Windykacja pomoże w kryzysie - także konsumentom
- Zdaniem ekspertów kryzys finansowy jest realny — tylko pod koniec 2020 r. zaległe zobowiązania Polaków wyniosły 81,39 mld zł, a liczba dłużników sięgnęła 2,74 mln osób[1].
- Konsumenci ogłosili też o 65 proc. większą liczbę upadłości, w stosunku do roku 2019[2].
- Stabilizacyjną rolę w gospodarce pełni branża windykacyjna. Tylko do końca czerwca 2020 r. zajmowała się odzyskiwaniem 127 mld przeterminowanych zobowiązań[3].
Firmy windykacyjne niejednokrotnie ratują przedsiębiorstwa przed bankructwem i likwidacją miejsc pracy. Ze względu na rosnące zadłużenie w Polsce, ich usługi stają się coraz popularniejsze. Jednak windykacja pomaga też konsumentom - tym zadłużonym ułatwia wyjście z długów, a pozostałym - dzięki poprawie kondycji gospodarki przez przywrócenie zaległych środków do obrotu. Z danych GUS wynika, że tylko w latach 2017–2019 branża windykacyjna przywróciła do ponownego obrotu 17,1 mld zł.
Eliminowanie ryzyka nieterminowych wpłat i sprawne odzyskiwanie należności przez firmy windykacyjne ma bezpośredni wpływ na życie konsumentów. Uwolniony kapitał umożliwia im pozyskanie finansowania oraz inwestowanie.
- Gospodarka to sieć naczyń́ połączonych, a windykacja jest nieodzownym elementem spajającym ten ekosystem. Daje kluczowe narzędzia, które mogą̨ być wykorzystane do walki z kryzysem: windykację polubowną, dialog i edukację finansową. To są przyjazne konsumentom metody, które zostały wypracowane i sprawdzone w naszej branży z dobrym skutkiem. Właśnie one wesprą nas wszystkich w wyjściu z recesji — mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, organizacji realizującej kampanię Windykacja? Jasna sprawa!
W trudnych czasach windykację rozpoczynamy szybciej
Jak wynika z danych ZPF, to właśnie konsumenci generują w Polsce najwięcej wierzytelności, bo aż 81,5 proc. Pandemia koronawirusa pogorszyła jeszcze sytuację finansową tych uczestników rynku — wg. Europejskiego Raportu Płatności Konsumenckich[4] w czerwcu 2020 r. twierdziło tak 62 proc. badanych. Pod koniec roku 2020 aż 45 proc. konsumentów potwierdziło negatywny wpływ pandemii na możliwości płacenia bieżących rachunków i innych zobowiązań finansowych.
Rosnące zadłużenie społeczeństwa spowodowało, że w ostatnim roku banki i przedsiębiorstwa zaczęły częściej i szybciej korzystać z usług firm windykacyjnych.
Windykator to także negocjator
Z kolei firmy windykacyjne kładą jeszcze większy nacisk na elastyczność i działania polubowne. Sposobami na komunikację z dłużnikami są rozmowy i negocjacje. Zadłużony konsument zyskuje możliwości zarządzania swoim długiem. Może rozłożyć go na raty dostosowane do swojej aktualnej sytuacji finansowej lub wydłużyć okres spłaty.
- W czasie lockdownów wielu konsumentów znalazło się w trudnej sytuacji finansowej, nie ze swojej winy. Zadaniem branży jest pomóc im wyjść na prostą, mając na uwadze szerszy kontekst, czyli całą gospodarkę. Dlatego branża stawia głównie na dialog i rozwiązania wypracowane wspólnie z konsumentem — dodaje Marcin Czugan, Prezes Zarządu ZPF.
Pozytywny wpływ działalności przedsiębiorstw windykacyjnych odczuwają nie tylko wierzyciele, w tym przedsiębiorcy, którzy odzyskują należności i osoby zadłużone, które po spłacie długów z powrotem stają się pełnoprawnymi uczestnikami rynku finansowego. Przywrócenie pieniędzy do obiegu odczuwają też banki i inne instytucje pożyczkowe. Przy udzielaniu kredytów i pożyczek, w sprzyjających warunkach — czyli przy zabezpieczonym kapitale - nie są zmuszone do podwyższania norm zdolności kredytowych. Dzięki temu pozostali uczestnicy rynku, czyli konsumenci, mają łatwiejszy dostęp do produktów finansowych. Oszczędzają i inwestują, przyczyniając się tym samym do rozwoju całej gospodarki.
[1] Dane GUS
[2] Dane COIG
[3] Dane IBnGR
[4] Dane Intrum

Ailleron Innovation Forum 2025: Innowacje, które realnie zmieniają sektor finansowy

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.