Sprowadzamy i kupujemy na kredyt coraz starsze samochody
- Zaczęliśmy sprowadzać coraz starsze samochody.
- Ponad 63% pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy w Polsce w pierwszych czterech miesiącach 2022 r. miało ponad 10 lat.
- Dla porównania na koniec 2021 r. wskaźnik ten wynosił niecałe 58%.
- Widzą to też firmy kredytujące zakup samochodów. Przeciętny wiek samochodu kupowanego na kredyt w Cofidis po I kwartale 2022 r. przekroczył 8 lat, choć w poprzednich dwóch latach było to trochę ponad 7 lat.
Dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pokazują, że w pierwszych czterech miesiącach 2022 r. zaczęliśmy częściej sprowadzać i kupować coraz starsze samochody. Do 63,1% wzrósł udział pojazdów powyżej 10 lat rejestrowanych w Polsce po raz pierwszy. Dla porównania na koniec 2021 roku wskaźnik ten wynosił 57,8%, a rok wcześniej 55,5%. Przed pandemią, czyli w 2019 r. był on jeszcze niższy – 54,5%.
Efekty tego zjawiska widać także w statystykach dotyczących młodszych samochodów. Z danych PZPM wynika, że przed pandemią, w 2019 sprowadzaliśmy nieco ponad 11% pojazdów w wieku do 4 lat. W ubiegłym roku udział samochodów w wieku do 4 lat sięgnął 9,9%, a po pierwszych czterech miesiącach tego roku spadł do 8%.
- W całej Europie występują problemy z dostępnością nowych aut. To natomiast powoduje, że na rynku aut używanych pojawia się zdecydowanie mniej samochodów młodych - 4 czy 5 letnich (np. poleasingowych). Zwyczajnie klienci jeżdżą dłużej swoimi autami. Równocześnie ceny takich aut potrafią oscylować na poziomie zbliżonym do ceny ich zakupu… Dlatego klienci szukają alternatywy w postaci starszych aut używanych. Wyższe ceny i ogólny brak dostępności aut na placach w Europie, powoduje, że do Polski sprowadzane są coraz starsze pojazdy – wyjaśnia Marcin Szulc, Dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis.
Kredytujemy zakup coraz starszych pojazdów
W portfelu samochodów kupowanych na kredyt struktura wygląda nieco inaczej niż w przypadku ogółu aut importowanych, ponieważ klienci pożyczają pieniądze na zakup raczej droższych i nowszych aut. Widać jednak również spadek odsetka transakcji dotyczących aut do 4 lat. Po pierwszym kwartale 2022 r. wynosił on 19%.
- Na koniec 2020 i 2021 r. ten odsetek był bliski 30%, choć już w drugiej połowie ubiegłego roku widać było spadek znaczenia transakcji dotyczących samochodów do 4 lat. Dla porównania w ostatnim przed pandemicznym roku, czyli 2019, co czwarte kredytowane przez nas auto miało nie więcej niż 4 lata. – wylicza Marcin Szulc.
Widać za to wzrost znaczenia transakcji dotyczących segmentu aut w wieku od 5 do 10 lat. Już 52% kredytowanych w tym roku przez Cofidis samochodów mieści się właśnie w przedziale między 5 a 10 lat. W poprzednich trzech latach te wartości oscylowały w okolicach 44-46%. Udział samochodów starszych niż 10 lat w przypadku tych kupowanych na kredyt sięgnął w tym roku 30%. W ostatnich dwóch latach było to 26%.
Z danych Cofidis wynika, że przeciętny wiek samochodu kupowanego na kredyt po I kwartale 2022 r. przekroczył 8 lat. W latach 2020-2021 było to trochę ponad 7 lat. Trend był pozytywny, bo w 2019 r. średnia wynosiła równo 8 lat. Jak widać, sytuacja się odwróciła i wróciliśmy do stanu sprzed dwóch lat. Na przykład w województwie pomorskim w I kwartale 2022 r. klienci kredytowali zakup samochodu, którego wiek liczył sobie już blisko 10 lat. Na dziewięcioletnie samochody pożyczali pieniądze klienci z województwa lubelskiego. Przeciętnie siedem lat miały samochody kredytowane w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim i świętokrzyskim. W pozostałych regionach były to średnio ośmioletnie pojazdy.
Nadal będzie trudno o nowsze samochody
Niestety należy spodziewać się, że w kolejnych miesiącach zarówno sprowadzane, jak i co za tym idzie, kredytowane auta będą coraz starsze. To zjawisko to pochodna całej sekwencji zdarzeń. Pandemia spowodowała przerwanie łańcuchów dostaw części, w szczególności półprzewodników niezbędnych w nowoczesnych samochodach. Do tego doszły ograniczenia w produkcji tych podzespołów np. ze względu na pożary czy susze, które skutkowały niedoborami wody, niezbędnej do ich produkcji. Dodatkowo o mniejszą liczbę półprzewodników producenci samochodów musieli konkurować z wytwórcami sprzętu elektronicznego, którzy notowali wzrost popytu na swoje towary wywołany zmianami w sposobie pracy. To wszystko spowodowało ograniczoną dostępność nowych pojazdów. Klienci nie mogąc doczekać się na nowe auto, zaczęli szukać na rynku wtórnym. To spowodowało zmniejszenie dostępności stosunkowo nowych samochodów używanych i wywindowało ich ceny. Teraz problemy z dostępnością części i nowych aut, potęguje sytuacja polityczno-gospodarcza na świecie. To znaczy, że w najbliżej przyszłości trudno będzie mówić o odwróceniu tego trendu.
Auta coraz droższe
Choć kupujemy starsze auta, to wydajemy na nie więcej. Z danych firmy Cofidis wynika, że przeciętne auto kupowane na kredyt przez jej klientów w okresie od stycznia do marca 2022 r. kosztowało ponad 53 tys. zł. Tymczasem w całym ubiegłym roku, średnia wartość kredytowanego pojazdu wyniosła niecałe 50,5 tys. zł. W 2020 r. było to niecałe 42,5 tys. zł, wobec 38 tys. zł rok wcześniej. Jeśli więc porównać okres sprzed pandemii do obecnej sytuacji, widać, że na używany samochód trzeba wydać nawet o 40% więcej.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.