Komunikaty PR

Tradycyjne banki muszą inwestować, żeby się rozwijać

2023-10-23  |  01:00
Kontakt
Monday PR
Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.

Górskiego 9
00-033 Warszawa
biuro|mondaypr.pl| |biuro|mondaypr.pl
+48 224878421
www.mondaypr.pl

Według raportu World Retail Banking Raport, opracowanego przez Capgemini nowoczesna bankowość będzie się wkrótce opierała na szybkim wdrażaniu i podejmowaniu ryzyka biznesowego, a także na upraszczaniu i automatyzacji procesów wewnętrznych. Oznacza to, że banki, by dalej rozwijać swoją ofertę i usprawniać działalność muszą inwestować w najnowsze rozwiązania IT, w tym również w chmurę obliczeniową. Istotny wpływ na wyzwania stojące przed bankami mają potrzeby klientów, którzy oczekują coraz sprawniejszego dostępu do usług finansowych.

Wyścig w branży finansowej trwa – banki nieustannie czują oddech na swoich plecach ze strony sektora fintech, w efekcie czego muszą dbać o ciągły rozwój i inwestować w najnowsze rozwiązania technologiczne. Organizacje, takie jak PayPal czy Revolut walczą z bankami o pozycję lidera rynku, wykorzystując nowe technologie  i oferując klientom produkty dopasowane do ich potrzeb – mówi Robert Czarniewski, CFO w Polcom.

Tradycyjne banki muszą także konkurować z neobankami, nieposiadającymi placówek fizycznych, których popularność ciągle wzrasta. Według badania EY 2021 NextWave Global Consumer Banking Survey już 27 proc. konsumentów na świecie korzysta z ich usług. To wzrost o 4 pkt. proc. w porównaniu do roku 2020. Ponadto, dla 40 proc. osób poniżej 34 roku życia neobanki i fintechy stanowią główną instytucję finansową.

Konkurencja napędza inwestycje

– Z uwagi na rosnącą konkurencję banki tradycyjne prowadzą szereg działań, w tym liczne inwestycje w zakresie rozwiązań IT. Gartner przewiduje, że wyniosą one ponad 652 mld USD do końca 2023 r. i będą wzrastać o 8,1 proc. rok do roku  – komentuje Robert Czarniewski.

Aby zdobyć nowych klientów i utrzymać przy sobie obecnych, tradycyjne banki muszą sprostać wymaganiom konsumentów, którzy oczekują zapewnienia dostępności usług przez całą dobę, stabilności i niezawodności aplikacji mobilnych oraz bankowości internetowej. Nie da się tego osiągnąć bez niezwodnej infrastruktury IT, która wymaga ciągłego monitorowania parametrów technicznych i sukcesywnej modernizacji. W Stanach Zjednoczonych, tylko 19 proc. konsumentów preferuje korzystanie z oddziałów bankowych. Dla połowy klientów niezawodna aplikacja mobilna jest równie ważna, co bezpieczeństwo danych – wynika z najnowszego raportu GFT Banking Disruption Index. Co więcej, polscy konsumenci cenią sobie możliwości, jakie dają open banking i aplikacje mobilne. Dodatkowe funkcjonalności takie jak płatności za parking czy przejazdy na autostradach cieszą się bardzo dużą popularnością.

Dlatego też, aby zyskać elastyczność oraz wysoką wydajność instytucje finansowe coraz chętniej przenoszą swoje systemy do chmury obliczeniowej. To już nie tylko aplikacje i systemy frontendowe, ale również kluczowe oprogramowanie bankowe. Migracja do chmury pozwala na przyspieszenie procesów operacyjnych, zwiększenie konkurencyjności oraz wpływa na optymalizację kosztów związanych z IT – Bank of America dzięki przeniesieniu infrastruktury do chmury zaoszczędził 2 mld USD.

Wg raportu Deloitte „Digital Banking Maturity 2022” stopień cyfryzacji polskiego sektora finansowego przekracza średnią światową. Aż sześć krajowych banków znalazło się w grupie 30 cyfrowych liderów, wyznaczających kierunki digitalizacji w bankowości. Transformacja cyfrowa rodzimej gospodarki to droga do wzrostu. McKinsey & Company oszacowało w 2022 roku, że wdrożenie rozwiązań chmurowych na szeroką skalę może przynieść polskiej gospodarce 121 mld złotych zysku.

