Komunikaty PR

Większe oszczędności w portfelach i więcej inwestycji. Analiza badania o inwesto

2021-07-22  |  12:00
Biuro prasowe

Odsetek osób, którym udało się zaoszczędzić, wzrósł w drugim kwartale 2021 roku o 3,2 p.p. i wynosi obecnie 53,6% – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez firmę Tavex. Drugi kwartał to także wzrost kwoty oszczędności w portfelach Polaków. Ponad 12,5% rodaków odłożyło w tym czasie między 2000-2999 zł, co w porównaniu z 7,5% w poprzednim kwartale może napawać optymizmem. Jak większa chęć zadbania o swoje bezpieczeństwo finansowe wpłynęła na inwestycje?

Czy Polacy chcą inwestować?

Wzrost widać także patrząc na procent osób, które decydują się inwestować zaoszczędzone pieniądze. W pierwszym kwartale br. 26% respondentów zdecydowało się na pomnożenie swoich środków finansowych, natomiast w drugim już 30,5%. Choć wynik jest niewiele większy, może to być dobra prognoza na przyszłość i znak, że Polacy coraz częściej mają odwagę inwestować.

Wyniki z tego kwartału są najlepszym potwierdzeniem, że świadomość Polaków w zakresie inwestowania oraz oszczędzania wzrasta, co jest jak najbardziej pożądanym zjawiskiem. Największym zaufaniem niezmiennie cieszą się nieruchomości i złoto, a w zestawieniu z wynikami badań z pierwszego kwartału zainteresowanie tymi inwestycjami wzrosło odpowiednio o 2,5 p.p. oraz 3,2 p.p. – wskazuje Aleksandra Olbryś, Młodszy Analityk ds. Rynku Złota, Tavex.

Jak wynika z badania 58,8% ankietowanych uważa, że warto zainwestować w nieruchomości natomiast w złoto – 39,3%.

Gdzie lokujemy swoje oszczędności?

Zmiany widać także patrząc na najczęstsze inwestycje Polaków. Na początku roku sporą przewagę miały lokaty (41,5%), a następnie akcje na giełdzie (24,6%), fundusze inwestycyjne (23,1%), nieruchomości (19,1%) oraz złoto (16,9%). Natomiast w drugim kwartale inwestycje w lokaty zadeklarowało już tylko 32,1%. Wzrosło za to zainteresowanie funduszami inwestycyjnymi (28,7%), złotem (22,6%) oraz nieruchomościami (22,3%). Niewielki spadek zaliczyły także akcje na giełdzie (19,7%).

W ostatnim kwartale inwestycje w złoto przybrały na sile, co znajduje odzwierciedlenie również w wynikach sprzedaży Tavex. Taka sytuacja nie jest zaskoczeniem biorąc pod uwagę fakt, że inwestorzy postrzegają rynek złota jako jeden z najbardziej stabilnych. To z kolei daje im poczucie większego bezpieczeństwa inwestycji – dodaje Aleksandra Olbryś, Młodszy Analityk ds. Rynku Złota, Tavex.

Jak wynika z raportu Światowej Rady Złota w 2020 roku na całym świecie sprzedano rekordowe 1 773,2 ton złota bulionowego. To aż o 40% więcej niż przed rokiem. Natomiast cena kruszcu w 2020 roku wzrosła o 25%, kończąc rok na poziomie 1 887,6 USD.

Kryptowaluty ciągle w modzie

Co ciekawe, wśród osób do 24 roku życia niesłabnącą popularnością cieszą się kryptowaluty. Odsetek młodych, którzy decydują się na taką inwestycję, wzrósł do ponad 30%, co jest najlepszym wynikiem w tej kategorii wiekowej. W poprzednim kwartale wynik ten był niższy o 2,9 p.p. Ciekawe wnioski pojawiają się także po analizie kolejnej grupy wiekowej, czyli 25-34 lat. Choć lokaty nadal stoją na podium (33,9% ankietowanych), to jest to wynik o 8,3 p.p. niższy niż poprzednio. Wzrost natomiast widać w odniesieniu do zakupu nieruchomości (29,5%) czy bitcoinów (19,6%).

Zauważamy, że bardzo dużo młodych osób chce inwestować w kryptowaluty. Z jednej strony fakt, że młodzi interesują się inwestowaniem cieszy, ale z drugiej – rynek kryptowalut jest bardzo niestabilny. Kieruje się on sentymentem i samospełniająca się przepowiednią, która polega na fakcie, że dopóki ludzie wierzą we wzrosty, to cena aktywa będzie rosła. Niestety podobnie, tylko w drugą stronę, jest ze spadkami, które mogą być bolesne dla mniej doświadczonych inwestorów. Dowodem na to są m.in. ostatnie spore spadki zarówno BTC, jak i ETH. Dlatego warto pamiętać o dywersyfikacji portfela inwestycyjnego i inwestycjach charakteryzujących się większą stabilnością jak chociażby metale szlachetne – mówi Aleksander Pawlak, Prezes Tavex.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy Biuro prasowe
2024-04-22 | 09:00

Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy

Toyota Bank kontynuuje wprowadzanie korzystnych zmian w ofercie lokat, reagując na oczekiwania klientów. Bank podnosi oprocentowanie swojej flagowej Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy do
Finanse Elixir – fundament nowoczesnej bankowości
2024-04-18 | 15:30

Elixir – fundament nowoczesnej bankowości

W ciągu ostatnich 30 lat, w Polsce zmieniło się niemal wszystko – od kultury, przez muzykę, politykę, aż po gospodarkę i biznes. W przyspieszonym tempie rozwijały się usługi
Finanse Od harmonii do chaosu - czy nastaje nowa era globalnej ekonomii?
2024-04-18 | 12:30

Od harmonii do chaosu - czy nastaje nowa era globalnej ekonomii?

Już w XIX wieku pierwsi ekonomiści zwrócili uwagę, że rozwój gospodarek nie odbywa się harmonijnie. Zauważono, że momenty rozkwitu przeplatają się z okresami spowolnienia.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Ochrona środowiska

Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.