Rzecznik MŚP interweniuje w sprawie nieprawidłowości w funkcjonowaniu PFR
![Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_778625171.jpg)
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorcow
ul. Wilcza 46
00-679 Warszawa
biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl| |biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl
726726580
www.rzecznikmsp.gov.pl
Naruszanie wynikających z Konstytucji Biznesu zasad budzenia zaufania do organów i instytucji publicznych, proporcjonalności oraz domniemania uczciwości przedsiębiorcy i rozstrzygania wątpliwości na jego korzyść – te zarzuty wobec Polskiego Funduszu Rozwoju formułuje w liście do ministra rozwoju i technologii Rzecznik MŚP. W swoim piśmie Adam Abramowicz powołuje się na liczne sygnały ze strony pokrzywdzonych przedsiębiorców, jak również oświadczenia organizacji pracodawców. Wskazują oni zwłaszcza na przewlekłość postępowań PFR przy rozliczaniu subwencji przyznanych w ramach „tarcz antycovidowych”. W wielu przypadkach niesie to ze sobą ryzyko przedawnienia.
Brak odpowiedzi na pisma przedsiębiorców, jak też niewyznaczenie granicznej daty zakończenia postępowań rodzi stan niepewności co do ich sytuacji ekonomicznej, blokując dalsze działania inwestycyjne i kadrowe. Rzecznik MŚP stoi na stanowisku, że rozpatrując zgłoszenia reklamacyjne, PFR powinien mieć na względzie cel rządowych programów, jakim była stabilizacja finansowa przedsiębiorców, ochrona miejsc pracy i bezpieczeństwo ekonomiczne obywateli.
Adam Abramowicz zwraca uwagę, że część jego interwencji pozostaje od wielu miesięcy bez reakcji PFR. Taka sytuacja podważa zaufanie do organów państwa i jest przykładem rażącego naruszania przepisów oraz nieodpowiedzialności urzędników PFR.
Coraz częstsze są też przypadki, gdy w wiele miesięcy po rozliczeniu subwencji przez PFR kieruje on do przedsiębiorców przedsądowe wezwania do zwrotu całości uzyskanej subwencji. Uzasadniane to jest stwierdzeniem nieprawidłowości informacji lub oświadczeń ze strony przedsiębiorców, co nie zawsze ma pokrycie w faktach. Nie powinno być tak, że np. drobna korekta faktury mająca wpływ na wskazaną wartość przychodów pociąga za sobą konieczność zwrotu całości subwencji, a nie tylko jej proporcjonalnej części. Jak podkreśla Rzecznik MŚP, za krzywdzące należy też uznać sytuacje, w których zarzut podania nieprawdziwych danych wynika z braku precyzji regulaminów lub zmieniania ich w trakcie obowiązywania programów.
Zwracając się do Ministra Rozwoju i Technologii o podjęcie wobec PFR odpowiednich kroków naprawczych, Rzecznik MŚP szczególnie podkreślił wagę skrócenia czasu postępowań, informowania przedsiębiorców oraz Biura Rzecznika MŚP o podjętych krokach i zajętym stanowisku, a także zobligowania PFR do działania w zgodzie z zasadami proporcjonalności i domniemania uczciwości przedsiębiorców.
![73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_618847561,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań
![Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_862801532,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
![Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_761024793,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.