Trudno je zdobyć, ale łatwo stracić – zaufanie w biznesie
Mimo że większość przedsiębiorców każdego dnia spotyka się z uczciwą postawą ze strony swoich kontrahentów, to istnieje wiele firm, które padły ofiarą nierzetelnych praktyk. Z badania „Zaufanie w biznesie” przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów wynika, że 43 proc. ankietowanych przedsiębiorców doświadczyło aktu nierzetelności w biznesie. Problem ten najbardziej dotyka branżę budowlaną (63 proc.) oraz transportową (51 proc.).
Uczciwość jest niezwykle istotna w utrzymaniu pozytywnych relacji biznesowych. Klienci chcą mieć pewność, że dostaną to, za co zapłacili, i że firma dotrzyma swoich obietnic. Niestety, rzeczywistość pokazuje, że nie zawsze tak się dzieje. Najnowsze badanie „Zaufanie w biznesie” przeprowadzone przez TGM Research na zlecenie Rzetelnej Firmy pokazuje, że aż 43 proc. ankietowanych przedsiębiorstw doświadczyło w ciągu ostatnich 6 miesięcy nieuczciwości ze strony swoich partnerów biznesowych.
– Tym, co odróżnia biznes od normalnego życia w kwestii zaufania, są narzędzia. W biznesie zaufanie trzeba skalować. Pojawiają się recenzje i opinie. Operujemy w oparciu o czyjąś reputację lub wizerunek. Deficyt zaufania jest jednym z pierwszych klocków domina, które przewracają się na początku kryzysu, a także ostatnim, który z powrotem się odbudowuje na końcu problemów. Pozbycie się miana nieuczciwego kontrahenta może zająć lata, o ile w ogóle będzie to możliwe. Jeśli zaś nawet w obliczu kryzysu zachowamy dotychczasowe wartości i jakość obsługi, nasi klienci zostaną z nami na dłużej – mówi Andrzej Tucholski, psycholog biznesu.
Jak pokazuje badanie, najwięcej nierzetelnych działań na swojej drodze napotkała branża budowlana (63 proc.) oraz transportowa (51 proc.).
– Fakt, że aż 43 procent ankietowanych doświadczyło nieuczciwego zachowania ze strony swoich kontrahentów, sugeruje, że problem nierzetelności nie jest marginalny, a nieuczciwe praktyki wciąż występują w wielu branżach i firmach. Nieuczciwość wydaje się mieć swoje preferowane sektory. Budownictwo i transport mają do czynienia z większym ryzykiem nieuczciwych praktyk. W tych branżach, gdzie operacje są często złożone i oparte na współpracy z wieloma partnerami, istnieje większe ryzyko konfliktów związanych z terminami, płatnościami i jakością usług – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Na drugim biegunie, czyli w gronie firm, które nie doświadczyły w ciągu ostatnich 6 miesięcy nieuczciwości ze strony swoich partnerów biznesowych, jest 57 proc. przedsiębiorstw. Wśród nich przede wszystkim branże: usługowa (65 proc.), produkcyjna (61 proc.), handlowa (51 proc.).
Nieterminowa realizacja zleceń i opóźnione płatności
Eksperci Rzetelnej Firmy zapytali również o to, w jaki sposób objawiał się brak rzetelności w ostatnich 6 miesiącach. Ankietowani za główny wyznacznik wskazali nieterminową realizację usług (35 proc.), opóźnione faktury (34 proc.) oraz utrudniony kontakt (31 proc.). Na to ostanie zjawisko szczególnie narzeka branża handlowa (36 proc). Branża transportowa największy problem dostrzega w braku rzetelności płatniczej, 71 proc. ankietowanych z tego środowiska zmaga się z nieterminowym opłacaniem faktur przez swoich kontrahentów. Dla branży produkcyjnej często spotykaną praktyką jest wątpliwa jakość otrzymywanych produktów (39 proc.), a wśród usługodawców piętą achillesową jest wydłużający się termin realizacji usługi (46 proc.).
Wielkość nie ma znaczenia
Badanie „Zaufanie w biznesie” ujawniło również pewną grupę problemów, z którymi borykają się wszystkie firmy, niezależnie od ich wielkości. Mikrofirmy najczęściej spotykają się z nieterminową realizacją zleceń (35 proc.), co w ich przypadku może mocno zaważyć na płynności biznesu. U tych najmniejszych wyłania się również problem z przeterminowaniem faktur (34 proc.) oraz utrudniony kontakt z ich partnerami (31 proc.). 38 proc. małych firm boryka się z problemem utrudnionego kontaktu z kontrahentem, jednak równie widoczny jest u nich problem z nieterminowymi realizacjami ze strony kontrahentów, na co wskazuje 36 proc., trzecim problemem jest nierzetelność płatnicza. Średnie firmy wskazały taki sam zestaw nieuczciwych praktyk, których doświadczają ze strony kontrahentów.
Dobra strona biznesu
Ale jest też dobra strona biznesu. W badaniu Rzetelnej Firmy aż 80 proc. przedsiębiorców deklaruje, że doświadczyło rzetelnego zachowania ze strony swoich kontrahentów w ciągu ostatnich 6 miesięcy. To wynik, który każe mieć nadzieję, że polscy przedsiębiorcy są świadomi tego, jak ważną rolę biznesie odgrywa zaufanie. Warto zaznaczyć, że firmy doświadczające dobrych praktyk są również ofiarami nieuczciwych zachowań (43 proc.). Nie każdy z badanych przedsiębiorców na swojej drodze spotyka jedynie rzetelnych kontrahentów, w ciągu ostatnich 6 miesięcy część z nich zdobyła zarówno te dobre, jak i złe doświadczenia.
– Zapytaliśmy przedsiębiorców o konkretne przykłady takich rzetelnych zachowań. Dwie trzecie z nich wskazało, że ich kontrahent potrafił przyznać się do błędu, a 64 proc. ankietowanych otrzymało od kontrahenta informacje pomocne podczas podejmowania decyzji o zakupie. Uczciwość, transparentność i jasna komunikacja są ogromnie ważne w relacjach biznesowych. Trzeba jednak zachować czujność i nie zapominać o kontrahentach, którzy nie podzielają tych wartości i są zdolni do nieuczciwych zachowań – dodaje Katarzyna Starostka, ekspertka Rzetelnej Firmy.
O badaniu:
Ogólnopolskie badanie „Zaufanie w biznesie” przeprowadzone w sierpniu 2023 r. przez TGM Research na zlecenie Rzetelnej Firmy, na grupie 500 firm zatrudniających do 250 pracowników, metodą CAWI.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.