Wiemy, w co Polacy będę inwestować w 2023 roku. Dane zaskakują
Wysoka inflacja, a co za tym idzie – spadająca wartość pieniądza – mobilizują Polaków do inwestowania. Analitycy PROFIT Development, dewelopera z blisko 20-letnim doświadczeniem, sprawdzili, w co będą inwestować konsumenci w 2023 roku. Na topie będą prestiżowe nieruchomości w atrakcyjnych lokalizacjach, dobra luksusowe, biżuteria i kamienie szlachetne, a także… złoto. Zdaniem inwestorów – kluczowe jest dywersyfikowanie źródeł przychodów, a także inwestycji.
Mogłoby się wydawać, że wysoka inflacja i rosnące ceny dóbr oraz usług zniechęcą Polaków do inwestowania. Nic bardziej mylnego. Coraz więcej osób chce bezpiecznie lokować zgromadzone środki pieniężne. Konsumenci wybierają pewne inwestycje w nieruchomości czy złoto. Powoli w zapomnienie odchodzą inwestycje w kryptowaluty. Dlaczego? Zdaniem analityków PROFIT Development, rynek kryptowalut sukcesywnie traci na wartości począwszy od listopada 2021 roku. Straty inwestorów, którzy zdecydowali się postawić na cyfrowe pieniądze, sięgają setek milionów dolarów. W co więc inwestować, by mieć pewność zwrotu? Analitycy przygotowali zestawienie. Oto lista najbardziej lukratywnych inwestycji, na które postawią Polacy w przyszłym roku.
- Dobra luksusowe
- Prestiżowe nieruchomości
- Biżuteria i kamienie szlachetne
- Złoto
Sprawdźmy, dlaczego akurat te obszary będą się cieszyć największym zainteresowanie, inwestorów.
Dobra luksusowe na topie
Łączna wartość rankingu stu najcenniejszych światowych marek Kantar Brands z 2022 r. wzrosła o 23 proc., osiągając prawie 8,7 biliona dolarów. Sektorowi nie zaszkodziły inflacja i niepewna sytuacja gospodarcza. Do najcenniejszych marek zalicza się Apple, którego wartość jest wyceniana na 947 miliardów dolarów, a tuż za nią plasuje się Google – jego wartość to 820 miliardów dolarów. Najszybciej rozwijającą się marką jest Cartier, którego wartość wzrosła o 88 proc. Marki i dobra luksusowe bardzo wolno tracą na wartości – to pewna inwestycja, a sam rynek jest odporny na perturbacje związane z niepewną sytuacją gospodarczą. Zdaniem analityków, mając to na uwadze, Polacy w 2023 roku będą chętnie inwestować właśnie w dobra luksusowe.
Inwestycje w nieruchomości premium
Trendy na rynkach Stanów Zjednoczonych wyraźnie wskazują nieruchomości jako pewną inwestycję. Widoczne są dwa rodzaje zarządzania majątkiem z kategorii „real estate”: zakup i sprzedaż z marżą lub najem długoterminowy. Na rodzimym rynku będą zyskiwać na popularności nieruchomości z kategorii premium.
– Inwestowanie w nieruchomości pozwala na bezpieczne lokowanie kapitału. To pewny rynek, a wartość domów czy mieszkań sukcesywnie rośnie – mówi Agnieszkę Pachulska, dyrektor oddziału Warszaw PROFIT Development. – Polacy coraz chętniej inwestują w mieszkania zlokalizowane w dużych miastach, ale w zielonym otoczeniu. Przykładem może być osiedle Hemara na warszawskiej Białołęce. Na topie są jasne, ustawne i komfortowe mieszkania 1-,
2-, 3- i 4-pokojowe, o metrażach od 25 m2 do 102 m2.
Deweloper podkreśla, że perspektywiczną inwestycją są także lokale usytuowane w centrum miasta. Przykładem może być inwestycja we Wrocławiu przy ulicy Braniborskiej. Mieszkania w dobrej lokalizacji to świetna inwestycja także na najem.
Biżuteria, kamienie szlachetne, złoto
Za pewne inwestycje uważa się biżuterię, kamienie szlachetne i czyste złoto. W ostatnich miesiącach złoto notuje stałe wzrosty. Zdaniem inwestorów lokowanie środków w ten kruszec to pewne zabezpieczenie przed spadkiem wartości pieniądza.
W co zatem inwestować spośród wymienionych możliwości? Wszystko zależy od zasobności portfela. Według badania Assay Index, co drugi Polak posiada oszczędności w wysokości ok. 30 tysięcy złotych, zaś 6 proc. zgromadziło na koncie więcej niż 100 tysięcy złotych. I to właśnie ta ostatnia grupa może pozwolić sobie na inwestowanie w dobra wysokiej jakości.
5 rad dla przedsiębiorców na 2025 r. od lidera finansowania pozabankowego
Ubezpieczenia na życie jako inwestycja w pracowników
Internetowy Fundusz Leasingowy S.A. wyemitował obligacje na kwotę 6 mln złotych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.