Komunikaty PR

Ustalanie priorytetów, czyli jak zarządzać domowym budżetem w czasach kryzysu

2022-10-26  |  10:05
Biuro prasowe
Kontakt
BRZ
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/

W roku 2022 konsumenci zderzyli się z poważnymi podwyżkami wszystkich produktów. Rosnąca inflacja, która nie jest współmierna ze wzrostem wypłat, sprawia, że ludzie zaczęli szukać oszczędności i sposobów na planowanie swoich wydatków. Czy w dzisiejszych czasach istnieje przepis na rozsądne zarządzanie domowym budżetem?

Podczas tegorocznej edycji Światowego Dnia Żywności zorganizowanego przez Banki Żywności oraz sponsora strategicznego – firmę Lidl Polska, został zaprezentowany specjalny Niezbędnik Finansowy stworzony przez ekspertów portalu Subiektywnie o Finansach. Stanowi bazę cennych informacji, szczególnie podczas kryzysu.

Analiza dochodu i ustalenie wydatków

Pierwszym krokiem do stworzenia stabilnej strategii zarządzania domowym budżetem jest analiza wszystkich przychodów i oszacowanie ich wielkości. Na tym etapie ważne jest zsumowanie zarobków osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. To także dobry moment na zastanowienie się nad ewentualnymi możliwościami zwiększenia swoich dochodów. Posiadanie awaryjnego planu pozwoli uzyskać komfort psychiczny i pomoże w momencie pogorszenia się sytuacji finansowej.

Kolejnym elementem skutecznej organizacji domowego budżetu jest wyszczególnienie stałych zobowiązań finansowych. Do tej kategorii należą czynsz, rachunki, raty kredytów oraz opłaty abonamentowe. Istotne jest określenie procentu dochodów, jaki zostanie na nie przeznaczony.  Po ustaleniu priorytetowych płatności należy zastanowić się nad kwotą, która zostanie przeznaczona na przyjemności, hobby, edukację czy sport. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie zasady 50/30/20. Zgodnie z jej teorią 50% miesięcznych dochodów pokrywa podstawowe zobowiązania, 30% to pieniądze przeznaczone na rozwój, rozrywkę oraz wydatki okazjonalne, a 20% stanowi sumę oszczędności, która stając się poduszką finansową uchroni na wypadek niespodziewanego zdarzenia. Żeby jednak zasada skutecznie działała, należy dokładnie rozpisać i monitorować wszelkie wydatki.

Oszczędność tkwi w szczegółach

Nadal wiele osób uważa, że powinno liczyć się wydatki opiewające na znaczne sumy. Nic bardziej mylnego! Impulsywne, częste zakupy są w stanie wygenerować kwoty rzędu kilku tysięcy złotych rocznie. Kluczem do sukcesu jest zatem skrupulatne notowanie każdej wydanej złotówki. Można do tego celu wykorzystać arkusz Excela, a w przypadku posługiwania się kartą płatniczą – aplikację mobilną banku, która posiada historię każdej wykonanej transakcji.    Tylko taka ewidencja pozwala dostrzec, ile pieniędzy zostaje wydanych na poszczególne produkty. To z kolei przekłada się na odpowiednie zarządzanie posiadanymi środkami. Znając ich wysokość, o wiele łatwiej można planować ewentualne wydatki. Stosowanie tej metody pozwala również wyeliminować zakupy, które są zbędne.

Ważne, aby w procesie szukania oszczędności ustalić konkretny cel. Musi on być jednak wykonalny i policzalny. Na początek można ograniczyć dotychczasowe, dodatkowe wydatki np. zrezygnować z rzadko używanej subskrypcji lub zmniejszyć sumę wydawaną w restauracjach.

Sposobów na budowanie skutecznego budżetu jest wiele, ale gwarancją sukcesu jest ich równoległe stosowanie. Proces poszukiwania oszczędności, a także regularne i dokładne prowadzenie ewidencji wymagają czasu, chęci i skupienia. Nagroda jest jednak adekwatna do poświęcenia, a dobra organizacja wydatków pozwala na rozsądne zakupy i budowanie poduszki finansowej w czasach kryzysu. 

*******

O Federacji Polskich Banków Żywności 

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 32 Banki Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2021 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 58 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe
2024-07-04 | 17:30

73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań

Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG),
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.