Rozwód lub posiadanie dzieci najbardziej wpływa na wiedzę finansowąinanso
Najbardziej świadome w kwestiach finansowych są osoby po rozwodzie lub w trakcie separacji oraz te, które posiadają dzieci – wynika z badania przeprowadzonego dla platformy Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners. Co jeszcze wpływa na poziom wiedzy ekonomicznej Polaków?
Platforma edukacyjna Kapitalni.org przeprowadziła już po raz trzeci test w ramach badania „Wiedza finansowa Polaków”. Pytania na różnym poziomie trudności odnosiły się do trzech głównych segmentów: pożyczek, kredytów i zadłużeń, gospodarowania budżetem domowym oraz oszczędności i ochrony danych osobowych.
Rodzina a finanse
W każdej grupie najlepiej odpowiadały osoby po rozwodzie lub w trakcie separacji – znali dobrą odpowiedź na 58 proc. pytań. Zaraz za nimi byli ludzie w związkach małżeńskich i nieformalnych – analogicznie 55 proc. oraz 53,6 proc. prawidłowych odpowiedzi. Najsłabiej wypadli single i wdowcy – zajmowali ostatnie miejsca w każdym segmencie zagadnień, z niemalże identycznym wynikiem – niewiele ponad 50 proc. poprawnych odpowiedzi.
- W teście można było zdobyć maksymalnie 27 punktów, jeden za każde pytanie. Wyniki pokazują, że lepiej poradziły sobie w nim osoby posiadające dzieci – uzyskały średnio 13,65; natomiast bezdzietni – 12,75 pkt. Nie jest to zaskoczeniem. Zarówno posiadanie dzieci, jak i rozwód czy separacja to sytuacje, które wymagają od nas bardziej świadomego gospodarowania pieniędzmi, a także obeznania w kwestiach finansowych, czy produktach bankowych – komentuje Agnieszka Szczepanik, dyrektor departamentu edukacji w Wonga Polska, która odpowiada za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org.
Ścieżka zawodowa
Sytuacja zawodowa ma również znaczący wpływ na naszą wiedzę finansową. Zdecydowanie najwyższe wyniki w teście pod tym względem otrzymali emeryci i renciści – średnio 14,74 pkt na 27 możliwych. Osoby zatrudnione na umowę o pracę uzyskały 13,7 pkt, a prowadzące własną działalność gospodarczą – 13,52 pkt. Średni wynik studentów i uczniów to 11,18 pkt, natomiast bezrobotnych 10,63 pkt. Tym samym najmniejszą wiedzę z zakresu finansów mają osoby zatrudnione na umowę zlecenie, ponieważ uzyskały średnio jedynie 10,19 pkt w całym teście.
- Bardzo silne trendy odnotowujemy w stosunku wysokości miesięcznej pensji do uzyskanych wyników. Osoby zarabiające poniżej 3000 zł netto otrzymywały średnio 12,45 pkt; osoby zarabiające od 3000 do 5000 zł netto – 14,8 pkt. Najwięcej zarabiający, a więc w przedziale 5000 zł netto i więcej osiągali wynik 15,94 pkt. Świadczy to o tym, że im większa wiedza finansowa, tym większe zarobki – zauważa Agnieszka Szczepanik, dyrektor departamentu edukacji w Wonga Polska.
Podobny wzorzec możemy zaobserwować też w ocenie sytuacji materialnej. Uczestnicy testu, którzy byli z niej najmniej zadowoleni, uzyskali najniższe wyniki – średnio niewiele ponad 12 pkt, podczas gdy osoby oceniające ją pozytywnie – blisko 14 pkt.
- Jak wskazują wyniki, większa wiedza finansowa sprzyja też otrzymywaniu wyższych stanowisk. Najlepsze wyniki uzyskiwały bowiem osoby z kadry kierowniczej i dyrektorskiej (16,21 pkt), zaraz za nimi uplasowali się pracownicy biurowi i usługowi średniego szczebla (16,16 pkt). Najniższe należały natomiast do osób, które nigdy nie podjęły pracy zarobkowej (11,36 pkt) oraz niewykwalifikowanych robotników (10,39 pkt) – podsumowuje Agnieszka Szczepanik z Wonga Polska.
