Komunikaty PR

Utrzymanie płynności finansowej problemem przedsiębiorców

2023-06-15  |  13:35
Biuro prasowe

Według danych Krajowego Rejestru Długów tylko w I kwartale 2023 r. upadłość ogłosiło w Polsce 105 firm, czyli o blisko 17% więcej niż w ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku. Jednym z głównych powodów jest utrata płynności finansowej. Wśród trudności napotykanych przez właścicieli firm są stale rosnące koszty energii i materiałów, jak również zmiany prawno-podatkowe. Wyzwaniem staje się także dynamiczny postęp technologiczny, który wymaga od przedsiębiorców dodatkowego zwiększenia nakładów finansowych na wdrażanie innowacji.

Wzrost kosztów zagrożeniem dla płynności finansowej

Z badania Skaner MŚP przeprowadzonego dla BIG InfoMonitor wynika, że największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorcami są coraz wyższe koszty prowadzenia działalności. W ostatnim czasie znacznie wzrosły opłaty za gaz i energię, a poziom inflacji w Polsce nadal utrzymuje się na rekordowo wysokim poziomie osiągając 14,7%. Od stycznia tego roku podwyższono także płacę minimalną, a co za tym idzie, zwiększeniu uległy również składki ZUS.

– Trudna sytuacja geopolityczna czy stale rosnący poziom inflacji w Polsce przekładają się na mniejszą aktywność inwestycyjną przedsiębiorców. Firmy szukają oszczędności, nierzadko kosztem opłacania faktur kontrahentom. Zaczynają tworzyć się zatory, a decyzja jednego przedsiębiorcy wpływa na kolejnych. W najtrudniejszej sytuacji są małe i średnie przedsiębiorstwa, które coraz częściej sięgają po ostateczne rozwiązanie i zawieszają lub ogłaszają opadłość – komentuje Jerzy Dąbrowski, Wiceprezes Zarządu Faktoria, spółki należącej do Grupy Nest Bank.

Według danych Skanera MŚP taki scenariusz za realny w 2023 roku uznaje aż 15% respondentów. To nieco mniej niż w 2022 roku, gdzie taką opcję wybierał blisko co piaty badany.

– Warto zaznaczyć w tym miejscu, że jednym ze skuteczniejszych instrumentów poprawiających kondycję finansową jest usługa faktoringowa. Obserwujemy, że przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi korzyści, jakie przynosi. W dużej mierze ze względu na większą elastyczność i dostępność. Jest to także bezpieczna forma finansowania, gdyż firma nie mnoży zadłużenia, a jedynie odzyskuje swoje zamrożone aktywa, które jej się po prostu należą – mówi Jerzy Dąbrowski.

Z roku na rok finansowanie faktur sprzedażowych przez faktorów staje się popularniejsze, a cała branża osiąga rekordowe wyniki. W 2022 roku polscy faktorzy wykupili faktury na kwotę ponad 400 mld złotych, czyli o 27% więcej w skali poprzedniego roku. I kwartał tego roku to już 8,4% wzrost względem analogicznego okresu poprzedniego roku.

Automatyzacja potrzebna od zaraz

Digitalizacja jest znakiem naszych czasów. Automatyzacja, choć z reguły kojarzona z branżą przemysłową, dotyka również firm z innych sektorów.  Według danych  Konica Minolta, aż 98% przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw planuje zinformatyzować wybrane działy swojej działalności w ciągu najbliższych 2 lat.  Zarówno dla mniejszych, jak i tych nieco większych organizacji, kluczowe jest udoskonalenie obszaru finansów i kontrolingu (średnio 42% ankietowanych prowadzących firmę). Wśród cyfrowych rozwiązań wskazywanych jako potrzebnych najpilniej są przede wszystkim  te narzędzia, które odpowiadają za obsługę faktur i dokumentów finansowych. Jest to ważne dla 41% małych przedsiębiorców i 43% średnich.

– Czujemy się odpowiedzialni za to, co robimy i świadomi tego, dla kogo to robimy. Chcemy ułatwiać prowadzenie biznesu w bardzo trudnych czasach. Widzimy, że polscy przedsiębiorcy są bardzo pomysłowi, a my pomagamy im wprowadzać swoje pomysły w życie. Dlatego poza tradycyjną usługą faktoringową wprowadziliśmy możliwość odroczenia płatności za zakupy firmowe, dzięki usłudze Spingo, czy też finansowanie faktur sprzedażowych za jednym kliknięciem dla klientów korzystających z systemów ERP Comarch. To dopiero piąty rok Faktorii na rynku, dlatego mocno wierzę, że w niedalekiej przyszłości będziemy mogli zaoferować znacznie więcej – podsumowuje Jerzy Dąbrowski.

 

O Faktorii:

Faktoria, spółka należąca do Grupy Nest Bank z szeroką paletą rozwiązań przyspieszających, odraczających i zabezpieczających płatności dla małych, średnich i większych firm. W portfolio Faktorii znajduje się zarówno klasyczny faktoring, jak i usługa płatności odroczonych dla firm (Spingo). Faktoria oferuje również nowatorskie rozwiązanie dla użytkowników ERP dostępne poprzez platformę Apfino, należącą do Comarch ERP.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.