Komunikaty PR

Ustalanie priorytetów, czyli jak zarządzać domowym budżetem w czasach kryzysu

2022-10-26  |  10:05
Biuro prasowe
Kontakt
BRZ
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/

W roku 2022 konsumenci zderzyli się z poważnymi podwyżkami wszystkich produktów. Rosnąca inflacja, która nie jest współmierna ze wzrostem wypłat, sprawia, że ludzie zaczęli szukać oszczędności i sposobów na planowanie swoich wydatków. Czy w dzisiejszych czasach istnieje przepis na rozsądne zarządzanie domowym budżetem?

Podczas tegorocznej edycji Światowego Dnia Żywności zorganizowanego przez Banki Żywności oraz sponsora strategicznego – firmę Lidl Polska, został zaprezentowany specjalny Niezbędnik Finansowy stworzony przez ekspertów portalu Subiektywnie o Finansach. Stanowi bazę cennych informacji, szczególnie podczas kryzysu.

Analiza dochodu i ustalenie wydatków

Pierwszym krokiem do stworzenia stabilnej strategii zarządzania domowym budżetem jest analiza wszystkich przychodów i oszacowanie ich wielkości. Na tym etapie ważne jest zsumowanie zarobków osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. To także dobry moment na zastanowienie się nad ewentualnymi możliwościami zwiększenia swoich dochodów. Posiadanie awaryjnego planu pozwoli uzyskać komfort psychiczny i pomoże w momencie pogorszenia się sytuacji finansowej.

Kolejnym elementem skutecznej organizacji domowego budżetu jest wyszczególnienie stałych zobowiązań finansowych. Do tej kategorii należą czynsz, rachunki, raty kredytów oraz opłaty abonamentowe. Istotne jest określenie procentu dochodów, jaki zostanie na nie przeznaczony.  Po ustaleniu priorytetowych płatności należy zastanowić się nad kwotą, która zostanie przeznaczona na przyjemności, hobby, edukację czy sport. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie zasady 50/30/20. Zgodnie z jej teorią 50% miesięcznych dochodów pokrywa podstawowe zobowiązania, 30% to pieniądze przeznaczone na rozwój, rozrywkę oraz wydatki okazjonalne, a 20% stanowi sumę oszczędności, która stając się poduszką finansową uchroni na wypadek niespodziewanego zdarzenia. Żeby jednak zasada skutecznie działała, należy dokładnie rozpisać i monitorować wszelkie wydatki.

Oszczędność tkwi w szczegółach

Nadal wiele osób uważa, że powinno liczyć się wydatki opiewające na znaczne sumy. Nic bardziej mylnego! Impulsywne, częste zakupy są w stanie wygenerować kwoty rzędu kilku tysięcy złotych rocznie. Kluczem do sukcesu jest zatem skrupulatne notowanie każdej wydanej złotówki. Można do tego celu wykorzystać arkusz Excela, a w przypadku posługiwania się kartą płatniczą – aplikację mobilną banku, która posiada historię każdej wykonanej transakcji.    Tylko taka ewidencja pozwala dostrzec, ile pieniędzy zostaje wydanych na poszczególne produkty. To z kolei przekłada się na odpowiednie zarządzanie posiadanymi środkami. Znając ich wysokość, o wiele łatwiej można planować ewentualne wydatki. Stosowanie tej metody pozwala również wyeliminować zakupy, które są zbędne.

Ważne, aby w procesie szukania oszczędności ustalić konkretny cel. Musi on być jednak wykonalny i policzalny. Na początek można ograniczyć dotychczasowe, dodatkowe wydatki np. zrezygnować z rzadko używanej subskrypcji lub zmniejszyć sumę wydawaną w restauracjach.

Sposobów na budowanie skutecznego budżetu jest wiele, ale gwarancją sukcesu jest ich równoległe stosowanie. Proces poszukiwania oszczędności, a także regularne i dokładne prowadzenie ewidencji wymagają czasu, chęci i skupienia. Nagroda jest jednak adekwatna do poświęcenia, a dobra organizacja wydatków pozwala na rozsądne zakupy i budowanie poduszki finansowej w czasach kryzysu. 

*******

O Federacji Polskich Banków Żywności 

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 32 Banki Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2021 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 58 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r. Biuro prasowe
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród
Finanse Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
2025-06-11 | 17:00

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

- Wkrótce będziemy omawiać 13 pakiet deregulacyjny. Mamy już 350 propozycji zmian w przepisach, z tego 150 skierowanych do realizacji. Obecna deregulacja poprawiła atmosferę
Finanse Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
2025-06-11 | 13:40

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD

Wraz z rosnącą popularnością inwestowania na rynkach finansowych, zwiększa się liczba osób lokujących kapitał w kontrakty na różnicę (CFD). Nic w tym

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.