Komunikaty PR

Utrzymanie płynności finansowej problemem przedsiębiorców

2023-06-15  |  13:35
Biuro prasowe

Według danych Krajowego Rejestru Długów tylko w I kwartale 2023 r. upadłość ogłosiło w Polsce 105 firm, czyli o blisko 17% więcej niż w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku. Jednym z głównych powodów jest utrata płynności finansowej. Wśród trudności napotykanych przez właścicieli firm są stale rosnące koszty energii i materiałów, jak również zmiany prawno-podatkowe. Wyzwaniem staje się także dynamiczny postęp technologiczny, który wymaga od przedsiębiorców dodatkowego zwiększenia nakładów finansowych na wdrażanie innowacji.

Wzrost kosztów zagrożeniem dla płynności finansowej

Z badania Skaner MŚP przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor wynika, że największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorcami są coraz wyższe koszty prowadzenia działalności. W ostatnim czasie znacznie wzrosły opłaty za gaz i energię, a poziom inflacji w Polsce nadal utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie osiągając 14,7%. Od stycznia tego roku podwyższono także płacę minimalną, a co za tym idzie, zwiększeniu uległy również składki ZUS.

– Trudna sytuacja geopolityczna czy stale rosnący poziom inflacji w Polsce przekładają się na mniejszą aktywność inwestycyjną przedsiębiorców. Firmy szukają oszczędności, nierzadko kosztem opłacania faktur kontrahentom. Zaczynają tworzyć się zatory, a decyzja jednego przedsiębiorcy wpływa na kolejnych. W najtrudniejszej sytuacji są małe i średnie przedsiębiorstwa, które coraz częściej sięgają po ostateczne rozwiązanie i zawieszają lub ogłaszają opadłość – komentuje Jerzy Dąbrowski, Wiceprezes Zarządu Faktoria, spółki należącej do Grupy Nest Bank.

Według danych Skanera MŚP taki scenariusz za realny w 2023 roku uznaje aż 15% respondentów. To nieco mniej niż w 2022 roku, gdzie taką opcję wybierał blisko co piaty badany.

– Warto zaznaczyć w tym miejscu, że jednym ze skuteczniejszych instrumentów poprawiających kondycję finansową jest usługa faktoringowa. Obserwujemy, że przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi korzyści, jakie przynosi. W dużej mierze ze względu na większą elastyczność i dostępność. Jest to także bezpieczna forma finansowania, gdyż firma nie mnoży zadłużenia, a jedynie odzyskuje swoje zamrożone aktywa, które jej się po prostu należą – mówi Jerzy Dąbrowski.

Z roku na rok finansowanie faktur sprzedażowych przez faktorów staje się popularniejsze, a cała branża osiąga rekordowe wyniki. W 2022 roku polscy faktorzy wykupili faktury na kwotę ponad 400 mld złotych, czyli o 27% więcej w skali poprzedniego roku. I kwartał tego roku to już 8,4% wzrost względem analogicznego okresu poprzedniego roku.

Automatyzacja potrzebna od zaraz

Digitalizacja jest znakiem naszych czasów. Automatyzacja, choć z reguły kojarzona z branżą przemysłową, dotyka również firm z innych sektorów.  Według danych  Konica Minolta, aż 98% przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw planuje zinformatyzować wybrane działy swojej działalności w ciągu najbliższych 2 lat.  Zarówno dla mniejszych, jak i tych nieco większych organizacji, kluczowe jest udoskonalenie obszaru finansów i kontrolingu (średnio 42% ankietowanych prowadzących firmę). Wśród cyfrowych rozwiązań wskazywanych jako potrzebnych najpilniej są przede wszystkim  te narzędzia, które odpowiadają za obsługę faktur i dokumentów finansowych. Jest to ważne dla 41% małych przedsiębiorców i 43% średnich.

– Czujemy się odpowiedzialni za to, co robimy i świadomi tego, dla kogo to robimy. Chcemy ułatwiać prowadzenie biznesu w bardzo trudnych czasach. Widzimy, że polscy przedsiębiorcy są bardzo pomysłowi, a my pomagamy im wprowadzać swoje pomysły w życie. Dlatego poza tradycyjną usługą faktoringową wprowadziliśmy możliwość odroczenia płatności za zakupy firmowe, dzięki usłudze Spingo, czy też finansowanie faktur sprzedażowych za jednym kliknięciem dla klientów korzystających z systemów ERP Comarch. To dopiero piąty rok Faktorii na rynku, dlatego mocno wierzę, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli zaoferować znacznie więcej – podsumowuje Jerzy Dąbrowski.

 

O Faktorii:

Faktoria, spółka należąca do Grupy Nest Bank z szeroką paletą rozwiązań przyspieszających, odraczających i zabezpieczających płatności dla małych, średnich i większych firm. W portfolio Faktorii znajduje się zarówno klasyczny faktoring, jak i usługa płatności odroczonych dla firm (Spingo). Faktoria oferuje również nowatorskie rozwiązanie dla użytkowników ERP dostępne poprzez platformę Apfino, należącą do Comarch ERP.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy Biuro prasowe
2025-06-30 | 15:00

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca  w Muzeum Sztuki i Techniki
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród
Finanse Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
2025-06-11 | 17:00

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

- Wkrótce będziemy omawiać 13 pakiet deregulacyjny. Mamy już 350 propozycji zmian w przepisach, z tego 150 skierowanych do realizacji. Obecna deregulacja poprawiła atmosferę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom

Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.

Transport

37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.

Prawo

Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.