Rzecznik MŚP interweniuje w sprawie nieprawidłowości w funkcjonowaniu PFR

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorcow
ul. Wilcza 46
00-679 Warszawa
biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl| |biuroprasowe|rzecznikmsp.gov.pl
726726580
www.rzecznikmsp.gov.pl
Naruszanie wynikających z Konstytucji Biznesu zasad budzenia zaufania do organów i instytucji publicznych, proporcjonalności oraz domniemania uczciwości przedsiębiorcy i rozstrzygania wątpliwości na jego korzyść – te zarzuty wobec Polskiego Funduszu Rozwoju formułuje w liście do ministra rozwoju i technologii Rzecznik MŚP. W swoim piśmie Adam Abramowicz powołuje się na liczne sygnały ze strony pokrzywdzonych przedsiębiorców, jak również oświadczenia organizacji pracodawców. Wskazują oni zwłaszcza na przewlekłość postępowań PFR przy rozliczaniu subwencji przyznanych w ramach „tarcz antycovidowych”. W wielu przypadkach niesie to ze sobą ryzyko przedawnienia.
Brak odpowiedzi na pisma przedsiębiorców, jak też niewyznaczenie granicznej daty zakończenia postępowań rodzi stan niepewności co do ich sytuacji ekonomicznej, blokując dalsze działania inwestycyjne i kadrowe. Rzecznik MŚP stoi na stanowisku, że rozpatrując zgłoszenia reklamacyjne, PFR powinien mieć na względzie cel rządowych programów, jakim była stabilizacja finansowa przedsiębiorców, ochrona miejsc pracy i bezpieczeństwo ekonomiczne obywateli.
Adam Abramowicz zwraca uwagę, że część jego interwencji pozostaje od wielu miesięcy bez reakcji PFR. Taka sytuacja podważa zaufanie do organów państwa i jest przykładem rażącego naruszania przepisów oraz nieodpowiedzialności urzędników PFR.
Coraz częstsze są też przypadki, gdy w wiele miesięcy po rozliczeniu subwencji przez PFR kieruje on do przedsiębiorców przedsądowe wezwania do zwrotu całości uzyskanej subwencji. Uzasadniane to jest stwierdzeniem nieprawidłowości informacji lub oświadczeń ze strony przedsiębiorców, co nie zawsze ma pokrycie w faktach. Nie powinno być tak, że np. drobna korekta faktury mająca wpływ na wskazaną wartość przychodów pociąga za sobą konieczność zwrotu całości subwencji, a nie tylko jej proporcjonalnej części. Jak podkreśla Rzecznik MŚP, za krzywdzące należy też uznać sytuacje, w których zarzut podania nieprawdziwych danych wynika z braku precyzji regulaminów lub zmieniania ich w trakcie obowiązywania programów.
Zwracając się do Ministra Rozwoju i Technologii o podjęcie wobec PFR odpowiednich kroków naprawczych, Rzecznik MŚP szczególnie podkreślił wagę skrócenia czasu postępowań, informowania przedsiębiorców oraz Biura Rzecznika MŚP o podjętych krokach i zajętym stanowisku, a także zobligowania PFR do działania w zgodzie z zasadami proporcjonalności i domniemania uczciwości przedsiębiorców.

Pożyczka na spłatę chwilówek - czy to dobre rozwiązanie dla Ciebie?

Legalne działanie w świecie kryptowalut – zgodnie z kanadyjskim prawem

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.