Ustalanie priorytetów, czyli jak zarządzać domowym budżetem w czasach kryzysu
MADE IN PR SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
ul. Cybernetyki 19
02-677 Warszawa
bartosz.rzepa|madeinpr.pl| |bartosz.rzepa|madeinpr.pl
663272666
https://madeinpr.pl/
W roku 2022 konsumenci zderzyli się z poważnymi podwyżkami wszystkich produktów. Rosnąca inflacja, która nie jest współmierna ze wzrostem wypłat, sprawia, że ludzie zaczęli szukać oszczędności i sposobów na planowanie swoich wydatków. Czy w dzisiejszych czasach istnieje przepis na rozsądne zarządzanie domowym budżetem?
Podczas tegorocznej edycji Światowego Dnia Żywności zorganizowanego przez Banki Żywności oraz sponsora strategicznego – firmę Lidl Polska, został zaprezentowany specjalny Niezbędnik Finansowy stworzony przez ekspertów portalu Subiektywnie o Finansach. Stanowi bazę cennych informacji, szczególnie podczas kryzysu.
Analiza dochodu i ustalenie wydatków
Pierwszym krokiem do stworzenia stabilnej strategii zarządzania domowym budżetem jest analiza wszystkich przychodów i oszacowanie ich wielkości. Na tym etapie ważne jest zsumowanie zarobków osób zamieszkujących gospodarstwo domowe. To także dobry moment na zastanowienie się nad ewentualnymi możliwościami zwiększenia swoich dochodów. Posiadanie awaryjnego planu pozwoli uzyskać komfort psychiczny i pomoże w momencie pogorszenia się sytuacji finansowej.
Kolejnym elementem skutecznej organizacji domowego budżetu jest wyszczególnienie stałych zobowiązań finansowych. Do tej kategorii należą czynsz, rachunki, raty kredytów oraz opłaty abonamentowe. Istotne jest określenie procentu dochodów, jaki zostanie na nie przeznaczony. Po ustaleniu priorytetowych płatności należy zastanowić się nad kwotą, która zostanie przeznaczona na przyjemności, hobby, edukację czy sport. Dobrym rozwiązaniem jest wdrożenie zasady 50/30/20. Zgodnie z jej teorią 50% miesięcznych dochodów pokrywa podstawowe zobowiązania, 30% to pieniądze przeznaczone na rozwój, rozrywkę oraz wydatki okazjonalne, a 20% stanowi sumę oszczędności, która stając się poduszką finansową uchroni na wypadek niespodziewanego zdarzenia. Żeby jednak zasada skutecznie działała, należy dokładnie rozpisać i monitorować wszelkie wydatki.
Oszczędność tkwi w szczegółach
Nadal wiele osób uważa, że powinno liczyć się wydatki opiewające na znaczne sumy. Nic bardziej mylnego! Impulsywne, częste zakupy są w stanie wygenerować kwoty rzędu kilku tysięcy złotych rocznie. Kluczem do sukcesu jest zatem skrupulatne notowanie każdej wydanej złotówki. Można do tego celu wykorzystać arkusz Excela, a w przypadku posługiwania się kartą płatniczą – aplikację mobilną banku, która posiada historię każdej wykonanej transakcji. Tylko taka ewidencja pozwala dostrzec, ile pieniędzy zostaje wydanych na poszczególne produkty. To z kolei przekłada się na odpowiednie zarządzanie posiadanymi środkami. Znając ich wysokość, o wiele łatwiej można planować ewentualne wydatki. Stosowanie tej metody pozwala również wyeliminować zakupy, które są zbędne.
Ważne, aby w procesie szukania oszczędności ustalić konkretny cel. Musi on być jednak wykonalny i policzalny. Na początek można ograniczyć dotychczasowe, dodatkowe wydatki np. zrezygnować z rzadko używanej subskrypcji lub zmniejszyć sumę wydawaną w restauracjach.
Sposobów na budowanie skutecznego budżetu jest wiele, ale gwarancją sukcesu jest ich równoległe stosowanie. Proces poszukiwania oszczędności, a także regularne i dokładne prowadzenie ewidencji wymagają czasu, chęci i skupienia. Nagroda jest jednak adekwatna do poświęcenia, a dobra organizacja wydatków pozwala na rozsądne zakupy i budowanie poduszki finansowej w czasach kryzysu.
*******
O Federacji Polskich Banków Żywności
Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego zrzeszająca 32 Banki Żywności w całej Polsce. Każdy z nich codziennie odbiera ze sklepów i od producentów niesprzedane, dobre jakościowo produkty, które następnie trafiają do organizacji pomocowych, np. jadłodajni, Domów Pomocy Społecznej, świetlic środowiskowych, hospicjów, domów dziecka czy ośrodków wsparcia dla samotnych matek. Banki prowadzą także Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa, współfinansowany ze środków UE. Tylko w 2021 r. do osób potrzebujących udało się przekazać 58 tysięcy ton artykułów spożywczych. Federacja Polskich Banków Żywności zajmuje się również edukacją i działaniami mającymi na celu wzrost społecznej świadomości nt. konsekwencji marnowania żywności i sposobów zapobiegania temu zjawisku.

