Komunikaty PR

Rozwód lub posiadanie dzieci najbardziej wpływa na wiedzę finansowąinanso

2020-02-07  |  08:00
Kontakt
CCG
CCG

CCG
02-518 Warszawa
clearcom|clearcom.pl| |clearcom|clearcom.pl
512 643 009
CCG
Do pobrania docx ( 0.06 MB )

Najbardziej świadome w kwestiach finansowych są osoby po rozwodzie lub w trakcie separacji oraz te, które posiadają dzieci – wynika z badania przeprowadzonego dla platformy Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners. Co jeszcze wpływa na poziom wiedzy ekonomicznej Polaków?

Platforma edukacyjna Kapitalni.org przeprowadziła już po raz trzeci test w ramach badania „Wiedza finansowa Polaków”. Pytania na różnym poziomie trudności odnosiły się do trzech głównych segmentów: pożyczek, kredytów i zadłużeń, gospodarowania budżetem domowym oraz oszczędności i ochrony danych osobowych.

Rodzina a finanse

W każdej grupie najlepiej odpowiadały osoby po rozwodzie lub w trakcie separacji – znali dobrą odpowiedź na 58 proc. pytań. Zaraz za nimi byli ludzie w związkach małżeńskich i nieformalnych – analogicznie 55 proc. oraz 53,6 proc. prawidłowych odpowiedzi. Najsłabiej wypadli single i wdowcy – zajmowali ostatnie miejsca w każdym segmencie zagadnień, z niemalże identycznym wynikiem – niewiele ponad 50 proc. poprawnych odpowiedzi.

- W teście można było zdobyć maksymalnie 27 punktów, jeden za każde pytanie. Wyniki pokazują, że lepiej poradziły sobie w nim osoby posiadające dzieci – uzyskały średnio 13,65; natomiast bezdzietni – 12,75 pkt. Nie jest to zaskoczeniem. Zarówno posiadanie dzieci, jak i rozwód czy separacja to sytuacje, które wymagają od nas bardziej świadomego gospodarowania pieniędzmi, a także obeznania w kwestiach finansowych, czy produktach bankowych – komentuje Agnieszka Szczepanik, dyrektor departamentu edukacji w Wonga Polska, która odpowiada za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org.

Ścieżka zawodowa

Sytuacja zawodowa ma również znaczący wpływ na naszą wiedzę finansową. Zdecydowanie najwyższe wyniki w teście pod tym względem otrzymali emeryci i renciści – średnio 14,74 pkt na 27 możliwych. Osoby zatrudnione na umowę o pracę uzyskały 13,7 pkt, a prowadzące własną działalność gospodarczą – 13,52 pkt. Średni wynik studentów i uczniów to 11,18 pkt, natomiast bezrobotnych 10,63 pkt. Tym samym najmniejszą wiedzę z zakresu finansów mają osoby zatrudnione na umowę zlecenie, ponieważ uzyskały średnio jedynie 10,19 pkt w całym teście.

- Bardzo silne trendy odnotowujemy w stosunku wysokości miesięcznej pensji do uzyskanych wyników. Osoby zarabiające poniżej 3000 zł netto otrzymywały średnio 12,45 pkt; osoby zarabiające od 3000 do 5000 zł netto – 14,8 pkt. Najwięcej zarabiający, a więc w przedziale 5000 zł netto i więcej osiągali wynik 15,94 pkt. Świadczy to o tym, że im większa wiedza finansowa, tym większe zarobki – zauważa Agnieszka Szczepanik, dyrektor departamentu edukacji w Wonga Polska.

Podobny wzorzec możemy zaobserwować też w ocenie sytuacji materialnej. Uczestnicy testu, którzy byli z niej najmniej zadowoleni, uzyskali najniższe wyniki – średnio niewiele ponad 12 pkt, podczas gdy osoby oceniające ją pozytywnie – blisko 14 pkt.

- Jak wskazują wyniki, większa wiedza finansowa sprzyja też otrzymywaniu wyższych stanowisk. Najlepsze wyniki uzyskiwały bowiem osoby z kadry kierowniczej i dyrektorskiej (16,21 pkt), zaraz za nimi uplasowali się pracownicy biurowi i usługowi średniego szczebla (16,16 pkt). Najniższe należały natomiast do osób, które nigdy nie podjęły pracy zarobkowej (11,36 pkt) oraz niewykwalifikowanych robotników (10,39 pkt) – podsumowuje Agnieszka Szczepanik z Wonga Polska.

Demografia

Pod względem płci, odnotować można niewielką różnicę na korzyść mężczyzn – ich średni wynik w teście to 13,69 pkt, podczas gdy kobiet – 13,01.

- Znaczące różnice widzimy w przypadku wieku – zgodnie z trendem, im starsza osoba, tym większa wiedza finansowa. Najlepsze wyniki uzyskiwali uczestnicy 55+, a także ci z wyższym wykształceniem – analogicznie było to 15,33 i 15,39 pkt na 27 możliwych. Najsłabiej poszło osobom w wieku 18-24 lata – zdobywały one średnio 10 pkt, oraz tym z podstawowym wykształceniem – 9,31 pkt – podkreśla Agnieszka Szczepanik z Wonga Polska.

Zdecydowanie lepiej poszło też osobom z dużych miast. Na pierwszym miejscu uplasowały się te z liczących od 100 do 500 tysięcy mieszkańców – ich średni wynik to 15,3 pkt. Co ciekawe, gorzej od nich poradziły sobie osoby z miast powyżej 500 tysięcy, uzyskując 14,44 pkt. Najsłabiej wypadli mieszkańcy wsi, zdobywając jedynie 12,13 pkt.

https://kapitalni.org/ to platforma, której celem jest dostarczanie użytkownikom wiedzy finansowej w przystępny sposób. W serwisie znajdują się liczne materiały w tematyce pożyczania, oszczędzania, szeroko pojętej psychologii finansów, a także wychodzenia z długów, pomnażania oszczędności czy praw konsumenta i bezpieczeństwa cyfrowego.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nota metodologiczna

Badanie zostało zrealizowane we współpracy z domem badawczym Maison&Partners, metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna, na ogólnopolskiej grupie 1001 pełnoletnich Polaków.

