Komunikaty PR

Ustalanie priorytetów, czyli jak zarządzać domowym budżetem w czasach kryzysu

2022-10-26  |  10:05
Biuro prasowe
Kontakt
BRZ
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ

ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/

W roku 2022 konsumenci zderzyli się z poważnymi podwyżkami wszystkich produktów. Rosnąca inflacja, która nie jest współmierna ze wzrostem wypłat, sprawia, że ludzie zaczęli szukać oszczędności i sposobów na planowanie swoich wydatków. Czy w dzisiejszych czasach istnieje przepis na rozsądne zarządzanie domowym budżetem?

Podczas tegorocznej edycji Światowego Dnia Żywności zorganizowanego przez Banki Żywności oraz sponsora strategicznego – firmę Lidl Polska, został zaprezentowany specjalny Niezbędnik Finansowy stworzony przez ekspertów portalu Subiektywnie o Finansach. Stanowi bazę cennych informacji, szczególnie podczas kryzysu.

Analiza dochodu i ustalenie wydatków

Pierwszym krokiem do stworzenia stabilnej strategii zarządzania domowym budżetem jest analiza wszystkich przychodów i oszacowanie ich wielkości. Na tym etapie ważne jest zsumowanie zarobków osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. To także dobry moment na zastanowienie się nad ewentualnymi możliwościami zwiększenia swoich dochodów. Posiadanie awaryjnego planu pozwoli uzyskać komfort psychiczny i pomoże w momencie pogorszenia się sytuacji finansowej.

Kolejnym elementem skutecznej organizacji domowego budżetu jest wyszczególnienie stałych zobowiązań finansowych. Do tej kategorii należą czynsz, rachunki, raty kredytów oraz opłaty abonamentowe. Istotne jest określenie procentu dochodów, jaki zostanie na nie przeznaczony.  Po ustaleniu priorytetowych płatności należy zastanowić się nad kwotą, która zostanie przeznaczona na przyjemności, hobby, edukację czy sport. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie zasady 50/30/20. Zgodnie z jej teorią 50% miesięcznych dochodów pokrywa podstawowe zobowiązania, 30% to pieniądze przeznaczone na rozwój, rozrywkę oraz wydatki okazjonalne, a 20% stanowi sumę oszczędności, która stając się poduszką finansową uchroni na wypadek niespodziewanego zdarzenia. Żeby jednak zasada skutecznie działała, należy dokładnie rozpisać i monitorować wszelkie wydatki.

Oszczędność tkwi w szczegółach

Nadal wiele osób uważa, że powinno liczyć się wydatki opiewające na znaczne sumy. Nic bardziej mylnego! Impulsywne, częste zakupy są w stanie wygenerować kwoty rzędu kilku tysięcy złotych rocznie. Kluczem do sukcesu jest zatem skrupulatne notowanie każdej wydanej złotówki. Można do tego celu wykorzystać arkusz Excela, a w przypadku posługiwania się kartą płatniczą – aplikację mobilną banku, która posiada historię każdej wykonanej transakcji.    Tylko taka ewidencja pozwala dostrzec, ile pieniędzy zostaje wydanych na poszczególne produkty. To z kolei przekłada się na odpowiednie zarządzanie posiadanymi środkami. Znając ich wysokość, o wiele łatwiej można planować ewentualne wydatki. Stosowanie tej metody pozwala również wyeliminować zakupy, które są zbędne.

Ważne, aby w procesie szukania oszczędności ustalić konkretny cel. Musi on być jednak wykonalny i policzalny. Na początek można ograniczyć dotychczasowe, dodatkowe wydatki np. zrezygnować z rzadko używanej subskrypcji lub zmniejszyć sumę wydawaną w restauracjach.

Sposobów na budowanie skutecznego budżetu jest wiele, ale gwarancją sukcesu jest ich równoległe stosowanie. Proces poszukiwania oszczędności, a także regularne i dokładne prowadzenie ewidencji wymagają czasu, chęci i skupienia. Nagroda jest jednak adekwatna do poświęcenia, a dobra organizacja wydatków pozwala na rozsądne zakupy i budowanie poduszki finansowej w czasach kryzysu. 

*******

O Federacji Polskich Banków Żywności 

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 32 Banki Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2021 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 58 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.