Komunikaty PR

W tych branżach mikrofirmy wystawiają w tym roku mniej faktur i się zamykają

2022-05-11  |  12:00
Biuro prasowe
  • W pierwszym kwartale tego roku mikrofirmy z wielu branż wystawiały mniej faktur niż w trzech pierwszych miesiącach zeszłego roku.
  • W firmach zajmujących się edukacją spadek liczby faktur wyniósł 14%, tam, gdzie działalność jest związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi o 4%.
  • W przetwórstwie przemysłowym spadek liczby faktur wyniósł 9%. Wyjazd z Polski 750 tys. Ukraińców będzie problemy nasilał.
  • Najmocniejszy jest spadek liczby wystawianych faktur przez firmy zajmujące się działalnością związaną z obsługą rynku nieruchomości - o 34%.

 

 

Porównując dane* o liczbie faktur z pierwszego kwartału 2022 r. z tą z IV kwartału 2021 r. prawie wszędzie widać wyraźne spadki. O ile jest to typowe w przypadku branż charakteryzujących się sezonowością, o tyle niepokojące może to być w tam, gdzi­­­­e takiej sezonowości nie ma np. w przedsiębiorstwach zakwalifikowanych wg kodów PKD jako funkcjonujące w opiece zdrowotnej i pomocy społecznej czy działalności naukowej, profesjonalnej i technicznej. Bardziej miarodajne (i niepokojące) są jednak spadki liczby faktur w porównaniu I kwartału w tym i zeszłym roku.

 

- W firmach zajmujących się edukacją spadek liczby faktur wyniósł 14% trudno to wytłumaczyć jakimiś branżowymi zmianami. O 4% spadła też liczba faktur wystawianych przez firmy zajmujące się działalnością związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. W tym przypadku zapewne wpływ na to miał wybuch wojny i galopująca inflacja. Szczególnie działania wojenne rodzą większą skłonność do oszczędzania, a nie nadmiernej konsumpcji – mówi Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl.

 

Przemysł hamuje

 

Niepokojący może być 9 procentowy spadek liczby faktur (w stosunku do I kw. 2021 r.) wystawianych przez mikrofirmy zajmujące się przetwórstwem przemysłowym. W tym przypadku słabsze były styczeń i luty, a nie marzec, nie jest to więc efekt wojny i sankcji czy załamania łańcuchów dostaw w wyniku sytuacji za wschodnią granicą. W porównaniu z całym zeszłym rokiem średnia liczba faktur wystawianych przez firmy z tej kategorii w I kwartale spadła o 12%.

 

Problemy w przemyśle widać także w innych danych. Wskaźnik PMI (dane Markit) dla przemysłu w Polsce w marcu wyniósł 52,7 pkt. odnotowując spadek z 54,7 pkt. w lutym. Oznacza to gorsze nastroje w tej branży. Produkcja i nowe zamówienia zmniejszyły się, a tempo wzrostu zatrudnienia i aktywności zakupowej osłabło. Zwiększyły się natomiast braki w dostępności surowców, a inflacja kosztów produkcji i cen wyrobów gotowych przyspieszyła. Nasilają się też problemy z zatrudnieniem - od początku wojny na Ukrainę wyjechało 750 tys. osób, głównie mężczyzn. Duża część z nich pracowała w przemyśle.

 

W nieruchomościach bessa

 

Duże zmiany widać w przypadku firm zajmujących się działalnością związaną z obsługą rynku nieruchomości. Na te przedsiębiorstwa, często jednoosobowe działalności gospodarcze, działały dwa przeciwstawne trendy. Z jednej strony był to napływ 3 mln Ukraińców, z których duża część szukała mieszkań. Z drugiej strony oddziaływał też niekorzystny dla branży trend związany z inflacją oraz podnoszeniem stóp procentowych.

 

- Spadek średniej liczby faktur wystawianych przez podmioty w tej branży wyniósł aż 1/3, dokładnie 34%. Dowodzi to, że negatywne okoliczności mocno dotykają branżę. Mniej wystawionych faktur to przecież także mniejsze wpływy. Drogie kredyty zahamowały popyt na finansowanie hipoteczne mieszkań, odstraszają też firmy od zaciągania kredytów. Pieniądz drożeje i za każdą pożyczoną złotówkę trzeba będzie oddać znacznie więcej. W dodatku trudno nawet powiedzieć ile, bo stopy procentowe będą rosły, a końca tych podwyżek nie widać – mówi Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl

 

Wg danych Biura Informacji Gospodarczej w lutym w porównaniu do lutego 2021 r., w ujęciu liczbowym banki i SKOK-i udzieliły o 35,4% mniej limitów w kartach kredytowych, oraz o 24,3% mniej kredytów mieszkaniowych. W tym roku z miesiąca na miesiąc jest coraz gorzej - w porównaniu do stycznia 2022 r. w lutym 2022 r. spadek o 22,8% odnotowano w kredytach ratalnych oraz o 10,0% kredytach mieszkaniowych.

 

 

* Dane pochodzą z faktura.pl, która jest jedną z największych w Polsce platform do wystawiania faktur - ponad 600 tysięcy faktur wystawianych rocznie. Działa od 20 lat, konto służące do wystawiania faktur ma na niej ponad 50 tys. małych firm.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego Biuro prasowe
2024-12-31 | 11:00

5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego

fot. IBI Polska Rok 2024 przyniósł przedsiębiorcom wyzwania związane z wysokimi stopami procentowymi i trudniejszym dostępem do kredytów bankowych. W takich warunkach
Finanse Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
2024-12-29 | 18:00

Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników

Jednym z najbardziej wartościowych świadczeń pozapłacowych jest ubezpieczenie na życie, które nie tylko wspiera zatrudnionych w trudnych chwilach, ale także buduje wizerunek
Finanse Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
2024-12-27 | 17:00

Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych

Obligacje korporacyjne wyemitowane przez Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. zadebiutowały na rynku Catalyst 29 listopada. Papiery dłużne o wartości 6 mln złotych stanowią pierwszy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.