Raportowanie zrównoważonego rozwoju w największych firmach na świecie
Jak wynika ze zaktualizowanego raportu przygotowanego przez AICPA & CIMA (które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants) oraz Międzynarodową Federację Księgowych (IFAC), największe firmy na świecie dostarczają więcej szczegółów i publikują obszerniejsze raporty dotyczące zrównoważonego rozwoju, a także w większym stopniu poddają je niezależnej weryfikacji. Globalne badanie porównawcze, które teraz obejmuje także dane za 2022 rok, wskazuje jednak, że wykorzystanie różnych standardów i ram sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju w dalszym ciągu utrudnia inwestorom, kredytodawcom i innym interesariuszom znalezienie spójnych i porównywalnych informacji.
Choć widoczny jest postęp, to badanie The State of Play: Sustainability Disclosure and Assurance 2019-2022, Trends and Analysis zwraca uwagę na konieczność zwrócenia się przez przedsiębiorstwa na świecie w kierunku bardziej uniwersalnego systemu wymogów z zakresu ujawniania informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju jak standardy Międzynarodowej Rady ds. Standardów Zrównoważonego Rozwoju (ISSB) opublikowane w ubiegłym roku.
Kluczowe wnioski płynące z badania:
- Niemal wszystkie analizowane firmy (98%) ujawniają pewne informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju. Oznacza to 7-procentowy wzrost w porównaniu z 2019 r., kiedy IFAC wraz z AICPA & CIMA rozpoczęły badania w tym zakresie.
- W ciągu ostatnich trzech lat wykorzystanie osobnych raportów dotyczących zrównoważonego rozwoju spadło o 27 punktów procentowych. W 2022 r. tylko 30% firm opublikowało je osobno, co świadczy o rosnącej skali ujawnień tego typu informacji w ramach rocznych lub zintegrowanych raportów firm.
- 69% przedsiębiorstw uzyskało atestację przynajmniej niektórych z ujawnianych informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju, co oznacza wzrost o pięć punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem i o 18 punktów procentowych w stosunku do 2019 r. Zakres weryfikacji również się rozszerzył, choć wciąż pozostaje dość ograniczony.
- Audytorzy wykonali 58% zleceń atestacyjnych związanych ze zrównoważonym rozwojem w 2022 r. (w porównaniu do konsultantów i innych dostawców tego typu usług), co stanowi wzrost o 1 punkt procentowy rok do roku.
– W wymiarze globalnym obserwujemy stały wzrost poziomu raportowania, zakresu ujawnianych informacji i skali przeprowadzanych weryfikacji danych dotyczących zrównoważonego rozwoju, ale jeszcze więcej firm powinno wykonać kolejny krok, by otrzymać atestację, dzięki której ich sprawozdawczość będzie budzić pełne zaufanie – zauważa Jakub Bejnarowicz, Dyrektor Regionalny na Europę, AICPA & CIMA. – Niezwykle istotną rolę odgrywa w tym zakresie profesja księgowo-finansowa. Audytorzy mają holistyczny pogląd na profil ryzyka, strukturę i procesy w firmach. Posiadają też niekwestionowane kompetencje, są zdolni do profesjonalnego osądu oraz działają w ramach solidnego systemu etycznego, w którego centrum znajduje się ochrona interesu publicznego. Powinni być oczywistym wyborem, jeśli chodzi o umacnianie globalnego zaufania do danych dotyczących zrównoważonego rozwoju.
Inne wnioski płynące z badania IFAC i AICPA & CIMA dotyczą m.in. najpopularniejszych standardów i ram sprawozdawczości wykorzystywanych przy raportowaniu informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju czy jurysdykcji o najwyższych wskaźnikach atestacji tych informacji. Zachęcamy do zapoznania się z pełną wersją raportu.
Metodologia
IFAC oraz AICPA & CIMA nawiązały współpracę, aby zbadać na skalę globalną praktyki dotyczące raportowania i atestacji w zakresie zrównoważonego rozwoju poprzez analizę raportów zawierających informacje ESG opublikowanych w 22 jurysdykcjach. Dokonano przeglądu danych z około 1400 firm – po 100 z sześciu największych gospodarek świata i po 50 z pozostałych 16 jurysdykcji. Tegoroczny raport obejmuje dane z lat 2019-2022. Pełna metodologia wyjaśniona jest w dokumencie.
AICPA® & CIMA®, które wspólnie tworzą Association of International Certified Professional Accountants, działają na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 698 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 188 krajów i terytoriów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.
American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej.
The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.