Tylko integracja strategii, ludzi i procesów pozwoli firmom na sukces
Firmy muszą wyjść poza tradycyjne sposoby zarządzania wydajnością, by budować swoją odporność w popandemicznej rzeczywistości i móc lepiej reagować na nagłe zmiany – wynika z raportu Reimagining Performance Management przygotowanego przez Association of International Certified Professional Accountants – Międzynarodowe Stowarzyszenie Dyplomowanych Specjalistów ds. Rachunkowości, reprezentujące AICPA & CIMA – oraz World Business Council for Sustainable Development – Światową Radę Biznesu na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju (WBCSD).
Aby wygrywać z konkurencją w świecie po pandemii, firmy muszą przyjąć nowe sposoby zarządzania wydajnością, które jednocześnie opierają się na talentach swoich pracowników, w pełni wykorzystują model biznesowy, systemy, procesy i procedury oraz aktywnie angażują interesariuszy. Tymczasem, jak dowodzi raport AICPA & CIMA i WBCSD, tworzenie kultury korporacyjnej opartej na wydajności, która jest niezbędna, żeby wspierać tę zmianę, a w rezultacie napędzać innowacje, tworzyć wartość dla organizacji i móc rozwijać działalność w przyszłości, pozostaje wyzwaniem dla wielu organizacji.
Dlatego liderzy biznesu powinny stworzyć tzw. kulturę wydajności (ang. performance culture), czyli środowisko, w którym pracownicy mają sprawczość, są obdarzeni zaufaniem i mogą się zaangażować. W wyniku przeprowadzonego przez AICPA & CIMA badania zidentyfikowano pięć kluczowych czynników, które przyczyniają się do powstania tego typu kultury:
- zwiększenie odpowiedzialności pracowników poprzez opracowanie mechanizmów kontrolnych, które zachęcają ich do śmiałego podejmowania ambitnych wyzwań,
- stworzenie wyraźnej i przejrzystej zależności między strategią, a celami pracowników – firmy wykorzystują formalny proces kaskadowania celów strategicznych w dół łańcucha dowodzenia, ale wskazują na różne wyzwania wynikające z takiego podejścia,
- wzmocnienie współpracy pomiędzy pionami organizacyjnymi w celu efektywnej koordynacji realizacji strategii,
- wykorzystywanie różnego rodzaju zachęt, aby zwiększyć wpływ ludzi na wyniki biznesowe oraz wyraźne powiązanie indywidualnych celów pracowników z celami biznesowymi, aby angażować i motywować wszystkich, niezależnie od obejmowanego stanowiska,
- zapewnienie współpracy między zespołami HR i finansów - biorąc pod uwagę, że tworzenie wartości biznesowej i sukces strategiczny zależą od pracowników, którzy są zmotywowani, pełni pasji i angażują się w wykonywanie swojej pracy, zespoły HR i finansów powinny ściślej ze sobą współpracować, aby zapewnić, że wydajność pracowników przekładaja się na wyniki biznesowe.
O tym, jak firmy mogą wspierać kulturę wydajności, dyskutowano 17 lutego w Warszawie podczas wydarzenia AICPA & CIMA Money Talks: Reimagining performance management and enterprise analytics, którego partnerem strategicznym była firma Oracle. Spotkanie było okazją, by zapoznać się z wynikami raportu oraz dowiedzieć się, dlaczego przedsiębiorstwa odnoszące największe sukcesy przechodzą od planowania silosowego do zintegrowanego i jak bardzo poprawia to ich wyniki biznesowe.
Wstępem do panelu dyskusyjnego, w którym zasiedli eksperci ze świata biznesu i finansów, były prezentacje Petera Spence’a, Associate Director of R&D, AICPA & CIMA oraz Wayne’a Heathera, Director EPM Product Marketing, Oracle Cloud Business Group. W gronie panelistów znaleźli się:
- Paweł Jędrusik, Country Manager Oracle Cloud Applications, Oracle Polska,
- Magda Kotowska-Gawrylczyk, Data & Analytics Manager, NatWest Polska,
- Michał Wierzbowski, Członek Zarządu ds. Finansów, Dyrektor Centrum Operacji Księgowych, Orange Polska,
- Krzysztof Pniewski FCMA, CGMA, CFO, PFR Nieruchomości.
Jak podkreślali, konieczne jest przemyślane zarządzanie kapitałem ludzkim i wdrożenie prawdziwie zintegrowanego planowania. W aktualnym stale zmieniającym się i złożonym środowisku biznesowym, firmy nie mogą już skupiać się wyłącznie na danych finansowych, by dokonywać oceny swoich wyników, wdrażać długoterminowe strategie i generować trwałą wartość. Aby przedsiębiorstwa mogły być bardziej odporne na zakłócenia, konieczne jest zaawansowane zarządzanie danymi (ang. data management) i planowanie scenariuszy (ang. scenario planning), a także tzw. łączenie kropek (ang. connecting the dots) oraz współpraca między pionami dzięki odpowiedniej kulturze organizacyjnej.
Dodatkowe informacje
Raport AICPA & CIMA i WBCSD Reimagining Performance Management powstał pod koniec pierwszego etapu projektu, w którym przeprowadzono wstępne wywiady z 42 osobami stojącymi na czele działów finansowych, operacyjnych i Human Resources w 32 firmach, wśród któych zanalazły się: HSBC, Coca-Cola, Diageo, AstraZeneca, Nestlé, Nike and Unilever. Następnie przeprowadzono serię dyskusji w formule okrągłego stołu z 34 liderami finansów, HR oraz liderami operacyjnymi w 34 firmach z różnych częśći świata. Druga faza projektu zostanie przeprowadzona przez AICPA & CIMA w tym roku.
Reimagining performance management and enterprise analytics było pierwszym w tym roku wydarzeniem zorganizowanym przez AICPA & CIMA w Warszawie i online w ramach cyklu Money Talks. Podczas spotkań z tej serii znane osobistości ze świata finansów oraz praktycy biznesu omawiają trendy, które mają i będą miały wpływ na ich pracę w przyszłości.
Association of International Certified Professional Accountants®, reprezentujące AICPA® & CIMA®, działa na rzecz globalnej profesji finansowej w imieniu 696 000 członków i studentów American Institute of CPAs® (AICPA) i The Chartered Institute of Management Accountants® (CIMA) ze 192 krajów i terytoriów. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Poprzez propagowanie tytułów Certified Public Accountant (CPA) i Chartered Global Management Accountant (CGMA) oraz innych specjalistycznych kwalifikacji, profesjonalną edukację i tzw. świadome przywództwo (ang. thought leadership) wspieramy naszych członków i zaangażowanych profesjonalistów i dzielimy się z nimi wiedzą oraz możliwościami na osiągnięcie pozycji liderów w kształtowaniu stabilniejszej przyszłości sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonemu rozwojowi.
American Institute of CPAs (AICPA), będący największą na świecie organizacją reprezentującą profesję biegłego rewidenta, wyznacza dla swoich członków standardy etyczne oraz obowiązujące w Stanach Zjednoczonych standardy audytorskie w odniesieniu do spółek prywatnych, organizacji charytatywnych, a także władz federalnych, stanowych i lokalnych. Opracowuje również i ocenia Uniform CPA Examination i tworzy zasób talentów dla profesji rachunkowości publicznej.
The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) jest czołową i jednocześnie największą światową organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej. CIMA ściśle współpracuje z pracodawcami i sponsoruje nowatorskie badania, nieustannie aktualizując swój program nauczania, dzięki czemu pozostaje pierwszym wyborem przy rekrutacji liderów biznesu z wykształceniem z zakresu finansów.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.