BTC bije rekordy, ETH przyciąga kapitał, a stablecoiny zyskują na znaczeniu

Nie każdy ekspert z TikToka jest jak Warren Buffett. Jak rozpoznawać rzetelne informacje o inwestowaniu?

Odbicie na rynku krypto, portfele ETH przekraczają 3 mln, a kryptowaluty dostają kolejne zielone światło w USA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kolejne polskie miasta chcą być przyjazne dzieciom. Planują stworzyć najmłodszym dobre warunki do rozwoju
Cztery miasta w Polsce posiadają tytuł Miasta Przyjaznego Dzieciom nadany przez UNICEF Polska. Dziewięć kolejnych miast czeka na certyfikację, a w ostatnich miesiącach do programu zgłosiło się kilka następnych. Na całym świecie inicjatywa została przyjęta już w ponad 4 tys. samorządów, a w Hiszpanii objęła połowę dziecięcej populacji miast. Program UNICEF-u ma na celu zachęcenie włodarzy do traktowania najmłodszych obywateli w sposób podmiotowy, respektowania ich praw i zaproszenia ich do współdecydowania o przyszłości.
Przemysł
W ciągu roku w Polsce ubyło 500 przedsiębiorstw odzieżowo-tekstylnych. Problemem są spadki zamówień z Europy Zachodniej i wzrost kosztów

Wartość rynku odzieżowego w Polsce wynosi 66,9 mld zł, z czego 10 mld zł to wartość krajowej produkcji – wynika z danych PIOT. Od czasu pandemii branża mierzy się z szeregiem wyzwań, wśród których najpoważniejsze to wzrost kosztów pracy i produkcji, przerwane łańcuchy dostaw i spadek zamówień – zarówno w kraju, jak i za granicą, a także wzrost nieuczciwej konkurencji na rynku, czyli głównie importu z Chin. Skala wyzwań sprawia, że w ubiegłym roku z rynku zniknęło 500 firm. Producenci odzieży apelują do rządu o wsparcie.
Handel
D. Obajtek: Orlen powinien być o 30–40 proc. większą spółką. Byłoby to z korzyścią dla konsumentów

Orlen jest największym polskim przedsiębiorstwem. Jego przychody ze sprzedaży w 2024 roku wyniosły blisko 295 mln zł, a rok wcześniej – ponad 372 mln – wynika z raportu Rzeczpospolitej „Lista 500”. W ubiegłorocznym rankingu Fortune 500 uwzględniającym największe korporacje znalazł się na 216. miejscu na świecie i 44. w Europie. Według Daniela Obajtka, europosła PiS-u i byłego prezesa Orlenu, spółka powinna jeszcze urosnąć, tym samym gwarantując konsumentom szereg korzyści, a także przyspieszać inwestycje m.in. w obszarze petrochemii i energetyki zero- oraz niskoemisyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.