Rzecznik MŚP interweniuje w sprawie nieprawidłowości w funkcjonowaniu PFR

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorcow
ul. Wilcza 46
00-679 Warszawa
biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl| |biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl
726726580
www.rzecznikmsp.gov.pl
Naruszanie wynikających z Konstytucji Biznesu zasad budzenia zaufania do organów i instytucji publicznych, proporcjonalności oraz domniemania uczciwości przedsiębiorcy i rozstrzygania wątpliwości na jego korzyść – te zarzuty wobec Polskiego Funduszu Rozwoju formułuje w liście do ministra rozwoju i technologii Rzecznik MŚP. W swoim piśmie Adam Abramowicz powołuje się na liczne sygnały ze strony pokrzywdzonych przedsiębiorców, jak również oświadczenia organizacji pracodawców. Wskazują oni zwłaszcza na przewlekłość postępowań PFR przy rozliczaniu subwencji przyznanych w ramach „tarcz antycovidowych”. W wielu przypadkach niesie to ze sobą ryzyko przedawnienia.
Brak odpowiedzi na pisma przedsiębiorców, jak też niewyznaczenie granicznej daty zakończenia postępowań rodzi stan niepewności co do ich sytuacji ekonomicznej, blokując dalsze działania inwestycyjne i kadrowe. Rzecznik MŚP stoi na stanowisku, że rozpatrując zgłoszenia reklamacyjne, PFR powinien mieć na względzie cel rządowych programów, jakim była stabilizacja finansowa przedsiębiorców, ochrona miejsc pracy i bezpieczeństwo ekonomiczne obywateli.
Adam Abramowicz zwraca uwagę, że część jego interwencji pozostaje od wielu miesięcy bez reakcji PFR. Taka sytuacja podważa zaufanie do organów państwa i jest przykładem rażącego naruszania przepisów oraz nieodpowiedzialności urzędników PFR.
Coraz częstsze są też przypadki, gdy w wiele miesięcy po rozliczeniu subwencji przez PFR kieruje on do przedsiębiorców przedsądowe wezwania do zwrotu całości uzyskanej subwencji. Uzasadniane to jest stwierdzeniem nieprawidłowości informacji lub oświadczeń ze strony przedsiębiorców, co nie zawsze ma pokrycie w faktach. Nie powinno być tak, że np. drobna korekta faktury mająca wpływ na wskazaną wartość przychodów pociąga za sobą konieczność zwrotu całości subwencji, a nie tylko jej proporcjonalnej części. Jak podkreśla Rzecznik MŚP, za krzywdzące należy też uznać sytuacje, w których zarzut podania nieprawdziwych danych wynika z braku precyzji regulaminów lub zmieniania ich w trakcie obowiązywania programów.
Zwracając się do Ministra Rozwoju i Technologii o podjęcie wobec PFR odpowiednich kroków naprawczych, Rzecznik MŚP szczególnie podkreślił wagę skrócenia czasu postępowań, informowania przedsiębiorców oraz Biura Rzecznika MŚP o podjętych krokach i zajętym stanowisku, a także zobligowania PFR do działania w zgodzie z zasadami proporcjonalności i domniemania uczciwości przedsiębiorców.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech

Obawiasz się bessy na giełdzie? Sprawdź, co łączy największe krachy w historii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.