Bezpieczeństwo danych

Możliwość szybkiego przełączenia kluczowych środowisk IT do zapasowego centrum danych w przypadku wystąpienia zagrożeń, takich jak katastrofy naturalne czy ataki hakerskie, zyskuje na popularności wśród instytucji bankowych. Dla przykładu, konflikt zbrojny w Ukrainie wymusił konieczność zmiany modeli biznesowych w zakresie zachowania ciągłości działania najistotniejszych systemów i aplikacji w lokalnych firmach i instytucjach – także tych reprezentujących sektor finansowy, na których spoczywa obowiązek ochrony danych i zapewnienia im należytego bezpieczeństwa. UKRSIBBANK BNP Paribas Group  uruchomił swoje zapasowe centrum danych w mniej niż 3 miesiące.– UKRSIBBANK posiada serwerownie w Kijowie – na którym skupiła się rosyjska ofensywa, stąd też podjęliśmy decyzję o przeniesieniu naszych centrów danych do innego kraju – wskazuje Serhii Zagorulko, Dyrektor IT w UKRSIBBANK BNP Paribas Group. – Nie byłoby to możliwe, gdyby nie elastyczność, którą oferuje cloud computing. Dzięki rozwiązaniu Disaster Recovery dane klientów banku są w pełni zabezpieczone – podkreśla Stanisław Borkowski dyrektor pionu bezpieczeństwa i jakości w Polcom.

Ataki hakerskie stają się codziennością – w 2022 roku ich częstotliwość oscylowała w granicy ponad 1100 tygodniowo, a jedną z najczęściej atakowanych branż jest sektor finansowy – 22 proc. ataków ransomware dotyka właśnie instytucji finansowych.

Cyberbezpieczeństwo powinno być traktowane priorytetowo przez instytucje finansowe, przetwarzające dane wrażliwe swoich klientów. Wraz z popularnością rozwiązań cloud computing oraz publikacją unijnych i krajowych dyrektyw, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego już w 2020 roku wydał komunikat dotyczący zasad przetwarzania danych w chmurze.

Suwerenność danych jest kluczowa. Dane wrażliwe – finansowe, medyczne, dane objęte RODO – powinny być odpowiednio szyfrowane, przechowywane i przetwarzane w centrach danych podlegających polskiemu i unijnemu prawodawstwu. Dostawcy usług chmurowych podlegają rygorystycznym wymaganiom oraz certyfikacjom, które stanowią gwarancję najwyższego poziomu bezpieczeństwa. – przekonuje Stanisław Borkowski.

Możliwości dla sektora finansowego

Chmura wspomaga również rozwój innych procesów technologicznych takich jak big data czy machine learning. Dane zbierane przez banki, dotyczące zachowania klientów, wykonywanych transakcji mogą posłużyć do stworzenia hiperspersonalizowanych ofert, które doceniane są przez coraz większy odsetek klientów.

 – Współczesny klient wymaga wysoce zindywidualizowanego podejścia, produktów dostosowanych do jego własnych potrzeb. Odpowiednia analiza danych w połączeniu z nowymi technologiami może w tym pomóc – podkreśla Robert Czarniewski.

Również obsługa klienta coraz częściej odbywa się przy pomocy chatbotów i wirtualnych asystentów, którzy potrzebują natychmiastowego i szerokiego dostępu do danych gromadzonych przez instytucje finansowe. Natomiast ciągłe monitorowanie infrastruktury IT i baz danych za pomocą algorytmów AI, które wykorzystywane są w rozwiązaniach typu SOC – Security Operations Center – pozwala na wyłapanie podejrzanego ruchu , co skutecznie wpływa na zwiększenie dostępności kluczowych systemów i aplikacji bankowych.

Security Operation Center zapewnione przez zaufanego dostawcę usług chmurowych pozwala na szybkie reagowanie na cyberataki oraz skuteczne zapobieganie im. Zespół doświadczonych specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa całodobowo monitoruje infrastrukturę IT w celu wczesnego wykrywania incydentów bezpieczeństwa – mówi Stanisław Borkowski.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Monday PR Sp. z o.o. Sp.k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe
2024-07-04 | 17:30

73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań

Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG),
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.