Rzecznik MŚP interweniuje w sprawie nieprawidłowości w funkcjonowaniu PFR
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorcow
ul. Wilcza 46
00-679 Warszawa
biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl| |biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl
726726580
www.rzecznikmsp.gov.pl
Naruszanie wynikających z Konstytucji Biznesu zasad budzenia zaufania do organów i instytucji publicznych, proporcjonalności oraz domniemania uczciwości przedsiębiorcy i rozstrzygania wątpliwości na jego korzyść – te zarzuty wobec Polskiego Funduszu Rozwoju formułuje w liście do ministra rozwoju i technologii Rzecznik MŚP. W swoim piśmie Adam Abramowicz powołuje się na liczne sygnały ze strony pokrzywdzonych przedsiębiorców, jak również oświadczenia organizacji pracodawców. Wskazują oni zwłaszcza na przewlekłość postępowań PFR przy rozliczaniu subwencji przyznanych w ramach „tarcz antycovidowych”. W wielu przypadkach niesie to ze sobą ryzyko przedawnienia.
Brak odpowiedzi na pisma przedsiębiorców, jak też niewyznaczenie granicznej daty zakończenia postępowań rodzi stan niepewności co do ich sytuacji ekonomicznej, blokując dalsze działania inwestycyjne i kadrowe. Rzecznik MŚP stoi na stanowisku, że rozpatrując zgłoszenia reklamacyjne, PFR powinien mieć na względzie cel rządowych programów, jakim była stabilizacja finansowa przedsiębiorców, ochrona miejsc pracy i bezpieczeństwo ekonomiczne obywateli.
Adam Abramowicz zwraca uwagę, że część jego interwencji pozostaje od wielu miesięcy bez reakcji PFR. Taka sytuacja podważa zaufanie do organów państwa i jest przykładem rażącego naruszania przepisów oraz nieodpowiedzialności urzędników PFR.
Coraz częstsze są też przypadki, gdy w wiele miesięcy po rozliczeniu subwencji przez PFR kieruje on do przedsiębiorców przedsądowe wezwania do zwrotu całości uzyskanej subwencji. Uzasadniane to jest stwierdzeniem nieprawidłowości informacji lub oświadczeń ze strony przedsiębiorców, co nie zawsze ma pokrycie w faktach. Nie powinno być tak, że np. drobna korekta faktury mająca wpływ na wskazaną wartość przychodów pociąga za sobą konieczność zwrotu całości subwencji, a nie tylko jej proporcjonalnej części. Jak podkreśla Rzecznik MŚP, za krzywdzące należy też uznać sytuacje, w których zarzut podania nieprawdziwych danych wynika z braku precyzji regulaminów lub zmieniania ich w trakcie obowiązywania programów.
Zwracając się do Ministra Rozwoju i Technologii o podjęcie wobec PFR odpowiednich kroków naprawczych, Rzecznik MŚP szczególnie podkreślił wagę skrócenia czasu postępowań, informowania przedsiębiorców oraz Biura Rzecznika MŚP o podjętych krokach i zajętym stanowisku, a także zobligowania PFR do działania w zgodzie z zasadami proporcjonalności i domniemania uczciwości przedsiębiorców.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.