Większa liczba i wartość faktur w sektorze MSP w drugiej połowie 2023 roku
- Średnio o 2,5 faktury więcej wystawiały małe i mikro firmy w III kw. 2023 roku w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej.
- Większa jest też wartość faktur - w 11 na 15 grup branż firmy wystawiły dokumenty na większe kwoty. Łącznie średnio o 7%.
- Problemem pozostają długie terminy płatności. W 2022 r. w III kwartale przedsiębiorcy na przelew czekali średnio 13,1 dnia, w 2023 r. już 13,5.
- Takie wnioski wynikają z analizy danych platformy faktura.pl, gdzie podmioty MSP wystawiają rocznie ponad 600 tys. faktur.
22,1 faktury wystawiały średnio w III kw. 2023 mikro, małe i średnie firmy korzystające z platformy faktura.pl służącej do fakturowania i księgowania dokumentów on-line. Liczba faktur była wyższa niż na początku roku (21,1 w pierwszym kwartale). Przede wszystkim była wyraźnie większa niż w 3. kwartale 2022 (19,6). Może to oznaczać, że gospodarka ma się lepiej, przedsiębiorcy mają więcej zamówień, za które wystawiają więcej faktur.
- Mikro i małe firmy są papierkiem lakmusowym stanu gospodarki. Ich kłopoty zwiastują kryzys lub recesję, jeśli dobrze prosperują można oczekiwać poprawy stanu gospodarki. Z tą drugą sytuacją mamy do czynienia obecnie. 2,5 faktury więcej średnio kwartalnie, to niemal jedna dodatkowa faktura w każdym miesiącu. To oznacza więcej zleceń, skutecznie sprzedaną produkcję lub usługi, a zatem realne wpływy. Szerokie spojrzenie na wszystkie branże pozwala na optymizm, bo wzrost liczby faktur jest widoczny w 13 na 15 grup branż jakie monitorujemy – mówi Kamil Fac, wiceprezes faktura.pl.
Program Kredyt 2% daje zarobić
Złożono już 102 tys. wniosków o udzielenie dofinansowania w programie Kredyt 2%. do 21 grudnia 2023 r. podpisano ok. 55,8 tys. umów kredytowych. Tak duże zapotrzebowanie trzeba obsłużyć i widać to w liczbie wystawianych faktur przez przedsiębiorstwa zajmujące się obsługą rynku nieruchomości. 8,5 faktury więcej w III kwartale to największy wzrost z wszystkich branż. Na drugim miejscu są firmy z grupy handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle – o 7,7 więcej. Znacząca poprawa w liczbie zleceń jest także widoczna w działalności związanej z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi - o 4,3 oraz w grupie transport i gospodarka magazynowa - o 3,9.
Mniejszą niż przed rokiem średnią liczbę faktur odnotowano tylko w dwóch grupach branżowych: w działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej oraz w działalności w zakresie usług administrowania i działalności wspierającej. Są to jednak spadki bardzo małe, tylko w tym pierwszym przypadku nieznacznie przekraczające 1.
Rośnie wartość faktur i przychody małych firm
Większa jest też wartość faktur analizowanych przez faktura.pl. W III kw. 2023 firmy korzystające z faktura.pl wystawiły dokumenty na kwoty o 7% wyższe niż w III kw. 2022 r. W 11 na 15 grup branż w III kw. faktury były na większe kwoty. Imponujące wzrosty widać w przypadku podmiotów zajmujących się edukacją – o 91%, w działalności związanej z obsługą rynku nieruchomości – o 30,5% oraz w działalności związanej z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi – o 28%.
- Wzrost wartości faktur wystawanych przez mikro i małe firmy cieszy, warto jednak zauważyć, że średni wzrost, czyli o 7% jest zbliżony do poziomu inflacji. Zatem część podmiotów wyrównała tylko to, co straciła na inflacji. Firmy zajmujące się działalnością w zakresie administrowania i działalnością wspierającą oraz wykonujące działalność profesjonalną, naukową i techniczną nawet nieznacznie straciły. O realnej i dużej poprawie sytuacji mogą za to mówić branże wyżej wymienione, gdzie wartość faktur w III kw. 2023 była o kilkadziesiąt procent większa niż rok wcześniej - mówi Jerzy Dąbrowski, członek zarządu Finea, firmy zajmującej się mikrofaktoringiem.
Pieniądze są, ale na razie na dokumencie, kiedy wpłyną na konto?
Długie terminy pozostają problemem, który w dodatku się nasila. W 2022 roku w III kwartale przedsiębiorcy wg danych faktura.pl na przelew czekali średnio 13,1 dnia, w ubiegłym roku już 13,5 (zakładając, że przelew został wykonany w zapisanym na dokumencie terminie). Różnica wydaje się niewielka jednak trend pokazuje, że terminy przelewów się wydłużają. Skoro średni czas wynosi blisko 2 tygodnie, to są też firmy, które czekają znacznie dłużej. Najgorzej jest w podmiotach z grupy transport i gospodarka magazynowa 21,1 dnia; rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo – 16,9 oraz w opieka zdrowotna i pomoc społeczna - 15 dni. Równocześnie ciągle istotna inflacja i niestabilna sytuacja gospodarcza sprawiają, że większość małych i średnich firm nie może sobie pozwolić na długie oczekiwanie na przelew.
- Mamy już 2024 rok, ale z pewnością wiele podmiotów jeszcze długo poczeka na zapłatę faktur wystawionych w ubiegłym roku. Wynika to długich terminów przelewów. Zatem jeśli np. firma produkcyjna wystawiła fakturę pod koniec roku, to jest bardzo prawdopodobne, że ciągle czeka na przelew, a nawet że nie dostanie go do wiosny. Akurat w przypadku tej branży długie terminy są typowe, a wielu przedsiębiorców zgłasza takie dokumenty do faktorów, po to, aby szybciej otrzymać środki za wykonaną już pracę - mówi Jerzy Dąbrowski, członek zarządu Finea.
Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.