Demografia
Pod względem płci, odnotować można niewielką różnicę na korzyść mężczyzn – ich średni wynik w teście to 13,69 pkt, podczas gdy kobiet – 13,01.
- Znaczące różnice widzimy w przypadku wieku – zgodnie z trendem, im starsza osoba, tym większa wiedza finansowa. Najlepsze wyniki uzyskiwali uczestnicy 55+, a także ci z wyższym wykształceniem – analogicznie było to 15,33 i 15,39 pkt na 27 możliwych. Najsłabiej poszło osobom w wieku 18-24 lata – zdobywały one średnio 10 pkt, oraz tym z podstawowym wykształceniem – 9,31 pkt – podkreśla Agnieszka Szczepanik z Wonga Polska.
Zdecydowanie lepiej poszło też osobom z dużych miast. Na pierwszym miejscu uplasowały się te z liczących od 100 do 500 tysięcy mieszkańców – ich średni wynik to 15,3 pkt. Co ciekawe, gorzej od nich poradziły sobie osoby z miast powyżej 500 tysięcy, uzyskując 14,44 pkt. Najsłabiej wypadli mieszkańcy wsi, zdobywając jedynie 12,13 pkt.
https://kapitalni.org/ to platforma, której celem jest dostarczanie użytkownikom wiedzy finansowej w przystępny sposób. W serwisie znajdują się liczne materiały w tematyce pożyczania, oszczędzania, szeroko pojętej psychologii finansów, a także wychodzenia z długów, pomnażania oszczędności czy praw konsumenta i bezpieczeństwa cyfrowego.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nota metodologiczna
Badanie zostało zrealizowane we współpracy z domem badawczym Maison&Partners, metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna, na ogólnopolskiej grupie 1001 pełnoletnich Polaków.
Kapitalni.org
Platforma edukacyjna Kapitalni.org działa od czerwca 2015 r. Twórcy serwisu Kapitalni.org kierowali się zasadą tzw. efektywnej edukacji finansowej. Celem portalu jest dostarczanie użytkownikom wiedzy o finansach w przyjaznej formie oraz weryfikacja i stałe mierzenie postępów w nauce. Serwis jest źródłem kompleksowej, ale podanej w przyjazny sposób wiedzy na temat: pożyczania, oszczędzania, wychodzenia z długów, pomnażania oszczędności, psychologii finansów, praw konsumenta oraz bezpieczeństwa finansowego i cyfrowego. Użytkownicy platformy mają do dyspozycji test osobowości finansowej, zindywidualizowane ścieżki edukacyjne, szereg artykułów eksperckich. W serwisie znajdują się także kursy i specjalne kalkulatory, pomagające trzymać finanse w ryzach. W 2019 roku portal stworzył przygodową grę Pre.Kapitalni, pierwszą tego typu grę dla dorosłych i starszej młodzieży. Pre.Kapitalni wpisują się w trend gier typu serious games, czyli narzędzi fabularnych, których podstawowym celem nie jest rozrywka, a osiąganie konkretnych celów edukacyjnych. Pre.Kapitalni pozwalają zdobyć praktyczne umiejętności, które wykorzystujemy w codziennym życiu.

Czy warto korzystać z grid tradingu w inwestowaniu?

Po ludzku o PIT-8C

Josip Heit, założyciel GSB Germany w wywiadzie na temat przyszłości branży fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
Zatrudnianie obcokrajowców, zwłaszcza w zawodach, w których brakuje rąk do pracy i wykwalifikowanej siły roboczej, może być sposobem na częściowe uzupełnienie niedoborów kadrowych, z którymi coraz częściej borykają się polscy pracodawcy. Choć firmy apelują o maksymalne ułatwienie tego procesu, to proponowana przez rząd strategia migracyjna podkreśla raczej potrzebę kontrolowania napływu migrantów.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.