Komunikaty PR

Sfinansowanie swojego pomysłu - czyli skąd wziąć pieniądze na startup?

2021-07-15  |  13:20
Biuro prasowe

Sfinansowanie swojego pomysłu -  czyli skąd wziąć pieniądze na startup?

Materiał z udziałem eksperta

Pojęcie startupu w Polsce znane jest zaledwie od kilku lat. Budowanie go, jak każdego własnego biznesu, to proces długofalowy i czasami bardzo trudny, a jednym z największych wyzwań jest pozyskanie finansowania. Źródła finansowania startupów to jednak nie tylko fundusze inwestycyjne, jak uważa się powszechnie. Istnieją też inne możliwości. Które z nich są najlepsze? 

Odpowiedzi na to pytanie udzieli Bartłomiej Foszer, wieloletni praktyk biznesu, specjalizujący się w budowaniu strategii rozwoju, sprzedaży, marketingu, będący inwestorem między innymi w takich biznesach jak Sundose, Catering Pomelo czy Vio Love. 

Startupy na początkowym etapie rozwoju, czyli takie, które mają już opracowany pomysł lub czasem nawet wstępną wersję produktu często szukają wsparcia finansowego na pierwsze miesiące działalności czy na stworzenie MVP (produktu mającego wystarczające funkcjonalności, aby go przetestować na pierwszej grupie konsumentów). Możliwości na sfinansowanie swojej wizji jest kilka.

1. Samofinansowanie

Pracując na etacie czy prowadząc inną firmę możesz sfinansować swój pomysł. Jeszcze kilka lat temu była to najczęstsza forma finansowania startupów. Jednak z rozwojem rynku inwestycyjnego w Polsce jej popularność maleje. Dużym minusem tej formy finansowania jest to, że założyciele startupu nie skupiają się w 100% na jego rozwoju. Często nie starcza im zwyczajnie sił czy pieniędzy, żeby zrealizować projekt po godzinach. Niewątpliwie plusem takiej sytuacji jest to, że założyciel utrzymuje 100% udziałów w startupie.

2.  Inkubatory przedsiębiorczości

Inkubatory przedsiębiorczości powstały właśnie po to, żeby pomagać w rozwoju młode przedsiębiorstwa. To co oferuje większość to pomoc prawna, księgowa, miejsce do pracy czy doradztwo ekspertów. Jednak są również programy w ramach, których można uzyskać większe fundusze na rozwój swojego startupu. Plusem korzystania z inkubacji, szczególnie jeżeli nie miało się wcześniej do czynienia z prowadzeniem firmy jest zebranie podstawowej niezbędnej wiedzy w tym zakresie. Dodatkowo w przypadku otrzymania jakiegokolwiek wsparcia z pieniędzy publicznych nadal zachowuje się 100% udziałów w swojej firmie. Minusem inkubacji jest to, że proces ten trwa wiele miesięcy oraz nie ma pewności, że otrzyma się niezbędne wsparcie chociażby na zbudowanie swojego produktu czy działania marketingowe. 


3. Platformy crowdfundingowe 

Kolejnym sposobem na zebranie pieniędzy na początkowym etapie projektu jest crowdfunding. W takim wypadku najczęściej dzielimy się udziałami i dodajemy dodatkowo pakiety inwestorskie np. możliwość otrzymania produktu od razu po jego stworzeniu. Jeżeli chcesz wybrać tę formę finansowania to zastanów się czy zamierzasz stworzyć kampanię w Polsce czy granicą. Należy pamiętać, że platforma bierze dla siebie około 10% prowizji. Istnieje wiele projektów, które rozwinęły się dzięki tej formie finansowania jednak pamiętajmy, że konkurujemy z setkami innych podobnych zbiórek dlatego ta forma zdaje egzamin tylko przy produktach wzbudzających powszechne zainteresowanie, wspartych dobrym marketingiem.