Kapitalni.org

Platforma edukacyjna Kapitalni.org działa od czerwca 2015 r. Twórcy serwisu Kapitalni.org kierowali się zasadą tzw. efektywnej edukacji finansowej. Celem portalu jest dostarczanie użytkownikom wiedzy o finansach w przyjaznej formie oraz weryfikacja i stałe mierzenie postępów w nauce. Serwis jest źródłem kompleksowej, ale podanej w przyjazny sposób wiedzy na temat: pożyczania, oszczędzania, wychodzenia z długów, pomnażania oszczędności, psychologii finansów, praw konsumenta oraz bezpieczeństwa finansowego i cyfrowego. Użytkownicy platformy mają do dyspozycji test osobowości finansowej, zindywidualizowane ścieżki edukacyjne, szereg artykułów eksperckich. W serwisie znajdują się także kursy i specjalne kalkulatory, pomagające trzymać finanse w ryzach. W 2019 roku portal stworzył przygodową grę Pre.Kapitalni, pierwszą tego typu grę dla dorosłych i starszej młodzieży. Pre.Kapitalni wpisują się w trend gier typu serious games, czyli narzędzi fabularnych, których podstawowym celem nie jest rozrywka, a osiąganie konkretnych celów edukacyjnych. Pre.Kapitalni pozwalają zdobyć praktyczne umiejętności, które wykorzystujemy w codziennym życiu.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Hipoteka odwrócona: Europa z nowymi standardami etycznymi Biuro prasowe
2020-03-27 | 10:00

Hipoteka odwrócona: Europa z nowymi standardami etycznymi

Brytyjska organizacja European Pensions and Property Asset Release Group (EPPARG), zrzeszająca największe podmioty oferujące produkty typu equity release (hipoteki odwróconej), wdraża
Finanse Wierzyciele odzyskują miliardy i przywracają je do obrotu gospodarczego
2020-03-26 | 17:00

Wierzyciele odzyskują miliardy i przywracają je do obrotu gospodarczego

Członkowie Związku Przedsiębiorstw Finansowych, reprezentujący branżę windykacyjną, odzyskali od 2015 roku kwotę blisko 11 mld zł (dane na koniec III kw. 2019).[1] Trzeba jednak
Finanse Przez koronawirusa lepiej załatwiać wszystko przez Internet. A co z seniorami?
2020-03-26 | 16:30

Przez koronawirusa lepiej załatwiać wszystko przez Internet. A co z seniorami?

W dobie koronawirusa mnóstwo firm i instytucji zamknęło swoje podwoje i zachęca konsumentów do załatwiania większości spraw online. Podobnie jest w branży spożywczej (zakupy

Więcej ważnych informacji

Firma

Tylko 30 proc. zmian wdrażanych przez firmy kończy się sukcesem. Najlepiej wypadają branża finansowa, szkolnictwo i przemysł

Modyfikacja struktury, strategii oraz kultury organizacyjnej – to najczęściej wskazywane cele wprowadzania zmian w firmach i organizacjach. Wyniki V Ogólnopolskiego Badania Zarządzania Zmianą pokazały, że proces ich wdrażania jest skuteczny tylko w co trzecim przypadku. Powody tak słabego wyniku to m.in. zbyt małe zaangażowanie zarządu w zmiany i niewystarczająca komunikacja z pracownikami. – Kolejnym istotnym czynnikiem sukcesu jest wykorzystanie odpowiedniej metodologii, czyli technik zwinnego zarządzania – przekonują twórcy badania.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Finanse

Technologie szansą na odbicie gospodarcze w czasie kryzysu. Tą drogą poszły też Chiny

W obszarze cyfryzacji Polska wciąż ma dużo do nadrobienia względem bardziej rozwiniętych zachodnich gospodarek. W ubiegłorocznym rankingu DESI zajęła dopiero 25. miejsce wśród 28 państw w Unii Europejskiej, a według raportu McKinsey gospodarka cyfrowa stanowi w niej tylko nieco ponad 6 proc. krajowego PKB. Prezes Fundacji Digital Poland podkreśla, że konieczne są wzrost wydatków w tym obszarze i większa adaptacja cyfrowych technologii w sektorze MŚP. W obliczu spodziewanego spowolnienia wywołanego pandemią koronawirusa to może być szansa na wzrost. Taki plan mają też Chiny.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Handel

[DEPESZA] Sprzedaż bezpośrednia przechodzi w całości do internetu. Branża walczy też z nieuczciwymi sprzedawcami, którzy chcą zarobić na koronawirusie

Pandemia koronawirusa wymusiła na firmach zajmujących się sprzedażą bezpośrednią sporą zmianę trybu działania. W tej chwili wsparcie konsumenta odbywa się wyłącznie za pośrednictwem komunikatorów lub telefonicznie, a przedsiębiorstwa przyjmują zamówienia zdalnie i wysyłają je do paczkomatów. Pandemia i związane z nią ograniczenia tylko przyspieszają proces digitalizacji, który zachodzi w branży już od kilku lat, ale – jak podkreśla przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej – pojawiają się też nieuczciwe firmy, które chcą na niej zarobić, oferując klientom np. suplementy rzekomo pomocne w zwalczaniu COVID-19.