Komunikaty PR

Windykacja pomoże w kryzysie - także konsumentom

2021-07-06  |  01:00
  • Zdaniem ekspertów kryzys finansowy jest realny — tylko pod koniec 2020 r. zaległe zobowiązania Polaków wyniosły 81,39 mld zł, a liczba dłużników sięgnęła 2,74 mln osób[1].
  • Konsumenci ogłosili też o 65 proc. większą liczbę upadłości, w stosunku do roku 2019[2].
  • Stabilizacyjną rolę w gospodarce pełni branża windykacyjna. Tylko do końca czerwca 2020 r. zajmowała się odzyskiwaniem 127 mld przeterminowanych zobowiązań[3].

 

Firmy windykacyjne niejednokrotnie ratują przedsiębiorstwa przed bankructwem i likwidacją miejsc pracy. Ze względu na rosnące zadłużenie w Polsce, ich usługi stają się coraz popularniejsze. Jednak windykacja pomaga też konsumentom - tym zadłużonym ułatwia wyjście z długów, a pozostałym - dzięki poprawie kondycji gospodarki przez przywrócenie zaległych środków do obrotu. Z danych GUS wynika, że tylko w latach 2017–2019 branża windykacyjna przywróciła do ponownego obrotu 17,1 mld zł.

Eliminowanie ryzyka nieterminowych wpłat i sprawne odzyskiwanie należności przez firmy windykacyjne ma bezpośredni wpływ na życie konsumentów. Uwolniony kapitał umożliwia im pozyskanie finansowania oraz inwestowanie.

- Gospodarka to sieć naczyń́ połączonych, a windykacja jest nieodzownym elementem spajającym ten ekosystem. Daje kluczowe narzędzia, które mogą̨ być wykorzystane do walki z kryzysem: windykację polubowną, dialog i edukację finansową. To są przyjazne konsumentom metody, które zostały wypracowane i sprawdzone w naszej branży z dobrym skutkiem. Właśnie one wesprą nas wszystkich w wyjściu z recesji — mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, organizacji realizującej kampanię Windykacja? Jasna sprawa!

W trudnych czasach windykację rozpoczynamy szybciej

Jak wynika z danych ZPF, to właśnie konsumenci generują w Polsce najwięcej wierzytelności, bo aż 81,5 proc. Pandemia koronawirusa pogorszyła jeszcze sytuację finansową tych uczestników rynku — wg. Europejskiego  Raportu Płatności Konsumenckich[4] w czerwcu 2020 r. twierdziło tak 62 proc. badanych. Pod koniec roku 2020 aż 45 proc. konsumentów potwierdziło negatywny wpływ pandemii na możliwości płacenia bieżących rachunków i innych zobowiązań finansowych.

Rosnące zadłużenie społeczeństwa spowodowało, że w ostatnim roku banki i przedsiębiorstwa zaczęły częściej i szybciej korzystać z usług firm windykacyjnych.

Windykator to także negocjator

Z kolei firmy windykacyjne kładą jeszcze większy nacisk na elastyczność i działania polubowne. Sposobami na komunikację z dłużnikami są rozmowy i negocjacje. Zadłużony konsument zyskuje możliwości zarządzania swoim długiem. Może rozłożyć go na raty dostosowane do swojej aktualnej sytuacji finansowej lub wydłużyć okres spłaty.

 

- W czasie lockdownów wielu konsumentów znalazło się w trudnej sytuacji finansowej, nie ze swojej winy. Zadaniem branży jest pomóc im wyjść na prostą, mając na uwadze szerszy kontekst, czyli całą gospodarkę. Dlatego branża stawia głównie na dialog i rozwiązania wypracowane wspólnie z konsumentem — dodaje Marcin Czugan, Prezes Zarządu ZPF.

 

Pozytywny wpływ działalności przedsiębiorstw windykacyjnych odczuwają nie tylko wierzyciele, w tym przedsiębiorcy, którzy odzyskują należności i osoby zadłużone, które po spłacie długów z powrotem stają się pełnoprawnymi uczestnikami rynku finansowego. Przywrócenie pieniędzy do obiegu odczuwają też banki i inne instytucje pożyczkowe. Przy udzielaniu kredytów i pożyczek, w sprzyjających warunkach — czyli przy zabezpieczonym kapitale - nie są zmuszone do podwyższania norm zdolności kredytowych. Dzięki temu pozostali uczestnicy rynku, czyli konsumenci, mają łatwiejszy dostęp do produktów finansowych. Oszczędzają i inwestują, przyczyniając się tym samym do rozwoju całej gospodarki.

 

 

 


[1] Dane GUS

[2] Dane COIG

[3] Dane IBnGR

[4] Dane Intrum

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy Biuro prasowe
2025-06-30 | 15:00

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Ailleron Innovation Forum w Krakowie stało się centrum przełomowych idei i globalnych inspiracji. Liderzy FinTech spotkali się 12 czerwca  w Muzeum Sztuki i Techniki
Finanse Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.
2025-06-16 | 13:15

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Wiodąca giełda kryptowalutowa Bitget i UNICEF Luksemburg ogłaszają nawiązanie współpracy w celu rozwijania umiejętności cyfrowych i technologicznych wśród
Finanse Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
2025-06-11 | 17:00

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

- Wkrótce będziemy omawiać 13 pakiet deregulacyjny. Mamy już 350 propozycji zmian w przepisach, z tego 150 skierowanych do realizacji. Obecna deregulacja poprawiła atmosferę

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.