4. Family & Friends

Jeżeli jesteśmy pewni swojego pomysłu, wiemy ile potrzebujemy pieniędzy, żeby wystartować i obronić ten pomysł poszukajmy inwestorów wśród najbliższych. Na pewno w rodzinie lub wśród znajomych (a może znajomych znajomych) masz osoby, które byłyby skłonne zainwestować. Nie musi to być jedna czy dwie osoby, jednak 10 czy 20 osób wśród udziałowców może być formalnie problematyczne i w przyszłości powodować chociażby niechęć funduszy inwestycyjnych. Plusem takiego rozwiązania jest to, że zdobycie pieniędzy nie jest zbytnio skomplikowane i formalności powinny pójść gładko. Minusem na pewno jest to, że bierzesz na siebie odpowiedzialność za pieniądze najbliższych osób, które nie mają doświadczenia w inwestowaniu i mogą wywoływać niepotrzebną presję na założycielach. 

5. Business Angels

Jeżeli uda Ci się zainteresować swoim pomysłem tzw. „aniołów biznesu” czyli osoby, które odniosły sukces w biznesie i inwestują swoje pieniądze w inne projekty możesz dostać coś więcej niż pieniądze. Takie osoby wnoszą często „smart money” czyli oprócz kapitału również wsparcie na poziomie strategicznym w obszarach, w których mają kompetencje. Są również wsparciem w zakresie networkingu, który przy szybkim rozwoju startupów jest bardzo istotny. 

Plusem tej formy finansowania jest właśnie smart money, minusem dotarcie do właściwych angelów nie jest takie proste, a również rozmowy o wycenie będą dużo bardziej wymagające niż przy chociażby inwestorach Family&Friends. 

6. Fundusze inwestycyjne

Możesz również zwrócić się bezpośrednio do funduszów inwestycyjnych. Są fundusze, które specjalizują się w finansowaniu projektów we wczesnej fazie rozwoju. Pamiętaj, że do funduszy wpływa kilkadziesiąt projektów miesięcznie. Rozmowa z funduszami wymaga bardzo dobrego przygotowania i pokazania czym wyróżnia się Twój projekt spośród setek innych. Pamiętaj, że rozmawiasz z profesjonalistami, którzy na co dzień zajmują się tylko analizą biznesów. Decydując się na fundusz możesz liczyć również na smart money, ale jak dużo tego wkładu pozafinansowego dostaniesz w dużej mierze zależy od podejścia i możliwości czasowych funduszu. Plusem inwestycji w tej formie jest wsparcie funduszu w kolejnych rundach finansowania ponieważ im też zależy, żeby Wasza wycena rosła. Minusem współpracy z funduszami jest długotrwały i skomplikowany proces analizy biznesowej oraz konstruowania umowy inwestycyjnej. 

Możliwości sfinansowania własnego pomysłu jest wiele. W dzisiejszych czasach jest dużo łatwiej realizować swój pomysł z kapitałem zewnętrznym niż jeszcze 10 lat temu. Założyciele startupu powinni bardzo wnikliwie przemyśleć, która forma finansowania jest najlepsza dla nich. Należy pamiętać, że zaproszenie kogoś do grona udziałowców to transakcja na lata.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Konsumpcja i koniunktura napędzają branżę leasingową Biuro prasowe
2024-03-27 | 14:00

Konsumpcja i koniunktura napędzają branżę leasingową

Jak wskazują najnowsze dane Santander Leasing po pierwszych dwóch miesiącach 2024 r. nastąpiło bardzo mocne odbicie w dynamice udzielanego finansowania pojazdów. Od początku
Finanse Co wspólnego z zajęciem komorniczym mają wierzytelności faktoringowe?
2024-03-27 | 10:30

Co wspólnego z zajęciem komorniczym mają wierzytelności faktoringowe?

Jednym z kluczowych kryteriów, jakie firma faktoringowa weryfikuje przed udzieleniem finansowania w postaci faktoringu jawnego, jest kondycja finansowa płatnika faktoringowego, czyli tej
Finanse Spółki wybiorą leasing, mikrofirmy – zakupy na raty
2024-03-27 | 08:00

Spółki wybiorą leasing, mikrofirmy – zakupy na raty

Leasing, faktoring, zakupy na raty – tak zamierzają w tym roku finansować działalność firmy z sektora MŚP. Największym zaufaniem przedsiębiorców cieszy się leasing (24

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.