeba robić z hasłem do bankowości Internetowej. Lepiej otwierać tylko te wiadomości e-mail, które pochodzą od znanych nadawców. Otwieranie „podejrzanych” wiadomości e-mail, a w szczególności załączników lub linków może wpędzić nas w kłopoty.

Stronę naszego banku najlepiej otwierać tylko z własnego komputera lub telefonu. Kawiarenki internetowe już nie są tak popularne jak kiedyś, ale używanie jakiegokolwiek „obcego” komputera, dostępnego chociażby w hotelu, czy na lotnisku, a w szczególności na potrzeby bankowości internetowej może być ryzykowne. Warto pamiętać, by każdorazowo wpisywać adres strony banku „ręcznie” a nie wyszukiwać go w przeglądarce internetowej. Warto także pamiętać, że bank nigdy nie wysyła do swoich klientów pytań dotyczących haseł lub numerów PIN oraz linków do logowania. 

- Oczywiście jest sporo produktów finansowych i usług, których sprzedaż i obsługa wymagają kontaktu bezpośredniego, rozmowy, czy spotkania. Taką usługą jest chociażby renta dożywotnia, a warto przypomnieć, że decyzja o podpisaniu umowy nie zapada w jeden dzień i wymaga szeregu spotkań,  rozmów. We wszystkich innych przypadkach lepiej korzystać z Internetu, zwłaszcza w dobie koronawirusa – podsumowuje Robert Majkowski.  

 


[1] Raport „Info Senior”, III edycja, styczeń 2020, Związek Banków Polskich

[2] „Informacja o sytuacji osób starszych w Polsce za 2018 rok”, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Wyd. Warszawa 2019  

[3] Raport „Info Senior”, ZBP

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Edukacja

Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami

Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.

Fundusze unijne

Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty

Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.